- Nazwa przedmiotu:
- Teoria ruchu pojazdów elektrycznych
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Antoni Szumanowski / dr inż. Andrzej Wąsiewski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 321
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1.	godziny kontaktowe 45h, w tym: a) obecność na wykładach – 30 h; b) obecność na ćwiczeniach – 15 h;
2.	Zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 27 h; 
3.	Przygotowania do zajęć -18h
4.	Przygotowania do kolokwium zaliczeniowego – 10h
Razem nakład pracy studenta: 30h+15h+27h+18h+10h=100h, co odpowiada 4 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 30 h
2. obecność na ćwiczeniach – 15 h; 
Razem: 30h+15h=45h, co odpowiada 2(1,8) punktom ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- brak
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład270h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium135h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- według zarządzenia Rektora
- Cel przedmiotu:
- Po ukończeniu kursu student powinien mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat:
•	 komponentów stosowanych we współczesnych układach napędowych oraz ich konfiguracji,
•	 doboru i ograniczeń doboru komponentów układu napędowego pojazdu oraz o podstawowej funkcji jaką w danej strukturze poszczególne komponenty muszą spełniać,
•	 zasad przy wyznaczaniu algorytmów sterowania w zależności od konfiguracji napędu,
•	 sformułowania założeń do wyznaczenia algorytmu sterowania w danej strukturze napędowej biorąc za kryterium minimalizację zużycia energii.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Klasyfikacja układów napędowych stosowanych w pojazdach
2. Podstawowe konfiguracje układów napędowych - napęd klasyczny, napęd elektryczny, napęd hybrydowy
3.  Przetworniki energii generujące moment napędowy: silniki cieplne, maszyny elektryczne
4. Układy transmisji momentu napędowego; przekładnie mechaniczne w napędzie klasycznym, elektrycznym i hybrydowym; przekładnia mechaniczna elektryczna CVT; sprzęgła klasyczne i sprzęgła specjalne
5. Zagadnienie akumulacji energii w napędzie pojazdu oraz źródła energii i zasobniki energii elektrycznej w napędzie elektrycznym i hybrydowym: akumulator inercyjny; superkondensator; akumulator elektrochemiczny.
6. Klasyczny mechanizm różnicowy i jego funkcjonalny odpowiednik elektromechaniczny w elektrycznych układach napędowych
8. Analiza procesów energetycznych jako podstawa wyznaczenia ograniczeń w doborze komponentów dla wybranych konfiguracji napędów: napęd elektryczny; napęd szeregowy; napęd równoległy
7. Metody sterownia maszynami elektrycznymi w napędzie elektrycznym
8. Zagadnienie właściwej współpracy silnika spalinowego z maszyną elektryczną w napędzie hybrydowym szeregowym i równoległym
9. Podstawy dynamiki złożonych struktur napędowych.
10. Podstawy wyznaczania algorytmów sterowania napędami elektrycznymi i hybrydowymi z uwzględnieniem cech fizyko-chemicznych elementów składowych napędu przy spełnieniu kryterium minimum konsumpcji energii.
Ćwiczenia
1.	Wyznaczanie oporów ruchu pojazdu
2.	Wyznaczanie zapotrzebowania  mocy i momentu napędowego dla różnych pojazdów i różnych układów napędowych (klasyczny, hybrydowy i elektryczny) 
3.	Obliczanie i dobór parametrów dla poszczególnych składowych układu napędowego w zależności od jego rodzaju i konfiguracji
a)	Sprzęgła
b)	Przekładnia mechaniczna: klasyczne, planetarne
c)	Wały napędowe
d)	Mechanizmy różnicowe
4.	Obliczenia parametrów zasobników energii dla różnych konfiguracji napędów elektrycznych i hybrydowych
- Metody oceny:
- 2 kolokwia
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1.	A. Szumanowski Akumulacja Energii w Pojazdach, WKŁ 1984
2.	Szumanowski Antoni Projektowanie dyferencjałów elektromechanicznych elektrycznych pojazdów drogowych, Warszawa 2007
3.	Szumanowski A. Układy Napędowe z Akumulacją Energii, PWN Warszawa 1990
4.	Jaśkiewicz Z., Wąsiewski A. Układy napędowe pojazdów samochodowych. Obliczenia projektowe, OWPW Warszawa 2002
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się