- Nazwa przedmiotu:
- Komunikacja w zarządzaniu
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Michael Jaksa
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Z7 - Zarządzanie strategiczne
- Kod przedmiotu:
- XP1Z7
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h (3 ECTS)
20h (ćwiczenia) + 10x4h (przygotowanie się do zajęć) + 1h (konsulta-cje) + 14h (zapoznanie się z literaturą)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS
20h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) = 21h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,4 ECTS
20h (ćwiczenia) + 10x4h (przygotowanie się do zajęć) = 60h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia300h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak wymagań wstępnych
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu znaczenia komunikacji mię-dzyludzkiej oraz elementów komunikacji wpływającej na jej skutecz-ność,
- potrafił rozpoznać oraz samemu zastosować techniki komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- potrafił efektywnie komunikować się z osobami wewnątrz organizacji, jak i zewnętrznymi kontrahentami
- Treści kształcenia:
- 1) Efektywna komunikacja – podstawowe pojęcia i zagadnienia. 2) Komunikacja – od nadawcy do odbiorcy, utrudnienia w efektywnej komunikacji. 3) Zasady skutecznej komunikacji: wymagania wobec odbiorcy, wymagania wobec nadawcy. 4) Rodzaje kanałów komunikowania się – list, telefon, rozmowa bezpośrednia, efektywne komunikować się a kanał komunikowania się, 5) Komunikacja interpersonalna – werbalna i niewerbalna, znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej. 6) Podstawy komunikacji niewerbalnej, komunikacja werbalna, aktywne słuchanie. 7) Prezentacja własnej osoby oraz oferty, przygotowanie argumentacji. 8) Manipulacja, radzenie sobie z zastrzeżeniami i trudnymi sytuacjami
- Metody oceny:
- Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez stu-dentów podczas zajęć. Elementy ćwiczeń są dyskutowane na każdych ćwiczeniach. 2. oceniana jest wartość merytoryczna ćwiczeń, termino-wość wykonania prac, redakcja prac ćwiczeniowych oraz wynik roz-mowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena ćwiczeń w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Ocena końcowa z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z ćwiczeń >=3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Gut J., Haman W.: Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy. Wyd. Kontrakt, Warszawa 1995. [2] Nęcki Z.: Komunika-cja międzyludzka. Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1996. [3] Jurkowski R.: Komunikowanie się. Zarys wykładu. Oficyna Wy-dawnicza WSM SIG, Warszawa 2004. [4] Pease A.: Język ciała. Jak czytać myśli ludzi z ich gestów. Wyd. Jedność, Kielce 2003.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt XP1Z7_W01
- posiada podstawową wiedzę z zakresu znaczenia komuni-kacji międzyludzkiej oraz elementów komunikacji wpływa-jącej na jej skuteczność
Weryfikacja: odpowiedź ustna w trakcie wykonywanych ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
W_1Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt XP1Z7_U01
- potrafi efektywnie komunikować się z osobami wewnątrz organizacji, jak i zewnętrznymi kontrahentami
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
U_1Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt XP1Z7_U02
- potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz innych środowiskach, także z wykorzystaniem narzędzi informatycznych
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
U_1Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt XP1Z7_U03
- potrafi rozpoznać oraz samemu zastosować techniki komu-nikacji werbalnej i niewerbalnej
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
U_1Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt XP1Z7_K03
- ma doświadczenia z pracą zespołową
Weryfikacja: Kod efektu: XP1Z7_K01 Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach i sposobu realizacji zadania zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_1Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02, S1A_K04
- Efekt XP1Z7_K02
- rozumie potrzebę zachowań personalnych i przestrzega za-sad etyki, w tym uczciwości
Weryfikacja: Kod efektu: XP1Z7_K01 Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach i sposobu realizacji zadania zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_1Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02, S1A_K04
- Efekt XP1Z7_K01
- rozumie, że w zarządzaniu wiedza i umiejętności szybko stają się przestarzałe
Weryfikacja: Kod efektu: XP1Z7_K01 Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach i sposobu realizacji zadania zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_1Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02, S1A_K04