- Nazwa przedmiotu:
- Technologia informacyjna
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. / Renata Walczak / profesor nadzwyczajny
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- MN1A_01
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Laboratoria: liczba godzin według planu studiów - 20, przygotowanie do zajęć - 10, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10, przygotowanie do kolokwium - 10, razem - 50; Razem - 50
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Laboratoria - 20 h = 0,8 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium300h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Laboratoria: 8 - 12
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów umiejętności praktycznych obsługi edytora tekstu i arkusza kalkulacyjnego na poziomie, pozwalającym zdobycie certyfikatu ECDL-A, w zakresie odpowiednich modułów.
- Treści kształcenia:
- L1 - Przetwarzanie tekstu na poziomie zaawansowanym wymaga od studenta efektywnej obsługi programów do przetwarzania tekstu, na bardziej niż podstawowym poziomie umiejętności jak również zdolności opracowania dokumentów zawierających zaawansowane formy prezentacji informacji: swobodne osadzanie ilustracji w dokumencie, formatowanie tekstu poprzez manipulacji krojami pisma, efektami graficznymi i rozmieszczeniem składników na stronie. L2 - Określanie własności prezentacji dokumentu, tworzenie i modyfikacji tabel, formularzy, wykresów itp. Student powinien posiadać umiejętności definiowania i posługiwania się makropoleceniami oraz sprawnie realizować zaawansowane zadania z zakresu korespondencji seryjnej. L3 - Arkusz kalkulacyjny na poziom zaawansowanym wymaga od studenta efektywnej obsługi arkusza kalkulacyjnego, na bardziej niż podstawowym poziomie umiejętności jak również zdolności opracowania wyników zawierających zaawansowane formy prezentacji informacji. L4 – Student powinien znać zasady formatowanie danych numerycznych, tekstu, grafiki, wykresów itp. L5 - Student powinien wykazać się kompetencjami w zakresie wykorzystania funkcji arytmetycznych, logicznych, statystycznych, daty i czasu oraz finansowych wbudowanych w aplikacji arkusza kalkulacyjnego. L6 - Student powinien także posiadać umiejętności posługiwania się narzędziami analitycznymi dostępnymi z poziomu aplikacji arkusza kalkulacyjnego.
- Metody oceny:
- Podstawą do uzyskania pozytywnej oceny z przedmiotu jest obecność na zajęciach laboratoryjnych i pozytywne zaliczenie dwóch kolokwiów. Kolokwium nr 1 - z zakresu zaawansowanych technik formatowania dokumentów tekstowych oraz kolokwium nr 2 - z umiejętności obsługi i tworzenia algorytmów obliczeniowych w arkuszu kalkulacyjnym. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z dwóch kolokwiów. Dopuszcza się zaliczenie dwóch ćwiczeń, na których student był nieobecny z powodów losowych na konsultacjach u prowadzącego zajęcia. Na ostatnich zajęciach w semestrze można również poprawić ocenę z jednego kolokwium. Student, który posiada certyfikat ECDL lub ECDL-A może być zwolniony z zajęć i otrzymać ocenę 5,0. Pozostałe kwestie regulaminowe roztrzyga Regulamin Studiów PW.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Kopertowska M., Sikorki W.: Przetwarzanie tekstu, Wydawnictwo MIKOM, Warszawa 2006. 2. Kopertowska M., Sikorki W.: Arkusze kalkulacyjne, Wydawnictwo MIKOM, Warszawa 2006. 3. Sroka K.: Przetwarzanie tekstu, Wydawnictwo KISS, Katowice 2007. 4. Szymala E.: Arkusze kalkulacyjne, Wydawnictwo KISS, Katowice 2007.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01_01
- Rozumie budowę i posiada umiejętności korzystania z literatury. Potrafi z tych danych korzystać w pracy inżynierskiej.
Weryfikacja: Kolokwium nr 1.
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U07_01
- Potrafi przy pomocy arkusza kalkulacyjnego realizować zadania obliczeniowe dla zadanych algorytmów.
Weryfikacja: Kolokwium nr 2.
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_U07_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07
- Efekt U15_03
- Potrafi opracowywać publikacje o charakterze technicznym w edytorze tekstu z zastosowaniem wzorów, wykresów i grafiki.
Weryfikacja: Kolokwium nr 1.
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_U15_03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01_01
- Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się w zakresie technologii informacyjnej i ma świadomość dynamizmu zachodzących zmian w oprogramowaniu i sprzęcie komputerowym.
Weryfikacja: Kolokwium nr 1 i 2.
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_K01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K05_01
- Ma świadomość przestrzegania praw autorskich do oprogramowania komputerowego, wykorzystywanego w pracy inżynierskiej. Zna alternatywne oprogramowanie biurowe w przypadku braku dostępu do licencji komercyjnych.
Weryfikacja: Kolokwium nr 1 i 2.
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_K05_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K05