- Nazwa przedmiotu:
  - Biologia i ekologia 
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - dr hab.inż. Alina Kusińska/profesor nadzwyczajny
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia I stopnia
 
    - Program:
  - Inżynieria Środowiska
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Wspólne dla kierunku
 
    - Kod przedmiotu:
  - IS1A_07_03
 
    - Semestr nominalny:
  - 3 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 5
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - Ćwiczenia laboratoryjne (liczba godzin według planu studiów) - 45; przygotowanie do zajęć - 20; zapozanie z literaturą - 15; opracowanie wyników - 5; przygotowanie sprawozdania - 10; przygotowanie do zaliczenia - 30, RAZEM: 125
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - Ćwiczenia laboratoryjne (liczba godzin według planu studiów) - 45h = 1,8 ECTS
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - Ćwiczenia laboratoryjne (liczba godzin według planu studiów) - 45h; przygotowanie do zajęć - 20h; zapozanie z literaturą - 15h; opracowanie wyników - 5h; przygotowanie sprawozdania - 10h; przygotowanie do zaliczenia - 30h, RAZEM: 125h = 5 ECTS
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład0h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium45h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Brak
 
    - Limit liczby studentów:
  - laboratorium 8-12
 
    - Cel przedmiotu:
  -  Celem ćwiczeń laboratoryjnych jest zapoznanie studentów z   systematyką mikroorganizmów wodnych, glebowych oraz występujących w powietrzu, a także funkcjonowaniem ekosystemów , metodyką badań hydrobiologicznych, technikami badań mikrobiologicznych, analizą sanitarną wody, powietrza i gleby.
 
    - Treści kształcenia:
  - L1-Ćwiczenia organizacyjne, podstawowe zasady pracy w laboratorium biologicznym, przepisy BHP.
L2- Przegląd wybranych grup mikroorganizmów biosfery. Mikroorganizmy w oczyszczaniu ścieków – pojęcie osadu czynnego.
L3-Techniki mikroskopowe. Obserwacje mikroskopowe bakterii, glonów (sinice, okrzemki, zielenice), grzybów, pierwotniaków. Badanie mikroskopowe osadu czynnego.
L4- Metody oceny stanu zanieczyszczenia wód powierzchniowych na podstawie biologicznych wskaźników jakości wód, stosowanych w biomonitoringu (makrofitowy indeks rzeczny, wskaźnik okrzemkowy, zawartość chlorofilu a).
System saprobów – metoda Pantlego i Buck’a.
L5-Podstawowe techniki mikrobiologiczne.
L6-Analiza sanitarna wody ( woda pitna i powierzchniowa).
L7-Analiza sanitarna gleby.
L8-Analiza sanitarna powietrza.
L9-Badanie grup fizjologicznych bakterii.
L10-Podsumowanie i  zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
 
    - Metody oceny:
  - Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych w semestrze III jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich sprawdzianów dotyczących tematyki ćwiczeń oraz zaliczenie sprawozdania z wykonywanych doświadczeń. Podczas ocenienia poszczególnych sprawdzianów stosowana będzie następująca skala ocen:
91%-100% - 5,0
81%-90% - 4,5
71%-80% 4,0
61%-70% - 3,5
51%-60% - 3,0
0%-50% - 2,0
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ocen uzyskanych ze  sprawdzianów oraz sprawozdania.
Obecność na ćwiczeniach laboratoryjnych jest obowiązkowa. Dopuszcza się usprawiedliwioną nieobecność na trzech ćwiczeniach.
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - 1.Krzysztofik B., Ossowska-Cypryk K.: „Ćwiczenia laboratoryjne z mikrobiologii powietrza”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1989,
2.Pawlaczyk-Szpilowa M.”Biologia i ekologia”, PWN, 1978
3.Kańska Z. i inni: Ćwiczenia laboratoryjne z biologii sanitarnej cz. I i cz. II, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998.
4.Grabińska-Łoniewska: „Ćwiczenia laboratoryjne z mikrobiologii ogólnej”, OWPW, 1996.
5.Libudzisz, Kowal, Żakowska:Mikrobiologia techniczna; Tom 1, PWN, Warszawa 2007
6. Grabińska-Łoniewska A. i inni: Biologia Środowiska, Wydawnictwo Seidel-Przywecki, Warszawa 2011
7.  Eikelboom D.H., Von Buijsen H. J. J.: Podręcznik mikroskopowego badania osadu czynnego, Wydanie I, Wydawnictwo Seidel-Przywecki, Warszawa 1999
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - brak
 
