Nazwa przedmiotu:
Modelowanie napędów elektromechanicznych
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Antoni Szumanowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
322
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba godzin kontaktowych 45h: w tym bezpośrednie uczestnictwo w wykładach 30 h oraz laboratoriach 15h. Indywidualne studia literaturowe 10h. Przygotowanie się do kolokwiów oraz egzaminu 10h. Indywidualne studia literaturowe do ćwiczeń laboratoryjnych 10h. Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych 15h. Opracowanie wyników i przygotowanie sprawozdania 15h. W sumie105h.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,8
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
brak
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład270h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium135h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
według zarządzenia Rektora
Cel przedmiotu:
Po ukończeniu kursu student powinien mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat: • modeli matematycznych komponentów napędu. • zasad wykorzystania modeli matematycznych komponentów napędu przy budowie modelu obliczeniowego układu napędowego. • projektowania napędów elektrycznych i hybrydowych przez wykorzystanie modeli matematycznych komponentów napędu Po ukończeniu kursu student powinien potrafić: • poprawnie zapisać matematyczne modele wybranych komponentów napędu. • zbudować model obliczeniowy układu napędowego i na jego podstawie przeprowadzić komputerowe badania symulacyjne.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Przegląd struktur napędów elektrycznych i hybrydowych; 2. Komponenty napędów wieloźródlowych; 3. Model oporów ruchu pojazdu oraz redukcja momentu napędowego na koła pojazdu 4. Model matematyczny maszyny elektrycznej: a. Prądu stałego, b. Synchronicznej z magnesami trwałymi; 5. Akumulatory energii elektrycznej; 6. Modele matematyczne elektrochemicznych zasobników energii; 7. Model silnika spalinowego; 8. Model sprzęgła, model hamulca; 9. Modelowanie wielostopniowej przekładni mechanicznej oraz przekładni typu CVT; 10. Wprowadzenie do sterowania napędami wieloźródlowymi. 11. Budowa modelu obliczeniowego wybranej struktury napędu w środowisku Matlab Simulink na podstawie modeli matematycznych podstawowych komponentów napędu 12. Analiza rozpływu mocy w układzie napędowym napędzie o danej strukturze Laboratorium: 1. Wprowadzenie do środowiska Matlab/Simulink oraz modelowanie oporów ruchu pojazdu; 2. Budowa modelu obliczeniowego silnika prądu stałego oraz baterii elektrochemicznej; 3. Modelowanie silnika spalinowego; 4. Modelowanie przekładni wielostopniowej oraz CVT; 5. Model szeregowego hybrydowego układu napędowego pojazdu oraz badania symulacyjne w cyklu jazdy; 6. Model równoległego hybrydowego układu napędowego pojazdu oraz badania symulacyjne w cyklu jazdy.
Metody oceny:
2 kolokwia, Sprawozdanie z ćwiczenia laboratoryjnego
Egzamin:
nie
Literatura:
1. A. Szumanowski Akumulacja Energii w Pojazdach, WKŁ 1984 2. A. Szumanowski Hybrid Electric Vehicles Drives Design, ITEE 2006 3. B. Mrrozek, Z. Mrozek Matlab i Simulink. Poradnik użytkownika
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się