- Nazwa przedmiotu:
  - Pojazdy
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - prof. nzw. dr hab. inż. Andrzej Reński
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia I stopnia
 
    - Program:
  - Mechanika i Budowa Maszyn
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Obowiązkowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - 305
 
    - Semestr nominalny:
  - 5 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 3
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - brak
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - 3
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - brak
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład450h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium225h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Mechnika
 
    - Limit liczby studentów:
  - zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
 
    - Cel przedmiotu:
  - Poznanie teorii ruchu samochodów oraz ogólnej wiedzy o ich budowie
Umiejętność zastosowania praw fizyki do opisu ruchu samochodu
Świadomość wymagań i ograniczeń w działaniach inżynierskich
 
    - Treści kształcenia:
  - Wykład:
1. Klasyfikacja samochodów. Modele współpracy koła elastycznego ze sztywną nawierzchnią. Koła ogumione pojazdów drogowych. Konstrukcja i własności opon
2. Równanie ruchu postępowego samochodu. Opory ruchu samochodu. Opór toczenia, opór powietrza, opór wzniesienia, opór bezwładności. Siła i moc oporów ruchu
3. Źródła napędu. Rodzaje silników, charakterystyki. Bilans sił i mocy. Dopasowanie charakterystyki silnika do potrzeb napędu samochodu. Wykres rozpędzania
4. Równanie ruchu opóźnionego. Przebieg procesu zatrzymywania samochodu. Czasy reakcji kierowcy. Jazda w kolumnie
5. Wymagania stawiane w procesie hamowania. Skuteczność hamowania. Zmiany obciążeń osi. Stateczność hamowania. Wykres jednostkowych sił hamowania. Rozdział sił hamowania między osie
6. Kinematyka ruchu krzywoliniowego. Zależności geometryczne w ruchu krzywoliniowym. Ocen zwrotności. Zjawisko bocznego znoszenia opon.
7. Dynamika ruchu krzywoliniowego. Równanie ruchu krzywoliniowego. Związek między kątem skrętu kół a prędkością kątową. Pod- i nadsterowność
8. Testy oceny kierowalności. Ruch ustalony. Ruch nieustalony
9. Stateczność. Prędkość krytyczna. Wywracanie na bok
10. Model do opisu drgań pionowych. Rozprzęganie drgań przedniej i tylnej części pojazdu. Charakterystyki amplitudowo-częstotliowościowe.
11. Oddziaływanie nierówności drogi. Widma nierówności drogi. Oddziaływanie drgań na człowieka. Wymagania dotyczące komfortu 
i bezpieczeństwa
Laboratorium:
1. Wyznaczanie współczynników oporu ruchu i charakterystyki dynamicznej samochodu
2. Badanie drgań pionowych samochodu podczas jazdy 
3. Badanie współczynnika przyczepności koła do nawierzchni drogi
4. Wyznaczanie parametrów kontaktowych układu zestaw kół - tor
 
    - Metody oceny:
  - Wykład: 2 sprawdziany
Laboratorium: Kontrola przygotowania do ćwiczeń, sprawozdania
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - Arczyński S.: Teoria ruchu samochodu; Mechanika ruchu samochodu (lub podobne innych autorów)
Reński A.: Budowa samochodów lub Bezpieczeństwo czynne samochodu
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - brak
 
    - Uwagi:
  - brak
 
    Efekty uczenia się