- Nazwa przedmiotu:
- Napędy hybrydowe
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Antoni Szumanowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 520
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Godziny kontaktowe 30h - wykład; 2. Zapoznanie się ze wskazaną literaturą do wykładu – 10 h, 3. Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych – 10h. Razem nakład pracy studenta: 30h +10h+10h=50h, co odpowiada 2 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 30 h, co odpowiada 1.2 punktom ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- brak
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość zagadnień z przedmiotów :
Elektrotechnika I, Elektrotechnika II.
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora
- Cel przedmiotu:
- Student, który zaliczył przedmiot posiada wiedzę o strukturach i komponentach stosowanych w napędach hybrydowych. Zna ograniczenia stosowania danych komponentów w hybrydowym układzie napędowym oraz funkcje jakie poszczególne komponenty muszą spełniać. Posiada wiedzę o podstawowych zasadach przy wyznaczaniu algorytmów sterowania w zależności od konfiguracji napędu. Potrafi dobrać komponenty do danej konfiguracji napędu hybrydowego oraz podać założenia do wyznaczenia algorytmu sterowania w danej strukturze napędowej, biorąc za kryterium minimalizacji zużycia energii.
- Treści kształcenia:
- Wykład
1. Zagadnienie rekuperacji i akumulacji energii.
2. Podstawowe struktury napędów hybrydowych.
-napęd szeregowy
-napęd równoległy
-napęd mieszany
3. Analiza pracy wybranych komponentów napędów hybrydowych.
-maszyna elektryczna
-bateria elektrochemiczna
-silnik spalinowy
-przekładnia planetarna o dwóch stopniach swobody wraz z zespołem sprzęgła i hamulca
- przekładnia elektryczna
4. Zasady modelowanie komponentów hybrydowych.
-maszyna elektryczna
-bateria elektrochemiczna
-silnik spalinowy
-przekładnia planetarna.
5. Projektowanie napędów hybrydowych poprzez symulacje komputerowe.
6. Dobór parametrów napędu na przykładzie wybranej struktury.
7. Strategia sterowania napędem hybrydowym. Warunki sterowania poszczególnych komponentów i kryterium minimalnego zużycia energii.
8. Badania symulacyjne wybranej struktury.
- Metody oceny:
- 2 kolokwia
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Antoni Szumanowski, Hybrid Electric Power Train Engineering and Technology: Modeling, Control, and Simulation, IGI Global, 2013
2. Antoni Szumanowski, Hybrid electric vehicle drives design, ITE Radom, 2006
3. Antoni Szumanowski, Akumulacja energii w pojazdach, WKŁ, 1984
4. Antoni Szumanowski, Układy napędowe z akumulacją energii, PWN, 1990.
5. Marek Brzeżański, Zdzisław Juda, Napędy hybrydowe, ogniwa paliwowe i paliwa alternatywne, WKŁ, 2010
- Witryna www przedmiotu:
- http://www2.simr.pw.edu.pl/imrc/polski/
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się