- Nazwa przedmiotu:
- System zarządzania jakością
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Katarzyna Skroban
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Z5 - Kwalitologia i inżynieria jakości
- Kod przedmiotu:
- 4P1Z5
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h (3 ECTS)
20h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) + 6x3h (rozwiązywanie praktycz-nych problemów) + 7x3h (zapoznanie się z praktycznymi rozwiązania-mi) + 3*5h (przygotowanie do zaliczenia testu)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS
20h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) = 21h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,4 ECTS
20h (ćwiczenia) + 6x3h (rozwiązywanie praktycznych problemów) + 7x3h (zapoznanie się z praktycznymi rozwiązaniami) = 59h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia300h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza w zakresie jakości, zarządzania przedsiębiorstwem, podejścia procesowego
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę budowy systemów zarządzania jakością,
- potrafił zaprojektować i wdrożyć system zarządzania jakością,
- potrafił zespołowo pracować nad wdrażaniem systemów zarządzania jakością.
- Treści kształcenia:
- 1) Rodzaje systemów zarządzania jakością. Wymagania systemów za-rządzania jakością. Normy serii 9000. Księga jakości. 2) Prezentacja or-ganizacji. Wymagania jakościowe klienta względem oferty organizacji. 3) Zarządzanie organizacją. Odpowiedzialność, uprawnienia i komuni-kacja. 4) Polityka jakości i cele jakości. Dokumentacja systemu zarzą-dzania jakością. Zakres systemu zarządzania jakością. 5) Mapy proce-sów i powiązania pomiędzy procesami. Procedury, procesy i instrukcje. 6) Audyt i certyfikacja systemów zarządzania jakością.
- Metody oceny:
- Ocena formatywna - na zajęciach weryfikowane jest wykonanie poszczególnych ćwiczeń; elementy projektu są dyskutowane i weryfikowane – jest możliwość poprawienia wyników każdego etapu. Ocena sumatywna - oceniana jest wartość merytoryczna projektów, terminowość wykonania prac, redakcja raportu projektowego oraz wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena z projektu w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. Przeprowadzenie jednego testu zawierającego pytania teoretyczne i praktyczne. Ocena z testu w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z testu i projektu >=3 oraz podczas zajęć studenci wykonają co najmniej połowę ćwiczeń; ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,7 * ocena z projektu + 0,3 * ocena z testu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Hamrol A.: Zarządzanie jakością z przykładami. PWN, Warszawa 2008. [2] Kowalczyk J.: Zasady dokumentowania systemu zarządzania Zasady doskonalenia systemu zarządzania oraz podstawowe procedury, Verlag Dashofer 2010. [3] Norma PN-EN ISO 9001:2009 Systemy za-rządzania jakością. Wymagania. [4] Wawak S.: Zarządzanie jakością - podstawy, systemy i narzędzia. Helion 2011. [5] Żemigała M.: Jakość w systemie zarządzania przedsiębiorstwem. Placet 2009.
- Witryna www przedmiotu:
- www.eLecturer.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 4P1Z5_W1
- ma podstawową wiedzę z zakresu zarządzania jakością i systemów zarządzania jakością, polityki jakości i celów jakości oraz audytu i certyfikacji systemów zarządzania jakością
Weryfikacja: zaliczenie testu
Powiązane efekty kierunkowe:
W_1Z5
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 4P1Z5_U1
- potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do rozwiązywania pro-blemów pojawiających się w obszarze projektowania i eks-ploatacji systemów zarządzania jakością
Weryfikacja: zaliczenie projektu w ramach pracy zespołowej, realizacja ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
U_1Z5
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 4P1Z5_K2
- ma doświadczenia z pracą zespołową
Weryfikacja: zaliczenie projektu realizowane przez zespół, realizacja ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_1Z5
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K05, S1A_K06
- Efekt 4P1Z5_K1
- rozumie potrzebę zachowań personalnych i przestrzega za-sad etyki, w tym uczciwości
Weryfikacja: zaliczenie projektu realizowane przez zespół, realizacja ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_1Z5
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K05, S1A_K06