- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie zmianami
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Krystyna Lamparska-Jasińska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Z1 - Zarządzanie innowacjami
- Kod przedmiotu:
- 3P1Z1
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 76h (3 ECTS):
20h (zajęcia ćwiczeniowe) + 1h (konsultacje) + 15h (studia literaturowe) + 8x5h (realizacja kolejnych etapów projektu)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS:
20h (zajęcia ćwiczeniowe) + 1h (konsultacje) = 21h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 ECTS:
8x5h (realizacja kolejnych etapów projektu) = 40h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia300h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza w zakresie definiowania rodzajów zmian, ich źródeł, identyfi-kowania ról uczestników procesu zmian, rodzajów ich postaw i źródeł oporów, procesu wdrażania zmian w przedsiębiorstwie, barier wdroże-niowych. Umiejętność opracowania procesu wdrożenia określonego ro-dzaju zmiany w określonej organizacji we współpracy z innymi.
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu zarządzania zmianami
- potrafił zastosować wiedzę teoretyczną do opracowania procesy wdro-żenia zmiany w konkretnym przedsiębiorstwie
- potrafił współpracować przy realizacji zmian z innymi uczestnikami procesu
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia projektowe w zespołach: 1) Wybór i charakterystyka przed-siębiorstwa i wprowadzanej zmiany (rodzaj, cechy, źródło, model) na tle faz rozwoju przedsiębiorstwa wg L.E. Greiner’a. 2) Opracowanie procesu wdrażania zmiany na tle procesu K. Lewina. 3) Dobór modelu i zasad komunikowania się. 4) Określenie ról i kompetencji uczestników zmian. 5) Analiza i ocena postaw uczestników zmian i procesu przyswajania zmiany. 6) Klasyfikacja źródeł oporów wobec zmiany. 7) Dobór technik i metod interwencyjnych (np. koncepcji OD). 8) Charakterystyka zmian kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa.
- Metody oceny:
- Ocena wartości merytorycznej ćwiczeń projektowych, stopień dostoso-wania do specyfiki wybranego przedsiębiorstwa, terminowość wykona-nia, redakcja projektu, wynik rozmowy zaliczeniowej zespołu z prowa-dzącym
Ocena końcowa: zaliczenie kolejnych ćwiczeń projektowych na ocenę min. 3.0
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Bartnicki M.: Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie. Wyd. Akademii Ekonomicznej, Katowice 1998. [2] Carr D.K., Hard K.J., Trahant W.J.: Zarządzanie procesem zmian. PWN, Warszawa 1998. [3] Clarke L.: Zarządzanie zmianą. Gebethner&Ska, Warszawa 1997. [4] Czerska M.: Jak przeprowadzać zmiany organizacyjne w firmie. Porad-nik praktyczny. Wyd. ODDK, Gdańsk 1999. [5] Czerska M.: Organiza-cja przedsiębiorstw. Metodologia zmian organizacyjnych. Wyd. Uni-wersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1996. [6] Masłyk-Musiał E.: Zarządzanie zmianami w firmie. Wyd. CIM, Warszawa 1997.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 3P1Z1_W01
- ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu: rodzaju i kierunków rozwoju zmian, wpływu otoczenia konkurencyjnego na rozwój zmian, procesów wprowadzania zmian w organizacji, identyfikacji barier wdrożeniowych, technik, metod i narzędzi usprawniania procesu wdrożenia
Weryfikacja: weryfikacja merytoryczna projektu, rozmowa zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
W_1Z1
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W03, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 3P1Z1_U01
- Potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę z zarządzania zmianami do opisu tych procesów w praktyce organi-zacji. Potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować prosty proces wprowadzenia konkretnej zmiany z uwzględnieniem specyfiki organizacji, identyfikować bariery wdrożeniowe, opory wobec zmian i ich źródła, przyporządkowywać funkcje uczestnikom zmian używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Weryfikacja: Weryfikacja merytoryczna projektu, rozmowa zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
U_1Z1
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 3P1Z1_K01
- Potrafi, przy projektowaniu wdrożenia, wykorzystać potencjał uczestników zmian. Potrafi zidentyfikować przyczyny wadliwie działających systemów zarządza-nia zmianami i nieprawidłowo przeprowadzonych wdrożeń. Potrafi przekazać informację o osiągniętych wynikach wdrożenia decydentom procesu.
Weryfikacja: Ocena współpracy na zajęciach i sposobu realizacji projek-tu zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_1Z1
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K03, S1A_K05, S1A_K06