- Nazwa przedmiotu:
- Badania pojazdów
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Michał Makowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 322
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 20 h – zdobycie podbudowy teoretycznej - wiedza dotycząca badań pojazdów,
20 h – zdobycie wiedzy o współczesnych metodach i urządzeniach do badań pojazdów wykorzystywanych w praktyce inżynierskiej,
20 h – poznanie podstawowych etapów i technik badań pojazdów,
20 h – umiejętność prowadzenia badań wybranych elementów pojazdu oraz umiejętność zaplanowania procesu badawczego z wykorzystaniem współczesnych urządzeń pomiarowych,
20 h – umiejętność oceny przydatności i interpretacji uzyskanych wyników badań i oraz świadomość wagi dokładności przeprowadzonych badań i uzyskanych wyników;
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium225h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstawowych zagadnień z mechaniki ogólnej, wytrzymałości materiałów i budowy pojazdów
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora
- Cel przedmiotu:
- Poznanie specyfiki badań pojazdów.
Prowadzenie badań pojazdów samochodowych.
Świadomość roli dokładności prowadzenia badań pojazdów w praktyce inżynierskiej.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Wiadomości wstępne z uwzględnieniem zasad prowadzenia badań pojazdów
2. Omówienie i klasyfikacja sygnałów pomiarowych stosowanych w badaniach pojazdów
3. Układy pomiarowo-sterujące do badań trakcyjnych zainstalowanych w pojazdach
4. Podstawy układów mikroprocesorowych systemów pomiarowych spełniających wymogi badań trakcyjnych
5. Typowe czujniki pomiarowe przystosowane do specyfiki badań pojazdów
6. Przegląd współczesnych systemów kontrolno pomiarowych stosowanych w seryjnych pojazdach samochodowych
7. Stanowiska do badań układów zawieszeń pojazdów samochodowych
8. Przedstawienie badań stanowiskowych układu hamulcowego z uwzględnieniem rozkładu sił hamowania i stosowanych układów kontroli
9. Badania układów kierowniczych z uwzględnieniem wpływu obciążeń wprowadzanych na strukturę nadwozia
10. Stanowiska badawcze do wyznaczania sztywności giętnej i skrętnej nadwozia pojazdu samochodowego
11. Wyznaczanie momentów bezwładności pojazdów samochodowych na stanowiskach pomiarowych
12. Normy i badania homologacyjne pojazdów
13. Badania wytrzymałościowe elementów struktury nośnej pojazdu
14. Badania stref energochłonnych i zderzeń pojazdów
15. Badania drgań i hałasu nadwozi pojazdów
Laboratorium:
1. Geometria płyty podłogowej pojazdu samochodowego
2. Badanie sztywności skrętnej nadwozia pojazdu samochodowego
3. Badanie hałasu wewnątrz pojazdu podczas jazdy
4. Badania dynamiczne sił działających w zawieszeniu pojazdu
5. Badanie układu kierowniczego pojazdu
- Metody oceny:
- wykład – 2 kolokwia,
laboratorium – 5 zaliczeń z ćwiczeń
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1.Badania samochodów - Ćwiczenia laboratoryjne. Praca zbiorowa pod redakcją S. Orzełowskiego, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 1989.
2.Orzełowski S. Eksperymentalne badania samochodów i ich zespołów, WKiŁ Warszawa 1995
3.Osiecki J., Gromadowski T., Stępiński B.: Badania pojazdów samochodowych i ich zespołów na symulacyjnych stanowiskach badawczych, WITE, Radom 2006,
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się