- Nazwa przedmiotu:
  - Język rosyjski B1
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - mgr Anna Lewandowska, mgr Roman Gąsecki
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia I stopnia
 
    - Program:
  - Inżynieria Środowiska
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Wspólne dla wydziału
 
    - Kod przedmiotu:
  - WS1A_01_03
 
    - Semestr nominalny:
  - 3 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 4
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - Ćwiczenia (ilość godzin według planu studiów) - 60; przygotowanie do zajęć -15; zapoznanie się z literaturą - 8; przygotowanie do kolokwium - 4; przygotowanie do egzaminu - 8; inne (formy pisemne: listy, wypracowania, raporty) - 5; RAZEM: 100
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - Ćwiczenia (ilość godzin według planu studiów) - 60h = 2,4 ECTS
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - 0,0
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład0h
 
                - Ćwiczenia60h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - język polski – gramatyka; język rosyjski – znajomość podstawowa na poziomie A2
 
    - Limit liczby studentów:
  - Lektorat 12-24
 
    - Cel przedmiotu:
  - Zapoznanie z nową leksyką (z włączeniem słownictwa specjalistycznego), nowymi zagadnieniami gramatycznymi, analizą słowotwórczą wyrazów pozwalającą na określenie znaczenia nieznanych wyrazów, rodzajami intonacji oraz zasadami akcentowania  w języku rosyjskim. Celem nauczania przedmiotu jest doskonalenie czterech podstawowych sprawności językowych: mówienie, rozumienie mowy ze słuchu, rozumienie tekstu, pisanie tekstów. Lektorat uczy i ukierunkowuje studentów kontynuujących naukę języka rosyjskiego do poziomu egzaminu końcowego B2 (wg skali Rady Europy).
 
    - Treści kształcenia:
  - Semestr III
1.  Ja i moja rodzina (leksyka).
2. Kontakty towarzyskie. Zawieranie znajomości przez internet – rola Internetu, zagrożenia. 
3. I, II i III deklinacja – przypomnienie odmiany, ćwiczenia gramatyczne.
4. Rozumienie tekstu czytanego i słuchanego – tematyka „Ja i moja rodzina” (skrypt).
5. Kolokwium leksykalno-gramatyczne – „Ja i moja rodzina”, rzeczownik.
6. I i II koniugacja – przypomnienie odmiany, ćwiczenia gramatyczne.
7. Życie rodzinne. Obowiązki domowe (leksyka).
8. Nierówny podział obowiązków w rodzinie – jak rozwiązać ten problem.
9. Tryb rozkazujący – przypomnienie sposobu tworzenia, ćwiczenia gramatyczne.  10. Математическая статистика - часть I (rozdział 1 i 2) - wprowadzenie nowej leksyki, analiza tekstu (W celu przygotowania się do omówienia tekstu na zajęciach student powinien poświęcić 15 h na pracę ze słownikiem, sporządzenie słownika nowych pojęć wystąpujących w tekście oraz przeczytać tekst ze zrozumieniem).
11. Czas przyszły i przeszły – przypomnienie sposobu tworzenia, ćwiczenia gramatyczne. 
12. Rozumienie tekstu czytanego i słuchanego – tematyka „Obowiązki domowe” (skrypt).
13. Kolokwium leksykalno-gramatyczne -  „Obowiązki domowe”, czasownik.
14. Imiesłów przymiotnikowy – wprowadzenie, ćwiczenia gramatyczne.
15. Imiesłów przysłówkowy – wprowadzenie, ćwiczenia gramatyczne.
 
