- Nazwa przedmiotu:
- Bazy danych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Teresa Ostrowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- BADAN
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 125h (5 ECTS):
14h (wykład) + 28h (laboratorium) + 1h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) + 2x12h (przygotowanie odpowiedzi na pytania przedkolokwialne) + 2x2h (opracowanie projektów przedkolokwialnych) + 8x5h (opracowanie projektu w 8 etapach projektowania) + 7h (opracowanie końcowe projektu) + 6h (opracowanie raportu z etapu implementacji)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,8 ECTS:
14h (wykład) + 28h (laboratorium) + 1h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) = 44h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 4,2 ECTS:
28h (laboratorium) + 2x12h (opracowanie projektów przedkolokwialnych) + 8x5h (opracowanie projektu w 8 etapach projektowania) + 7h (opracowanie końcowe projektu) + 6h (opracowanie raportu z etapu implementacji) = 105h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład210h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium420h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- wiedza w zakresie przechowywania danych w systemach informatycznych, umiejętność obsługi komputera, posługiwania się pocztą elektroniczną oraz edytorem tekstu
- Limit liczby studentów:
- od 15 osób do limitu miejsc w sali (wykład); od 10 do 30 (zajęcia laboratoryjne / projekty komputerowe)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu technologii baz danych (projektowanie i eksploatacja),
- potrafił modelować procesy i projektować proste systemy bazodanowe oraz je eksploatować używając właściwych metod, technik i narzędzi,
- potrafił pracować w zespole.
- Treści kształcenia:
- Wykład: 1) Struktura przedmiotu. podstawowa terminologia, architektura systemu bazodanowego (BD). Modelowanie procesów. Metodyka projektowania systemu BD - podejście procesowe. 2) Analiza danych procesowych. Budowa modeli konceptualnych poprzez konstruowanie związków encji. 3) Podstawowe modele baz danych. Relacyjny model bazy danych: struktura, właściwości, warunki poprawności i integralności. 4) Transformacja modelu związków encji w model implementacyjny w postaci modelu relacyjnego. 5) Podstawowe operacje na relacyjnej bazie danych. Elementy języka SQL - instrukcja Select. 6) Normalizacja relacyjnego modelu bazy danych. 7) Fizyczna organizacja danych: organizacja rekordów i wyszukiwanie danych, indeksowanie. Mechanizm transakcji. 8) Systemy zarządzania bazami danych: charakterystyka, funkcje, ograniczenia. 9) Bazy danych w systemach informacji zarządczej: hurtownie danych. 10) Zasoby informacyjne. Bezpieczeństwo i ochrona zasobów informacyjnych. Zabezpieczenia w systemach bazodanowych. 11) Podejście obiektowe w projektowaniu baz danych, język UML.
Laboratorium: 1) Wykonanie w laboratorium przygotowanych ćwiczeń, z wykorzystaniem systemów: PowerDesigner, MS SQL Serwer, Access). 2) Wraz z wykonywaniem ćwiczeń równoległe przygotowywanie (w ramach pracy własnej) projektu zespołowego (2 osoby, przy konsultacyjnym wsparciu prowadzącego) w etapach odpowiadających wykonywanym ćwiczeniom: a) studium wykonania projektu, b) schemat struktury organizacyjnej, schemat procesu, przypadki użycia systemu, c) specyfikacja funkcji, diagramy związków encji, model konceptualny i model fizycznej bazy danych, d) generowanie bazy danych. e) projektowanie interfejsu, f) definiowanie kwerend i formularzy, g) definiowanie raportów i panelu przełączania, h) ćwiczenia z języka SQL: transakcja, procedura składowana; opracowanie końcowe raportu projektowego. 3) Implementacja projektu zespołowego. Opracowanie raportu implementacyjnego. Prezentacja przez studentów przygotowanych systemów bazodanowych.
- Metody oceny:
- Wykład: Ocena formatywna - ocena poprawności ćwiczeń wykona-nych przez studentów podczas wykładu, częściowo interaktywna forma prowadzenia wykładu. Ocena sumatywna - przeprowadzenie i ocena dwóch kolokwiów, zwierających takie elementy jak: test, pytania, zadanie projektowe; ocena z kolokwium w zakresie 0-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Laboratorium: Ocena formatywna - na każdych zajęciach weryfikowane jest wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych; elementy projektu są dyskutowane i weryfikowane na każdym z ośmiu etapów realizacji projektu, jest możliwość poprawienia wyników każdego etapu. Ocena sumatywna - oceniana jest wartość merytoryczna projektów i uzyskane na ich podstawie wyniki prac implementacyjnych, terminowość wykonania prac, redakcja raportu projektowego i implementacyjnego oraz wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena z laborato-rium w zakresie 0-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z wykładu jak i laboratorium >=3; ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,7 * ocena z laboratorium + 0,3 * ocena z wykładu
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Barker R., Longman C.: Case* MethodSM. Modelowanie związków encji. WNT, Warszawa 1996. [2] Celko J.: SQL Zaawansowane techniki programowania. MIKOM PWN, Warszawa 2008. [3] Dumnicki R., Kasprzyk A., Kozłowski M.: Analiza i projektowanie obiektowe. Helion, Gliwice 1998. [4] Jaszkiewicz, J.: Inżynieria oprogramowania. Helion, Gliwice 1997. [5] Ostrowska T. M.: Relacyjne systemy bazodanowe. Podstawy projektowania i eksploatacji. WOW PW, Warszawa 2002. [6] Harrington Jan. L.: SQL dla każdego. MIKOM, Warszawa 2000. [7] Shalloway A., Trott J.R.: Projektowanie zorientowane obiektowo. Wzorce projektowe. Helion, Gliwice2005. [8] Wrycza S., Marcinkowski B., Wyrzykowski K.: Język UML 2.0 w modelowaniu systemów infor-matycznych. Helion, Gliwice 2006.
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.electurer.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt BADAN_W01
- ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu technologii baz danych w obszarze projektowania i eksploatacji systemów bazodanowych
Weryfikacja: ocena 2 kolokwiów przeprowadzanych w ramach wykładów w formie pisemnej, z elementami testu, pytań otwartych i zadań o charakterze projektowym
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt BADAN_U01
- posiada doświadczenia z pracą zespołową, potrafi podejmować zobowiązania i pracować zgodnie z ustalonym harmonogramem
Weryfikacja: bieżąca ocena współpracy na zajęciach oraz pracy zespołowej przy realizacji projektu, ocena jakości i terminowości wykonywanych zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt BADAN_K01
- ma doświadczenia w pracy zespołowej
Weryfikacja: ocena pracy zespołowej na zajęciach laboratoryjnych i przy realizacji projektu zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02