- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie procesów produkcyjnych
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Urszula Kąkol
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Z2 - Zarządzanie produkcją
- Kod przedmiotu:
- 7P1Z2
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 76h (3 ECTS)
20h (ćwiczenia) + 9x5h (opracowanie raportu w 9 etapach modelowa-nia) + 10h (opracowanie case study) + 1h (konsultacje)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS
20h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) = 21h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3 ECTS
20h (ćwiczenia) + 9x5h (opracowanie raportu w 9 etapach modelowa-nia) + 10h (opracowanie case study) = 75h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia300h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- wiedza w zakresie organizacji produkcji, umiejętność obsługi kompute-ra, posługiwania się pocztą elektroniczną oraz edytorem tekstu
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu modelowania procesów pro-dukcyjnych i symulacji przebiegu procesów produkcyjnych,
- potrafił stworzyć model procesu produkcyjnego przy wykorzystaniu technik komputerowych oraz model symulacyjny przebiegu procesu produkcyjnego,
- potrafił stosować zachowania profesjonalne i przestrzegał zasady ety-ki, w tym uczciwości
- Treści kształcenia:
- 1) Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące modeli, procesów i symu-lacji. 2) Model procesu produkcyjnego cz. 1 – obiekt modelu. 3) Model procesu produkcyjnego cz. 2 – model struktury organizacyjnej. 4) Model procesu produkcyjnego cz. 3 – proces produkcyjny: metoda strukturalna IDEF. 5) Model procesu produkcyjnego cz. 4 – proces produkcyjny: metoda obiektowa UML Class Diagram. 6) Model procesu produkcyjnego cz. 5 - proces produkcyjny: metoda obiektowa UML Statechart Diagram. 7) Model procesu produkcyjnego cz. 6 - proces produkcyjny: metoda obiektowa UML Use Case. 8) Model procesu produkcyjnego cz. 7 – proces utrzymania ruchu: metoda obiektowa UML Activity Diagram.
9) Model procesu produkcyjnego cz. 8 – model obiegu informacji / do-kumentów. 10) Model procesu produkcyjnego cz. 9 – symulacja procesu produkcyjnego: sieci Petri’ego. 11) Case study – analiza wybranego programu do symulacji procesu produkcyjnego.
- Metody oceny:
- Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie po-szczególnych etapów projektu, elementy projektu są dyskutowane na poszczególnych etapach jego realizacji.
Ocena sumatywna: oceniana jest: 1) wartość merytoryczna raportu i ca-se study, 2) poprawność wnioskowania w case study, 3) terminowość wykonania raportu i case study.
Ocena końcowa w zakresie 2-5; do zaliczenia raportu i case study, wy-magane jest uzyskanie oceny >=3, do zaliczenia laboratoriów wymagane jest zaliczenie wszystkich składowych przedmiotu (części składowe raportu i case study) – uzyskanie oceny >=3
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
[1] Jacobson I.: Applying UML in The Unified Process. Wykład 2001. [2] Maksimchuk R.A., Naiburg E.J.: UML dla zwykłych śmiertelników. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. [3] Śmiałek M.: Zro-zumieć UML 2.0. Metody modelowania obiektowego. Helion, Gliwice 2005. [4] Instrukcje laboratoryjne.
Literatura uzupełniająca:
[1] Jacobson I.: The Object Advantage: Business Process Reengi-neering With Object Technology. Addison-Wesley. [2] Macfarlane I., Rudd C.: It Service Management. The IT Infrastructure Library. V.2, itSMF Ltd. Webbs Court 2001 UK.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 7P1Z2_01
- zna podstawową terminologię związaną z istotą i przedmiotem modelowania procesów produkcyjnych oraz symulacji procesów produkcyjnych
Weryfikacja: ocena raportu końcowego, ocena case study
Powiązane efekty kierunkowe:
W_1Z2
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06
- Efekt 7P1Z2_02
- ma podstawową wiedzę z zakresu modelowania procesów produkcyjnych i symulacji przebiegu procesów produkcyj-nych
Weryfikacja: ocena raportu końcowego, ocena case study
Powiązane efekty kierunkowe:
W_1Z2
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 7P1Z2_02
- potrafi pozyskiwać brakujące informacje z literatury bądź innych źródeł w zakresie modelowania i symulacji proce-sów produkcyjnych
Weryfikacja: ocena raportu końcowego, ocena case study
Powiązane efekty kierunkowe:
U_1Z2
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05
- Efekt 7P1Z2_03
- potrafi stworzyć model procesu produkcyjnego przy wyko-rzystaniu technik komputerowych, wspomagający zarzą-dzanie produkcją
Weryfikacja: ocena raportu końcowego, ocena case study
Powiązane efekty kierunkowe:
U_1Z2
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05
- Efekt 7P1Z2_01
- potrafi stworzyć model symulacyjny przebiegu procesu produkcyjnego, wspomagający zarządzanie produkcją
Weryfikacja: ocena raportu końcowego, ocena case study
Powiązane efekty kierunkowe:
U_1Z2
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 7P1Z2_K01
- rozumie potrzebę zachowań profesjonalnych i przestrzega-nia zasad etyki, w tym uczciwości
Weryfikacja: weryfikacja samodzielności wykonywanych zadań prze-prowadzana na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_1Z2
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K03, S1A_K04