    - Metody oceny:
  - Zaliczenie każdego modułu zależy od spełnienia trzech kryteriów: obecności na  zajęciach, opanowania materiału dla danego modułu i nakładu pracy własnej. Szczegółowy regulamin zaliczania modułu jest dostępny na stronie internetowej Zespołu Lektorów: http://www.zl.pw.plock.pl/pl/regulamin_zaliczania_modulu.html
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - 1. Pado, A. Uspiech 1, Uspiech 2, Uspiech 3. WSiP. Warszawa 2003, 
2. Jurewicz, Cz. i E.Jurewicz. Меня зовут Аня. WSiP. Warszawa 1995
3. Karolak, S. Praktyczna gramatyka rosyjska. WSiP. Warszawa 1998
4. Dziewanowska, D. Грамматика без проблем. WSiP. Warszawa 2005 
5. Język rosyjski w ćwiczeniach - przygotowanie do egazminu na poziomie B2 B.Konopka Oficyna Wydawnicza PW 2010 W-wa
6. Duchnowska, D.i A. Kaźmierak (red.).Сертификат по русскому языку. Proxima sp. z o.o. Łódź 2005
7. Język rosyjski. Teksty z testami na rozumienie ze słuchu i na czytanie ze zrozumieniem. Praca zbiorowa ZJR SJOPW pod redakcją B.Konopki Oficyna Wydawnicza PW 2010 W-wa 
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - www.zl.pw.plock.pl
 
    - Uwagi:
  - Przedmiot jest uczony w bloku; studenci dobierani wg zaawansowania językowego, a nie wg kierunku studiów
 
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01_01
 
                    - 				Potrafi korzystać ze wskazanej literatury (krótkie teksty popularnonaukowe). Potrafi analizować treść tekstu.			
                        Weryfikacja: Streszczanie fragmentów tesktu; odpowiedzi typu "Tak"/"Nie"; odpowiedzi szczegółowe na pytania do tekstu; dopasowywanie brakujących fragmentów tekstu; syntetyzowanie fragmentów tekstu (dobór nagłówków); wyszukiwanie szczegółów w treści tekstu.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        I1A_U01_01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01                     
                                    - Efekt U03_01
 
                    - 						Potrafi napisać streszczenie tekstu, wypracowanie, opowiadanie lub raport, z wykorzystaniem nowego słownictwa.	
                        Weryfikacja: Pisanie raportu; wypracowania (esej); opowiadania (story); Rozwiązywanie testów leksykalno-gramatycznych
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        I1A_U03_01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U03                     
                                    - Efekt U06_01
 
                    - 		Potrafi zrozumieć standardowe wypowiedzi w języku rosyjskim, z zakresu życia codziennego, akademickiego i zawodowego. Rozumie dłuższe wypowiedzi, np. główne zagadnienia wykładu, przemówienia, prezentacji i dyskusji (pod warunkiem, że zna tematykę wypowiedzi). Potrafi napisać krótki tekst, przedstawiając najważniejsze informacje oraz argumenty za i przeciw. Umie napisać list (e-mail), w którym przedstawia informacje o sobie lub innych, zadaje pytania lub odpowiada na zadane pytania.										
                        Weryfikacja: Słuchanie różnorodnych wypowiedzi w nawiązaniu do omawianych zagadnień za zajęciach; ćwiczenie rozumienia tekstu ze słuchu. Zachęcanie do słuchania tekstów oryginalnych (rosyjskojęzyczne serwisy informacyjne, filmy w wersji oryginalnej, zasoby Internetu).  Analiza modelowych tekstów: poznawanie typo
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        I1A_U06_01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U06                     
                                    - Efekt U04_01
 
                    - 			Potrafi wypowiedzieć się i uczestniczyć w rozmowie na tematy ogólne, podając swoje argumenty, zgadzać się lub nie zgadzać się z rozmówcą. Potrafi opisywać zagadnienie, opisywać konkretny przedmiot. 				
                        Weryfikacja: Odpowiadanie na pytania lektora; wypowiadanie się na zadany temat na  zajęciach: ćwiczenie krótkiej spontanicznej wypowiedzi i tworzenie dłuższej przygotowanej wypowiedzi.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        I1A_U04_01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U04