- Nazwa przedmiotu:
- Matematyka 1
- Koordynator przedmiotu:
- dr Ewa Lewińska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Fotonika
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Mat1
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 12
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Uczestniczenie w wykładach - 60h, uczestniczenie w ćwiczeniach - 60h, przygotowanie do wykładów - 60h, przygotowanie do ćwiczeń - 60h, przygotowanie do kolokwiów - 45h, przygotowanie do egzaminu-30h, uczestniczenie w konsultacjach - 30h, obecność na egzaminie - 5h. Razem 350h = 12 ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Uczestniczenie: w wykładach 60h, w ćwiczeniach 60h, w konsultacjach 30h, w egzaminie 5h. Razem 155h= 6 ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład60h
- Ćwiczenia60h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- matura
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zaznajomienie studentów z rachunkiem wektorowym i podstawowymi pojęciami algebry liniowej. Zaznajomienie studentów z rachunkiem różniczkowym, pojęciami całki nieoznaczonej i całki oznaczonej(Riemanna) oraz ich zastosowaniami. Wstęp do funkcji wielu zmiennych.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1) Elementy logiki matematycznej. Elementy rachunku zbiorów.
2) Wektory w R3 . Iloczyn skalarny, wektorowy i mieszany. Elementy geometrii analitycznej w R3: równania prostej i płaszczyzny, rzuty prostokątne. Wektory w przestrzeni Rn : iloczyn skalarny i norma wektora, nierówność Schwartza, nierówność trójkąta (Minkowskiego).
3) Liczby zespolone i wielomiany. Iloczyn skalarny w Cn.
4) Macierze i operacje na macierzach. Wyznaczniki, macierz odwrotna i tw. Cramera. Rozwiązywanie układów równań liniowych metodą eliminacji Gaussa. Rząd macierzy i tw. Kroneckera-Capellego. Układy jednorodne.
5) Definicja przestrzeni wektorowej. Podprzestrzeń liniowa, liniowa niezależność wektorów, baza algebraiczna i wymiar przestrzeni wektorowej. Definicja odwzorowania liniowego.
6) Wartości własne, wektory własne i podprzestrzenie własne macierzy.
7) Funkcje: superpozycja, funkcja odwrotna i definicje funkcji cyklometrycznych.
8) Pojęcie granicy i zbieżności dla ciągów rzeczywistych i zespolonych. Własności ciągów zbieżnych: tw. o działaniach na granicach, tw. o ciągu monotonicznym i ograniczonym oraz tw. o trzech ciągach. Wprowadzenie liczby e. Granice niewłaściwe.
9) Definicja granicy funkcji 1 zmiennej rzeczywistej w punkcie. Działania na granicach. Symbole nieoznaczone. Przykładowe granice. Asymptoty pionowe, poziome i ukośne wykresu funkcji. Definicja ciągłości. Własności funkcji ciągłych : w tym tw. Darboux i tw. Weierstrassa.
10) Definicja pochodnej funkcji w punkcie. Reguły różniczkowania: w tym pochodna funkcji złożonej. Prosta styczna do wykresu funkcji. Reguła de l’Hospitala. Pochodne wyższych rzędów. Wzór Taylora. Badanie monotoniczności i ekstremów przy pomocy pierwszej pochodnej. Badanie charakteru wypukłości przy pomocy drugiej pochodnej.
11) Funkcja pierwotna i całka nieoznaczona. Całkowanie przez części i przez podstawienie. Techniki całkowania wybranych funkcji. Definicja całki oznaczonej (Riemanna) i jej geometryczna interpretacja. Własności całki oznaczonej : w tym tw. o wartości średniej. Twierdzenia podstawowe rachunku całkowego. Całka jako funkcja górnej granicy całkowania. Całki niewłaściwe.
12) Funkcje rzeczywiste wielu zmiennych rzeczywistych, pochodne cząstkowe pierwszego i wyższych rzędów. Pochodna kierunkowa. Różniczkowanie złożenia. Różniczka i wzór Taylora dla funkcji wielu zmiennych. Ekstrema lokalne. Twierdzenie o funkcji uwikłanej. Zamiana zmiennych i lokalna odwracalność odwzorowań.
Ćwiczenia:
1) Przypomnienie własności logarytmów, wzorów trygonometrycznych i podstawowych funkcji ze szkoły średniej.
2) Następnie ilustrujemy i uzupełniamy materiał z wykładów dokładnie w zakresie powyższych tematów 1)-12).
- Metody oceny:
- 6% punktów za aktywność na zajęciach, 54% na 3 kolokwiach (3 x 18%), 40% na egzaminie pisemnym z pozostałej części materiału. Jeśli student nie zaliczy ćwiczeń to może uzyskać 94% punktów na egzaminie pisemnym z całości materiału. Ocena 5.0 tylko po egzaminie ustnym.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1) Jurlewicz T., Skoczylas Z. – Algebra z geometria analityczną. Podtytuł: Definicje, twierdzenia i wzory. Oraz zbiór zadań do tej książki z podtytułem: Przykłady i zadania. Oficyna Wydawnicza GiS Wrocław.