    - Uwagi:
  - brak
 
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01_04
 
                    - 							Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, ochrony środowiska oraz chemii. Ma wiedzę  o charakterystyce środowiska powietrznego, wodnego i glebowego. 							
                        Weryfikacja: Sprawdziany obejmujące tematykę zajęć, dyskusja podczas zajęć
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        I1A_W01_04
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01                     
                                    - Efekt W03_01
 
                    - 							Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą systematyki i występowania mikroorganizmów oraz sposbów ich badania w warunkach laboratoryjnych. Ma wiedzę dotyczącą mikrobiologii powietrza, wody oraz środowiska glebowego.Posiada  wiedzę związaną z analizą sanitarną i oceną jakości wody, powietrza i gleby.							
                        Weryfikacja: Sprawdziany obejmujące tematykę zajęć, dyskusja podczas zajęć
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        I1A_W03_01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W03                     
                                    - Efekt W05_01
 
                    - 							Ma wiedzę dotyczącą najnowszych metod i rozwiązań stosowanych w analizie sanitarnej wody, powietrza i gleby							
                        Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        I1A_W05_01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W05                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01_01
 
                    - Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, zasobów internetu, czasopism naukowych związane z kontrolą jakości wody, powietrza i gleby. Analizuje i interpretuje uzyskane na drodze doświadczeń laboratoryjnych wyniki. Potrafi formułować wnioski na podstawie przeprowadzonych badań laboratoryjnych oraz oceniać stopień zanieczyszczenia mikrobiologicznego w oparciu o przyjęte normy
                        Weryfikacja: Przygotowanie sprawozdania z przeprowadzonych analiz mikrobiologicznych wraz z samodzielną oceną jakości badanych prób
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        I1A_U01_01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01                     
                                    - Efekt U08_01
 
                    - 														Potrafi zaplanować i przeprowadzić proste doświadczenia laboratoryjne z zakresu badań mikrobiologicznych. Potrafi wykonać analizę sanitarną wody, powietrza i gleby uwzględniającą mikroorganizmy będące wskaźnikiem zanieczyszczeń oraz analizę wybranych grup fizjologicznych bakterii. Potrafi zinterpretować uzyskane wyniki oraz ocenić jakość badanych prób.														
                        Weryfikacja: Samodzielne wykonanie doświadczeń laboratoryjnych oraz przygotowanie sprawozdania z przeprowadzonych badań zawierającego ocenę jakości badanych prób
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        I1A_U08_01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U08                     
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01_01
 
                    - 							Rozumie potrzebę samokształcenia oraz rozszerzania zdobytej wiedzy o nowe rozwiązania i technologie stosowane w biologii sanitarnej							
                        Weryfikacja: obserwacja podczas wykonywania ćwiczeń
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        I1A_K01_01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K01                     
                                    - Efekt K02_01
 
                    - 							Ma świadomość i rozumie znaczenie zachowania odpowiedniej jakości sanitarnej wód, powietrza i gleby dla wykorzystywania ich przez człowieka oraz rozumie prowadzenie monitoringu ich stanu. Ma świadomość zagrożeń epidemiologicznych wynikających z niewłaściwego stanu mikrobiologicznego wód, gleby i powietrza.							
                        Weryfikacja: obserwacja podczas wykonywania ćwiczeń
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        I1A_K02_01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K02