- Nazwa przedmiotu:
  - Napędy elektryczne
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - prof. drhab.  inż. Antoni Szumanowski
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia I stopnia
 
    - Program:
  - Mechanika i Budowa Maszyn
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Obowiązkowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - 301
 
    - Semestr nominalny:
  - 5 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 2
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - wykład 15h; zajęcia w laboratorium 15h; studia literaturowe 10h; przygotowanie do zajęć 6h; przygotowanie sprawozdań 6h; przygotowanie do sprawdzianów i egzaminu 10h; łącznie 62h
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - wykład 15h, laboratorium 15h, co odpowiada 1.2 pkt ECTS
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - 1
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład225h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium225h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Zaliczony egzamin z przedmiotów „Elektrotechnika i elektronika I i II”
 
    - Limit liczby studentów:
  - zgodnie z zarządzeniem Rektora
 
    - Cel przedmiotu:
  - Po ukończeniu kursu student powinien:
Posiadać wiedzę o komponentach napędów elektrycznych i ich podstawowych właściwościach.
Posiadać wiedzę o kryteriach doboru komponentów napędu elektrycznego, wynikających z analizy charakteru obciążenia i warunków pracy napędu elektrycznego.
Znać zasady określania i wyznaczania obciążeń trakcyjnych i roboczych i ich efektów, niezbędnych do projektowania napędu elektrycznego.
Potrafić wytypować szczególnie obciążone w danych warunkach komponenty napędu elektrycznego i dobrać odpowiednią technologię komponentów z uwzględnieniem ich szacunkowych kosztów.
Potrafić określić charakterystyki komponentów napędu elektrycznego, niezbędne dla ich właściwego doboru.
Umieć pracować indywidualnie i w zespole.
 
    - Treści kształcenia:
  - Wykład:
•	Źródła, nośniki, przesył różnych form energii. Ścieżka przepływu energii od źródła do odbiorcy.
•	Odnawialne źródła energii – omówienie dostępnych technologii, ich zalet i ograniczeń.
•	Główni odbiorcy energii – wymagania energetyczne i trakcyjne środków transportu i maszyn roboczych
•	Bilans energetyczny i sprawność napędu elektrycznego w cyklu jazdy lub cyklu pracy.
•	Struktura, komponenty i schemat blokowy napędu elektrycznego.
•	Czynniki mające wpływ na wybór i dobór silnika elektrycznego.
•	Dynamika napędu elektrycznego i zagadnienia z tym związane – zależności, moment bezwładności, rodzaje i charakterystyki momentów oporu (w tym trakcyjnych), wpływ przełożeń, funkcje przełożeń, redukcje momentów, wyznaczanie punktu pracy .
•	Profile ruchu, trajektorie, cykle prędkościowe, cykle pracy maszyny roboczej.
•	Obciążenia ciągłe, zmienne wg cykli, dobór silnika wg obciążenia średniokwadratowego, dobór według modelu termicznego
•	Przetworniki położenia i prędkości, dokładność i powtarzalność przetwornika, rola przetworników w procesach sterowania ze sprzężeniem zwrotnym, częstotliwość próbkowania, rozdzielczość.
•	Przetworniki prądowo – napięciowe działające na zasadzie efektu Halla. 
•	Momentomierze telemetryczne
•	Maszyny elektryczne, podział, zasada działania, podstawowe zależności, budowa, charakterystyki, regulacja momentu i sterowanie prędkością, strefy regulacji i osłabienie pola, praca w ćwiartkach układu moment-prędkość obrotowa  – silników prądu stałego szczotkowych i bezszczotkowych w tym dyskowych typu Axial, 
•	Sterowniki silników prądu stałego, układ pół i pełnomostkowy, metoda modulacji szerokości impulsu PWM. Sterowanie w układzie otwartym bez sprzężenia zwrotnego, ze sprzężeniem prędkościowym i prędkościowo-prądowym, regulator histerezowy.
•	Maszyny prądu przemiennego asynchroniczne i synchroniczne - budowa, charakterystyki, regulacja momentu i sterowanie prędkością, strefy regulacji i osłabienie pola, praca w ćwiartkach układu moment-prędkość obrotowa  
•	Falowniki silników prądu przemiennego, metoda trójfazowej modulacji szerokości impulsu PWM, sterowanie wg metod U/f=const. i wektorowe.
•	Pierwotne i wtórne źródła prądu – przegląd technologii.
Laboratorium:
E1 – Badanie silnika asynchronicznego klatkowego  
E2 - Układ napędowy z wolnoobrotowym silnikiem PM  
E3 - Napęd z zastosowaniem silnika indukcyjnego sterowanego falownikiem   
E4 - Badanie wodorowego ogniwa paliwowego PEM  
E5 - Wyznaczanie elektrycznych parametrów ultrakondensatorów  
E6 - Badanie silnika asynchronicznego pierścieniowego  
 
    - Metody oceny:
  - 2 kolokwia, egzamin pisemny i ustny
zaliczenia zajęć laboratoryjnych
 
    - Egzamin:
  - tak
 
    - Literatura:
  - Włodzimierz Koczara,  Wprowadzenie do napędu elektrycznego,  ISBN 978-83-7207-975-6,  Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej
A. Szumanowski „Akumulacja Energii w pojazdach” WKiŁ Warszawa; 
A. Szumanowski „Hybrid Electric Vehicle Drives Design” ITEE Radom
Wykład
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - brak
 
    - Uwagi:
  - brak
 
    Efekty uczenia się