- Nazwa przedmiotu:
- Infrastruktura eksploatacyjna pojazdów elektrycznych i hybrydowych
- Koordynator przedmiotu:
- prof dr hab inż. Stanisław Radkowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 405
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe: 30W = 30h;
2. studia literaturowe: 25W = 25h;
3. przygotowania do egzaminu/sprawdzianu zaliczeniowego: 20W = 20h;
Razem nakład pracy studenta: 30h+25h+20h = 75h,
co odpowiada 3 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- brak
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wymagana jest znajomość podstaw mechatroniki, elektroniki oraz fizyki.
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów infrastrukturą eksploatacyjną pojazdów elektrycznych i hybrydowych wraz budową układów sensorycznych i wykonawczych systemów mechatronicznych w pojeździe. Przedstawione zostaną zjawiska fizyczne możliwe do zaobserwowania w trakcie eksploatacji pojazdu. Szczegółowo zostaną omówione zagadnienia akumulatorów elektrochemicznych jak i napędów hybrydowych.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Rola i znaczenie infrastruktury eksploatacyjnej w użytkowaniu pojazdów elektrycznych i hybrydowych.
2. Wymagania i ograniczenia stawiane pojazdom z napędami alternatywnymi.
3. Elektrochemiczne zasobniki energii i źródła mocy szczytowej stosowane w pojazdach hybrydowych i elektrycznych - budowa i właściwości.
4. Zasilacze stosowane do ładowania ww. źródeł energii - wymagania i koncepcje.
5. Przegląd pozostałych źródeł mocy szczytowej i zasobników energii stosowanych w pojazdach - superkondensatory i koła zamachowe.
6. Ogniwa paliwowe - ich właściwości i zastosowanie w pojazdach.
7. Przepisy i normy dotyczące użytkowania pojazdów z alternatywnymi źródłami energii.
8. Tendencje rozwojowe infrastruktury eksploatacyjnej pojazdów elektrycznych i hybrydowych.
- Metody oceny:
- 2 kolokwia
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. M. Brzeżański, Z Juda: Napędy hybrydowe, ogniwa paliwowe i paliwa alternatywne,
2. B. Fic: Samochody elektryczne,
3. K. Michałowski, J. Ocioszyński: Pojazdy samochodowe o napędzie elektrycznym i hybrydowym,
4. D. Schmidt (edytor): Mechatronika. REA, Warszawa, 2002.
5. M. Olszewski: Podstawy Mechatroniki. REA, Warszawa, 2008.
6. C. White, M. Randall: Kody Usterek. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008.
- Witryna www przedmiotu:
- Wykład: http://www.simr.pw.edu.pl/Wydzial-SiMR/Studia/Kierunki-studiow/Inzynieria-Pojazdow-Elektrycznych-i-Hybrydowych
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się