2) Jurlewicz T., Skoczylas Z. – Algebra liniowa. Podtytuły jak wyżej.
3) Gewert M., Skoczylas Z. – Analiza matematyczna 1 i 2 z podtytułem : Definicje, twierdzenia, wzory. Oraz zbiór zadań z podtytułem: Przykłady i zadania. Oficyna Wydawnicza GiS Wrocław.
4) Żakowski W. – Matematyka cz.I i cz.II, WNT, Warszawa.
5) Leitner R. - Zarys matematyki wyższej cz.I i cz.II, WNT, Warszawa. Także zbiór 2- częściowy zbiór zadań.
- Witryna www przedmiotu:
- w przygotowania
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Mat1_W1
- Student ma podstawową wiedzę w zakresie rachunku wektorów i geometrii analitycznej w przestrzeni. Zna arytmetykę zespoloną . Posiada podstawową wiedzę o pierwiastkach wielomianów zespolonych i rzeczywistych. Zna podstawy rachunku macierzowego, teorii wyznaczników oraz metody rozwiązywania układów równań algebraicznych liniowych. Zna podstawowe pojęcia teorii przestrzeni wektorowych oraz odwzorowań liniowych. Rozumie pojęcia wartości własnej i wektora własnego macierzy.
Weryfikacja: Kolokwia, egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
FO1_W01
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W02, X1A_W03
- Efekt Mat1_W2
- Wie co to jest granica ciągu i granica funkcji. Rozumie pojęcie ciągłości. Zna twierdzenia o granicach ciągów i funkcji oraz funkcjach ciągłych .Zna podstawy rachunku różniczkowego funkcji rzeczywistej 1 zmiennej oraz posiada wiedzę o zastosowaniach pochodnych w przybliżeniach i w badaniu zachowania się funkcji.
Weryfikacja: Kolokwia, egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
FO1_W01
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W02, X1A_W03
- Efekt Mat1_W3
- Rozumie pojęcie funkcji pierwotnej i całki nieoznaczonej. Uświadamia sobie, że całkowanie jest operacją odwrotną do różniczkowania. Zna definicję i interpretację geometryczną całki oznaczonej(Riemanna). Zna twierdzenia podstawowe- łączące rachunek całkowy z rachunkiem różniczkowym.
Weryfikacja: Kolokwia, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FO1_W01
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W02, X1A_W03
- Efekt Mat1_W4
- Ma uporządkowaną wiedzę o funkcjach rzeczywistych wielu zmiennych rzeczywistych.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FO1_W01
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W02, X1A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Mat1_U1
- Student potrafi sprawnie posługiwać się rachunkiem wektorowym. Potrafi opisywać proste i płaszczyzny w przestrzeni.Potrafi wykonywać podstawowe działania na liczbach zespolonych: np. potęgować i znajdować pierwiastki. Potrafi również rozkładać wielomiany na czynniki i znajdować ich pierwiastki.
Weryfikacja: Kolokwia, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FOT_U03, FOT_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U02, T1A_U07
- Efekt Mat1_U2
- Potrafi wykonywać operacje na macierzach i wyznacznikach. Umie wyznaczać rząd macierzy i rozwiązywać dowolne układy równań liniowych. Potrafi sprawdzać liniową niezależność wektorów i czy układ wektorów stanowi bazę algebraiczną w przestrzeni liniowej.
Weryfikacja: Kolokwia, egzxamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FOT_U03, FOT_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U02, T1A_U07
- Efekt Mat_U3
- Potrafi sprawnie obliczać granice ciągów i granice funkcji. Jest w stanie znaleźć asymptoty wykresu funkcji.Potrafi obliczać pochodne. Posiada umiejętność badania przebiegu zmienności funkcji wraz z rysowaniem wykresu funkcji na podstawie obliczonych pierwszej i drugiej pochodnej oraz odpowiednich granic.
Weryfikacja: Kolokwia, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FOT_U03, FOT_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U02, T1A_U07
- Efekt Mat1_U4
- Posiada umiejętność całkowania ze wzorów, przez części i przez podstawienie. Potrafi obliczać całki nieoznaczone i całki oznaczone przy użyciu całek nieoznaczonych.
Weryfikacja: Kolokwia, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FOT_U03, FOT_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U02, T1A_U07
- Efekt Mat1_U5
- Umie znajdować pochodne cząstkowe i pochodne kierunkowe. Potrafi napisać równanie płaszczyzny stycznej. Umie znajdować ekstrema funkcji dwóch zmiennych.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FOT_U03, FOT_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U02, T1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Mat1_K1
- Potrafi pracować samodzielnie.
Weryfikacja: Kolokwia, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FOT_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt Mat1_K2
- Ma świadomość konieczności ciągłego dokształcania się.
Weryfikacja: Kolokwia, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FOT_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01