- Nazwa przedmiotu:
  - Układy napędowe pojazdów
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - Doc. dr inż. Andrzej Wąsiewski
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia I stopnia
 
    - Program:
  - Mechanika i Budowa Maszyn
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Obieralne
 
    - Kod przedmiotu:
  - 407
 
    - Semestr nominalny:
  - 7 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 2
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - brak
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - brak
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - brak
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład450h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Podstawowa wiedza z mechaniki ogólnej, podstaw konstrukcji maszyn i mechaniki pojazdów (wysłuchanie wykładów: Mechanika, PKM i Pojazdy).
 
    - Limit liczby studentów:
  - zgodnie z zarządzeniem Rektora
 
    - Cel przedmiotu:
  - Poznanie podstaw teorii układów napędowych pojazdów, podstaw konstrukcji, rozwiązań i zasad działania oraz zasad obliczeń zespołów tego układu. Umiejętność doboru rodzaju i podstawowych parametrów układu napędowego i jego zespołów do określonego pojazdu.
 
    - Treści kształcenia:
  - Wykład. Rodzaje, funkcje i parametry układu napędowego. Układ napędowy pojazdu jako przetwornik prędkości obrotowej i momentu obrotowego. Porównanie zapotrzebowania na moc pojazdu z mocą silnika - wymagana charakterystyka układu napędowego. Przełożenie kinematyczne i dynamiczne. Zmiana przełożeń: stopniowa i ciągła; z przerwaniem przenoszenia mocy i pod obciążeniem. Dobór przełożeń. Układ napędowy mechaniczny. Koncepcja mechanicznego układu napędowego w różnego rodzaju pojazdach. Budowa i zasada sterowania. Zespoły i mechanizmy składowe i ich rozmieszczenie. Omówienie podstawowych parametrów, zasad projektowania i konstrukcji sprzęgieł ciernych, mechanicznych skrzyń biegów, synchronizatorów, przegubowych wałów napędowych, mostów napędowych, mechanizmów różnicowych. Podstawy obliczeń projektowych wybranych zespołów. Sterowanie mechanicznym układem napędowym. Zautomatyzowane i automatyczne skrzynie biegów. Przykłady rozwiązań. Klasyfikacja układów napędowych stosowanych w pojazdach szynowych. Struktury układów napędowych pojazdów szynowych. Przykładowe rozwiązania konstrukcyjne i wybrane metody ich obliczeń.
 
    - Metody oceny:
  - 2 kolokwia
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - 1.	Górny A., Szwabik B.: Ciągniki, wybrane zagadnienia teorii i budowy. Warszawa, Oficyna Wydawnicza PW 1992. Jaśkiewicz Z.: Mechaniczne skrzynki przekładniowe. Warszawa: WKŁ 1975
2.	Jaśkiewicz Z.: Mechaniczne skrzynki przekładniowe. Warszawa: WKŁ 1975
3.	Jaśkiewicz Z.: Mosty napędowe. Warszawa, WKŁ 1976
4.	Jaśkiewicz Z.: Przekładnie stożkowe i hipoidalne. Warszawa: WKŁ 1978
5.	Jaśkiewicz Z., Wąsiewski A.: Poradnik Inżyniera Samochodowego. Pr. zbiorowa pod red. Z. Jaśkiewicza, Tom I. Warszawa, WKŁ 1990
6.	Jaśkiewicz Z., Wąsiewski A.: Układy napędowe samochodów. Przekładnie walcowe. Tom II. Projektowanie. Warszawa, WKŁ 1995
7.	Jaśkiewicz Z., Wąsiewski A.: Układy napędowe pojazdów samochodowych. Obliczenia projektowe. Warszawa, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej 2002
8.	Micknass W., Popiol R., Sprenger A.: Sprzęgła, skrzynki biegów, wały napędowe i półosie napędowe. Warszawa, WKŁ 2005
9.	Madej J.: Projektowanie mechanizmów napędowych pojazdów szynowych. WKŁ, 1988
10.	Madej J.: Mechanika napędu pojazdów szynowych. PWN Warszawa 1983
11.	Orzełowski S.: Badania samochodów. Warszawa WNT
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - brak
 
    - Uwagi:
  - brak
 
    Efekty uczenia się