- Nazwa przedmiotu:
- Język niemiecki B1
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Roman Gąsecki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty wspólne dla Wydziału
- Kod przedmiotu:
- WS1A_01/03
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Ćwiczenia 60h;
Przygotowanie się do zajęć 15h;
Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 8h;
Przygotowanie do kolokwium 4h;
Przygotowanie do egzaminu 8h;
Inne (formy pisemne: listy, wypracowania, raporty) 5h;
Razem 100h = 4 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Ćwiczenia - 60h; Razem 60h = 2,4 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia60h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- język polski – gramatyka; język niemiecki – poziom A2
- Limit liczby studentów:
- lektorat: 12 -24
- Cel przedmiotu:
- Celem lektoratu jest nabycie i rozwijanie przez studentów umiejętności językowych odpowiadających poziomowi egzaminu końcowego (B2 wg skali Rady Europy). Realizowany program obejmuje rozwijanie czterech sprawności językowych ( rozumienia tekstu pisanego, rozumienia tekstu słuchanego, mówienia, pisania), wprowadzenie i utrwalenie nowego materiału leksykalnego na podstawie analizowanych tekstów oraz omawianych zagadnień, poznawanie elementów kultury, historii i geografii krajów niemieckojęzycznych.
- Treści kształcenia:
- C1-święta w Niemczech/w Polsce, zwyczaje, tradycja,
C2- wynalazki, wynalazcy/niemieccy laureaci nagrody Nobla,
C3- Upływający czas: najważniejsze fakty z historii Niemiec,
C4- problemy dnia codziennego: stres, wypadki, choroby cywilizacyjne, zdrowie,
C5- niemiecki system edukacyjny/kształcenie: nauka zawodu, poszukiwanie pracy, rynek pracy, usługi, handel,
C6- klimat, żywioły, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego,
C7- mężczyźni, kobiety: wzajemne relacje, stereotypy myślowe
Zagadnienia gramatyczne:
C8- zaimki: osobowe/nieosobowe, dzierżawcze,
C9- przyimki łączące się z celownikiem i biernikiem, z celownikiem, z biernikiem, z dopełniaczem,
C10- odmiana przymiotnika,
C11- strona bierna,
C12- zdanie okolicznikowe czasu: spójniki als/wenn,
C13- czas zaprzeszły Plusquamperfekt, zdanie okolicznikowe czasu z nachdem,
C14- zdanie przydawkowe/względne,
C15- testy i ćwiczenia zbiorcze przygotowujące do egzaminu (poziom A2/B1)
- Metody oceny:
- Zaliczenie każdego modułu zależy od spełnienia trzech kryteriów: obecności na zajęciach, opanowania materiału dla danego modułu i nakładu pracy własnej. Szczegółowy regulamin zaliczania modułu jest dostępny na stronie internetowej Zespołu Lektorów: http://www.zl.pw.plock.pl/pl/regulamin_zaliczania_modulu.html
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Funk H., Kuhn Ch., Demme S., studio d A2 Język niemiecki, Cornelsen, Berlin 2006, Warszawa 2008
2. Funk H., Kuhn Ch., Demme S., studio d B1 Język niemiecki, Cornelsen, Berlin 2007, Warszawa 2008
3. Hantschel H.-J., Klotz V., Krieger P., Mit Erfolg zu telc Deutsch B2 Zertifikat Deutsch Plus Testbuch, Ernst Klett Sprachen, Stuttgart 2005
4. Bęza S., Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 1998
5. Dinsel S., Reimann M., Fit fürs Zertifikat Deutsch, Max Hueber Verlag, Ismaning 2000
6. Eichheim H., Storch G., Mit Erfolg zum Zertifikat Deutsch Übungsbuch/Testbuch, LektorKlett, Poznań 2003
7. Fischer-Mitziviris A., Janke-Papanikolaou S., So geht’s zum ZD, Ernst Klett Sprachen, Stuttgart 2004
8. Hall K., Scheiner B., Übungsgrammatik für Fortgeschrittene, Max Hueber Verlag, Ismaning 2001
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Przedmiot uczony jest w bloku dla wszystkich studentów, którzy wybrali język niemiecki; nie ma podziału ani ze względu na umiejętności językowe, ani ze względu na kierunek studiów.
Program studiów opracowany na podstawie programu nauczania zmodyfikowanego w ramach Zadania 38 Programu Rozwojowego Politechniki Warszawskiej
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01_01
- Potrafi korzystać ze wskazanej literatury (teksty popularnonaukowe). Potrafi analizować treść tekstu. Potrafi czytać ze zrozumieniem nowe teksty w języku niemieckim, popularnonaukowe i z zakresu swojej specjalności.
Weryfikacja: Streszczanie fragmentów tekstu; odpowiedzi typu "Tak"/"Nie"; odpowiedzi szczegółowe na pytania do tekstu; dopasowywanie brakujących fragmentów tekstu; syntetyzowanie fragmentów tekstu (dobór nagłówków); wyszukiwanie szczegółów w treści tekstu. (C1 - C15)
Powiązane efekty kierunkowe:
B1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U03_01
- Potrafi napisać streszczenie tekstu lub raport, uwzględniający wskazane zagadnienia lub najważniejsze informacje.
Weryfikacja: Pisanie raportu; analiza tekstów na zajęciach lub w ramach nakładu pracy własnej. (C1 - C15)
Powiązane efekty kierunkowe:
B1A_U03_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03
- Efekt U06_01
- Potrafi zrozumieć standardowe wypowiedzi w języku niemieckim, z zakresu życia codziennego, akademickiego i zawodowego. Rozumie dłuższe wypowiedzi, np. główne zagadnienia wykładu, przemówienia, prezentacji i dyskusji (pod warunkiem, że zna tematykę wypowiedzi). Potrafi napisać krótki tekst, przedstawiając najważniejsze informacje oraz argumenty za i przeciw. Umie napisać list (e-mail), w którym przedstawia informacje o sobie lub innych, zadaje pytania lub odpowiada na zadane pytania.
Weryfikacja: Słuchanie różnorodnych wypowiedzi w nawiązaniu do omawianych zagadnień; ćwiczenie rozumienia tekstu ze słuchu. Słuchanie oryginalnych tekstów. Analiza modelowych tekstów: poznawanie typowych zwrotów i struktury tekstu (wypracowanie, list, raport). Tworzenie własnych form pisemnych. (C1 - C15)
Powiązane efekty kierunkowe:
B1A_U06_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U06
- Efekt U04_01
- Potrafi wypowiedzieć się i uczestniczyć w rozmowie na tematy ogólne, podając swoje argumenty, zgadzać się lub nie zgadzać się z rozmówcą. Potrafi opisywać zagadnienie, opisywać konkretny przedmiot lub proces technologiczny.
Weryfikacja: Odpowiadanie na pytania lektora; wypowiadanie się na zadany temat na zajęciach: ćwiczenie krótkiej spontanicznej wypowiedzi i tworzenie dłuższej przygotowanej wypowiedzi. (C1 - C15)
Powiązane efekty kierunkowe:
B1A_U04_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U04