- Nazwa przedmiotu:
- Społeczno-psychologiczne aspekty jakości
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. Katarzyna Szczepańska
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Z5 - Projakościowe systemy zarządzania
- Kod przedmiotu:
- 4P2Z5
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h (3 ECTS):
20h (zajęcia ćwiczeniowe) + 1h (konsultacje) + 24h (zapoznanie się z literaturą) + 15h (przygotowanie się do kolokwiów – przygotowanie rozwiązania zadania) + 15h (przygotowanie się do testu wiedzy)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS:
20h (zajęcia ćwiczeniowe) + 1h (konsultacje) = 21h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,6 ECTS:
15h (przygotowanie się do kolokwiów – przygotowanie rozwiązania zadania) = 15h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia300h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zarządzania organizacjami oraz produkcją i usługami, ma umiejętności samokształceni, ma doświadczenia z pracą zespołową.
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu: (a) roli i znaczenia przywództwa w zarządzaniu jakością, (b) sposobów i metod oddziaływania na pro-jakościowe postawy pracowników,
- potrafił wybrać adekwatne do sytuacji sposoby i formy społecznego komunikowania się w organizacji w kwestiach dotyczących jakości,
- potrafił porozumiewać się w środowisku organizacyjnym.
- Treści kształcenia:
- 1) Metody oddziaływania przywódców na postawy i zachowania pracowników. 2) Źródła i rodzaje konfliktów w organizacji i sposoby zarządzania nimi. 3) Sprawdzian wiedzy i umiejętności. 4) Budowanie zespołów i zaangażowania pracowników. 5) Sprawdzian wiedzy i umiejętności. 6) Efektywność komunikowania się w organizacji. 7) Bariery wprowadzania zmian jakościowych i sposoby ich pokonywania. 8) Kolokwium – sprawdzian kompetencji społecznych. 9) Test wiedzy.
- Metody oceny:
- Ocena formatywna – ocena poprawności ćwiczeń wykonywanych przez studentów podczas zajęć (częściowo interaktywna forma prowadzenia zajęć). Ocena sumatywna – przeprowadzenie dwóch kolokwiów w formie prezentacji rozwiązania zadania na zaliczenie. Ocena końcowa z przedmiotu – przedmiot uznaje się za zliczony, jeśli student zaliczył oba kolokwia oraz uzyskał co najmniej 51% punktów z testu wiedzy.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa: [1] Potocki A., Winkler R., Żbikowska A.: Komunikowanie w organizacjach gospodarczych. Difin, Warszawa 2010. [2] McGee, Rennie R.: Budowanie zaangażowania pracowni-ków. Wolters Kluwer business, Warszawa 2012. [3] Jabłonkowska L., Wachowiak P., Winch S. (red.): Prezentacja profesjonalna. Teoria i praktyka. Difin, Warszawa 2008. [4] Dzikowska P.: Przywództwo w organizacjach gospodarczych. Difin, Warszawa 2011.
Literatura uzupełniająca: [1] Nęcki Z.: Komunikacja międzyludzka. Antykwa, Kraków, 2000. [5] Robbins S.P. Judge T.A.: Zachowania w organizacji. PWE, Warszawa 2011.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 4P2Z5_W01
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie wybranych psychologiczno – społecznych aspektów zarządzania jakością
Weryfikacja: test wiedzy
Powiązane efekty kierunkowe:
W_2Z5
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W04, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W08
- Efekt 4P2Z5_W02
- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu kształtowania pro-jakościowych postaw pracowników oraz ich determinant
Weryfikacja: test wiedzy
Powiązane efekty kierunkowe:
W_2Z5
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W04, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 4P2Z5_U01
- potrafi pozyskiwać informacje z literatury oraz innych źródeł, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnioski
Weryfikacja: wyniki kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
U_2Z5
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07
- Efekt 4P2Z5_U02
- potrafi pracować indywidualnie i w zespole, a także zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów
Weryfikacja: terminowe wykonanie zadania w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
U_2Z5
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07
- Efekt 4P2Z5_U03
- potrafi wykorzystać struktury językowe w formie prezentacji, wnioskowania, streszczenia, analizowania, dyskusji
Weryfikacja: wyniki prezentacji rozwiązania zadania
Powiązane efekty kierunkowe:
U_2Z5
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 4P2Z5_K01
- ma doświadczenia w pracy zespołowej
Weryfikacja: terminowe wykonanie zadania w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_2Z5
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K06
- Efekt 4P2Z5_K02
- rozumie potrzebę właściwych zachowań interpersonalnych i przestrzega etyki, w tym uczciwości
Weryfikacja: zgodne z wymaganiami wykonanie zadania w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_2Z5
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K06