- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie napędów elektromechanicznych  
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Antoni Szumanowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 322
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba godzin kontaktowych 45h: w tym bezpośrednie uczestnictwo w wykładach 30 h oraz laboratoriach 15h. Indywidualne studia literaturowe 10h. Przygotowanie się do kolokwiów oraz egzaminu 10h. Indywidualne studia literaturowe do ćwiczeń laboratoryjnych 10h. Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych 15h. Opracowanie wyników i przygotowanie sprawozdania 15h.
W sumie105h.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,8
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- brak
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład270h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium135h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- według zarządzenia Rektora
- Cel przedmiotu:
- Po ukończeniu kursu student powinien mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat:
•	modeli matematycznych komponentów napędu.
•	zasad wykorzystania modeli matematycznych komponentów napędu przy budowie modelu obliczeniowego układu napędowego.
•	projektowania napędów elektrycznych i hybrydowych przez wykorzystanie modeli matematycznych komponentów napędu
Po ukończeniu kursu student powinien potrafić:
•	poprawnie zapisać matematyczne modele wybranych komponentów napędu.
•	zbudować model obliczeniowy układu napędowego i na jego podstawie przeprowadzić komputerowe badania symulacyjne.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1.	Przegląd struktur napędów elektrycznych i hybrydowych;
2.	Komponenty napędów wieloźródlowych;
3.	Model oporów ruchu pojazdu oraz redukcja momentu napędowego na koła pojazdu
4.	Model matematyczny maszyny elektrycznej:
a.	Prądu stałego,
b.	Synchronicznej z magnesami trwałymi;
5.	Akumulatory energii elektrycznej;
6.	Modele matematyczne elektrochemicznych zasobników energii;
7.	Model silnika spalinowego;
8.	Model sprzęgła, model hamulca;
9.	Modelowanie wielostopniowej przekładni mechanicznej oraz przekładni typu CVT;
10.	Wprowadzenie do sterowania napędami wieloźródlowymi.
11.	Budowa modelu obliczeniowego wybranej struktury napędu w środowisku Matlab Simulink na podstawie modeli matematycznych podstawowych komponentów napędu
12.	Analiza rozpływu mocy w układzie napędowym napędzie o danej strukturze
Laboratorium:
1. Wprowadzenie do środowiska Matlab/Simulink oraz modelowanie oporów ruchu pojazdu;
2. Budowa modelu obliczeniowego silnika prądu stałego oraz baterii elektrochemicznej;
3. Modelowanie silnika spalinowego;
4. Modelowanie przekładni wielostopniowej oraz CVT;
5. Model szeregowego hybrydowego układu napędowego pojazdu oraz badania symulacyjne w cyklu jazdy;
6. Model równoległego hybrydowego układu napędowego pojazdu oraz badania symulacyjne w cyklu jazdy.
- Metody oceny:
- 2 kolokwia, 
Sprawozdanie z ćwiczenia laboratoryjnego
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1.	A. Szumanowski Akumulacja Energii w Pojazdach, WKŁ 1984
2.	A. Szumanowski Hybrid Electric Vehicles Drives Design, ITEE 2006
3.	B. Mrrozek, Z. Mrozek Matlab i Simulink. Poradnik użytkownika
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się