Nazwa przedmiotu:
Podstawy programowania
Koordynator przedmiotu:
dr inż. / Andrzej T. Chwiej / starszy wykładowca
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
MN1A_22
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Laboratoria: liczba godzin według planu studiów – 10, przygotowanie do zajęć - 10, zapoznanie się z literaturą - 5, przygotowanie do kolokwium – 5, inne (Kodowanie i testowanie procedury) - 20, razem – 50; Razem - 50
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Laboratoria - 10 h = 0,4 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium150h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
Laboratoria: 8 - 12
Cel przedmiotu:
Uzyskanie wiedzy na temat cyklu życia oprogramowania. Wyrobienie umiejętności pisania prostych programów, nie poprzez naukę sztuczek w konkretnym języku, ale poprzez ukierunkowanie na myślenie kategoriami algorytmów i programowania. Wybrano Pascal, jako język dydaktyczny (o ścisłej algorytmizacji i typizacji danych) i MathLab jako podstawowy (ze względu na popularność i dostępność bibliotek, w szczególności specjalizowanych naukowo-technicznych) język oprogramowania ogólnego.
Treści kształcenia:
L1 - Algorytmy i schematy blokowe, metoda CASE, podstawowe fazy programowania. L2 - Środowisko Delphi i MatLaba. Korzystanie z narzędzi środowiskowych. L3 - Typy danych (typy elementarne i typy złożone). L4 - Podstawowe operacje matematyczne. L5 - Instrukcje warunkowe i instrukcja wyboru. L6 - Pętle (wyliczeniowe i warunkowe). L7 - Instrukcje skoku. L8 - Procedury i funkcje. L9 - Pliki. L10 - Łańcuchy tekstowe. L11 - Moduły i biblioteki. L12 - Programowanie obiektowe. L13 - Programowanie wizualne – komponenty: przykład. L14 - Programy typu klient-serwer (technologia ActiveX) - przykład.
Metody oceny:
Średnia z dwu dwudziestominutowych kolokwiów: ze znajomości podstawowych elementów programowania algorytmicznego (strukturalnego) i kolokwium z informacji ogólnych (test wyboru) - oraz z pracy własnej: samodzielnego przygotowania działającej procedury (projekt procedury obliczeniowej). Trzy nieobecności na zajęciach eliminują możliwość uzyskania zaliczenia.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Klempka R., Stankiewicz A.: Programowanie z przykładami w językach Pascal i MatLab, AGH-Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków 2005 (wyd. 2). 2. Mrozek B., Mrozek Z.: MatLab i Simulink-poradnik użytkownika, Helion, Gliwice 2004, (wyd 2).
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W04_01
Zna podstawowe metody kodowania typowych relacji obliczeniowych przydatnych w obliczeniach technicznych w tym technikę obiektową i interfejsową.
Weryfikacja: Kolokwium testowe (L1 - L13, L14), Uruchomienie oprogramowania (L1 - L11).
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_W04_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04
Efekt W10_01
Zna elementarne relacje ekonomiczne przy produkcji i dystrybucji oprogramowania oraz podstawowe systemy dystrybucji bibliotek i oprogramowania i podstawowe metody ochrony praw autorskich.
Weryfikacja: Kolokwium testowe (L1, L13, L14).
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_W10_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W10

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01_01
Potrafi skorzystać z bibliotek podprogramów.
Weryfikacja: Projekt procedury obliczeniowej (L2, L3, L9, L11).
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U02_01
Potrafi odtworzyć algorytm obliczeniowy (schemat blokowy) procedury obliczeniowej zapisany jako konstrukcja języka programowania.
Weryfikacja: Projekt procedury obliczeniowej (L1, L2).
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_U02_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02
Efekt U05_01
Rozumie starzenie się moralne języków programowania, a przez to konieczność uzpełniania wiedzy w zakresie informatyki. Potrafi w tym zakresie samodzielnie się dokształcać.
Weryfikacja: Kolokwium testowe (L1, L2, L3, L13, L14).
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_U05_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05
Efekt U16_01
Potrafi zaprojektować i zrealizować (uruchomić) fragment złożonego oprogramowania (procedurę).
Weryfikacja: Projekt procedury obliczeniowej (L2 - L11).
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_U16_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K03_01
Potrafi opracować procedurę obliczeniową w zespole programistycznym.
Weryfikacja: Projekt procedury obliczeniowej (L2 - L11).
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_K03_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03
Efekt K04_01
Rozumie znaczenie jednoznaczności i przejrzystości konstrukcji języka na poprawność działania procedury obliczeniowej. W procesie weryfikacji oprogramowania potrafi zlokalizować i wyeliminować błędne założenia wpływające na niepożądane działanie procedury obliczeniowej.
Weryfikacja: Kolokwium praktyczne (L3 - L10).
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_K04_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K04