Nazwa przedmiotu:
Maszyny elektryczne
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Antoni Szumanowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
244
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład - godziny kontaktowe (zajęcia): 15 praca w domu: 15 przygotowanie do egzaminu: 10
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,6
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu elektrotechniki i elektroniki
Limit liczby studentów:
zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
Cel przedmiotu:
Wiedza o rodzajach maszyn elektrycznych, ich budowie i zastosowaniu. Wiedza o kryteriach doboru maszyn elektrycznych do określonych zastosowań przy danych założeniach projektowych. Umiejętność analizy zadań projektowych w kontekście doboru najbardziej odpowiedniej maszyny elektrycznej. Umiejętność ustalenia hierarchii ważności cech danej maszyny przy jej doborze podczas realizacji zadania projektowego.
Treści kształcenia:
Wykład: Maszyny elektryczne, podział, zasada działania, podstawowe zależności. Budowa, charakterystyki, regulacja momentu i sterowanie prędkością, zakresy regulacji i osłabienie pola, praca w ćwiartkach układu moment-prędkość obrotowa –silników prądu stałego szczotkowych i bezszczotkowych. Sterowniki silników prądu stałego, układ pół i pełnomostkowy, metoda modulacji szerokości impulsu PWM. Maszyny prądu przemiennego asynchroniczne - budowa, charakterystyki, regulacja momentu i sterowanie prędkością. Maszyny prądu przemiennego synchroniczne i synchroniczne z magnesami trwałymi - budowa, charakterystyki, regulacja momentu i sterowanie prędkością. Maszyny synchroniczne reluktancyjne - budowa, charakterystyki, regulacja momentu i sterowanie prędkością. Falowniki silników prądu przemiennego, metoda trójfazowej modulacji szerokości impulsu PWM, sterowanie wg metod U/f=const. i wektorowe
Metody oceny:
Praca pisemna i odpowiedź ustna
Egzamin:
nie
Literatura:
Maszyny elektryczne T.1,T.2 - Mitew E., 2005 Elektrotechnika i elektronika – Przezdziecki F., PWN 1986 Maszyny elektryczne wzbudzane magnesami trwałymi – Glinka T., 2002
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się