- Nazwa przedmiotu:
- Maszyny elektryczne
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Antoni Szumanowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 244
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład - godziny kontaktowe (zajęcia): 15
praca w domu: 15
przygotowanie do egzaminu: 10
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,6
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu elektrotechniki i elektroniki
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
- Cel przedmiotu:
- Wiedza o rodzajach maszyn elektrycznych, ich budowie i zastosowaniu. Wiedza o kryteriach doboru maszyn elektrycznych do określonych zastosowań przy danych założeniach projektowych. Umiejętność analizy zadań projektowych w kontekście doboru najbardziej odpowiedniej maszyny elektrycznej. Umiejętność ustalenia hierarchii ważności cech danej maszyny przy jej doborze podczas realizacji zadania projektowego.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Maszyny elektryczne, podział, zasada działania, podstawowe zależności. Budowa, charakterystyki, regulacja momentu i sterowanie prędkością, zakresy regulacji i osłabienie pola, praca w ćwiartkach układu moment-prędkość obrotowa –silników prądu stałego szczotkowych i bezszczotkowych. Sterowniki silników prądu stałego, układ pół i pełnomostkowy, metoda modulacji szerokości impulsu PWM. Maszyny prądu przemiennego asynchroniczne - budowa, charakterystyki, regulacja momentu i sterowanie prędkością. Maszyny prądu przemiennego synchroniczne i synchroniczne z magnesami trwałymi - budowa, charakterystyki, regulacja momentu i sterowanie prędkością. Maszyny synchroniczne reluktancyjne - budowa, charakterystyki, regulacja momentu i sterowanie prędkością. Falowniki silników prądu przemiennego, metoda trójfazowej modulacji szerokości impulsu PWM, sterowanie wg metod U/f=const. i wektorowe
- Metody oceny:
- Praca pisemna i odpowiedź ustna
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Maszyny elektryczne T.1,T.2 - Mitew E., 2005
Elektrotechnika i elektronika – Przezdziecki F., PWN 1986
Maszyny elektryczne wzbudzane magnesami trwałymi – Glinka T., 2002
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się