- Nazwa przedmiotu:
  - Napędy mechaniczne
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - dr  inż. Maciej Zawisza
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia I stopnia
 
    - Program:
  - Mechanika i Budowa Maszyn
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Obowiązkowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - 311
 
    - Semestr nominalny:
  - 5 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 2
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - brak
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - brak
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - brak
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład450h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Podstawowe wiadomości z przedmiotów: Matematyka, Podstawy Konstrukcji Maszyn, Projektowanie Podstaw Konstrukcji Maszyn, Laboratorium Podstaw Konstrukcji Maszyn, Metrologia i zamienność.
 
    - Limit liczby studentów:
  - Zgodnie z zarządzeniem Rektora
 
    - Cel przedmiotu:
  - Student, który zaliczył przedmiot:
1. Zna różne rodzaje przekładni, potrafi wyszczególnić ich wady i zalety i dokonać stosownego wyboru rozwiązania.
2. Projekt mechanicznego układu napędowego:
a/ opracowanie koncepcji układu napędowego silnik - maszyna robocza,
b/ dobór podzespołów zunifikowanych /sprzęgła sztywne, podatne, przeciążeniowe, połączenia zaciskowe, itp.,
c/ dobór parametrów sprzęgła ciernego rozłącznego,
d/ opracowanie projektu technicznego sprzęgła rozłącznego,
e/ dobór parametrów, wykonanie obliczeń geometrycznych i sprawdzających obliczeń wytrzymałościowych przekładni zębatej,
f/ opracowanie dokumentacji technicznej wykonawczej przekładni zębatej.
3. Potrafi dokonać analizy statycznej i dynamicznej mechanicznego układu przeniesienia mocy. Umie zaprojektować poszczególne elementy układu przeniesienia mocy (sprzęgła, przekładnie zębate, itp.).
 
    - Treści kształcenia:
  - 1. Ogólna charakterystyka mechanicznych układów napędowych. Zastosowanie tych układów w technice. Porównanie z układami hydraulicznymi i elektrycznymi. Podstawowe podzespoły w typowych układach mechanicznych. 
Klasyfikacja układów mechanicznych – układy proste i złożone.
2. Ruch ustalony układu napędowego. Podstawowe obliczenia funkcjonalne. Bilans energii, sprawność układu. Praca układu napędowego w ruchu nieustalonym. Przeciążenia dynamiczne, stany krytyczne.
3. Przykładowe warianty rozwiązań konstrukcyjnych mechanicznych układów napędowych. Problemy normalizacji i unifikacji. Sformułowanie kryteriów optymalizacji.
4. Zasady wykonywania obliczeń wytrzymałościowych i trwałościowych elementów układów. Omówienie typowych błędów popełnianych przy przygotowywaniu założeń do obliczeń. Przykładowe projekty i zadania.
5. Badania doświadczalne kompletnych układów napędowych i ich podzespołów. Metody i techniki badawcze. Układ napędowy jako rezultat syntezy elementów składowych.
6. Rzeczywiste charakterystyki pracy sprzęgieł rozłącznych ciernych jako podstawa doboru i obliczeń projektowych. Przykłady obliczeniowe.
7. Teoria zazębień ewolwentowych i cykloidalnych. Równanie parametryczne ewolwenty zwyczajnej we współrzędnych prostokątnych. 
Funkcja ewolwentowa. Konstruowanie zarysów zębów kół współpracujących. Odległość osi zerowa, pozorna i rzeczywista. Luzy między
 zębami i ich znaczenie dla prawidłowej współpracy.
8. Wpływ korekcji na parametry funkcjonalne i wytrzymałościowe zazębień. Zasady doboru sumy i podziału wartości współczynników 
korekcji. Przykłady obliczeniowe. Modyfikacja zarysu i linii zęba.
9. Wykonanie kół zębatych. Materiały konstrukcyjne, ich charakterystyki wytrzymałościowe oraz stosowane metody obróbki cieplnej 
i cieplno-chemicznej. Dobór klasy dokładności wykonania. Podstawowe metody pomiarów i sprawdzania dokładności kół zębatych 
i przekładni.
10. Obliczenia wytrzymałościowe przekładni zębatych. Kryterium wytrzymałości stopy zęba. Teoretyczny rozkład obciążenia i przebieg 
naprężenia w stopie zęba wzdłuż odcinka przyporu. Kryterium wytrzymałości boku zęba na naciski powierzchniowe. Teoretyczny rozkład 
obciążenia i naprężeń stykowych na boku zęba wzdłuż odcinka przyporu. Stosowane modele obliczeniowe.
11. Wstępne obliczenia projektowe przekładni zębatej. Dobór geometrii. Obliczenia sprawdzające naprężenia w stopie zęba. Obliczenia 
sprawdzające naciski na boku zęba. Przykłady obliczeniowe.    
12. Podstawowe rodzaje uszkodzeń elementów przekładni zębatych. Złom zmęczeniowy i przełom doraźny. Odkształcenia plastyczne. 
Zmęczeniowe złuszczenie boku zęba. Przyczyny powstawania uszkodzeń i metody ich unikania.
13. Elementy dynamiki przekładni zębatych i cięgnowych. Wpływ parametrów przekładni na wielkość obciążeń dynamicznych.
14. Dobór podstawowych parametrów i zasady sprawdzających obliczeń trwałościowych przekładni cięgnowych z pasami klinowymi 
i zębatymi oraz przekładni łańcuchowych.
15. Przekładnie ślimakowe. Geometria przekładni. Problemy konstrukcyjne i technologiczne. Przekładnie obiegowe i falowe. 
Podstawowe charakterystyki i przykłady zastosowań.
 
    - Metody oceny:
  - egzamin
 
    - Egzamin:
  - tak
 
    - Literatura:
  - 1.Zębate przekładnie obiegowe. Ludwik Müller, Andrzej Wilk. 2. Podstawy Konmstrukcji Maszyn, Zbigniew Osiński. 3.Przekładnie zębate. Atoni Dziama, Marek Michniewicz, Alfred Niedźwiedzki.
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - brak
 
    - Uwagi:
  - brak
 
    Efekty uczenia się