- Nazwa przedmiotu:
- Materiały Ceramiczne do zastosowań specjanych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Marek Kostecki
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Materiałowa
- Grupa przedmiotów:
- obieralne
- Kod przedmiotu:
- MCZS
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 54 godz. w tym 28 godzin obecność na wykładzie, 5 godzin uczestnictwo w konsultacjach, 56 godzin - przygotowanie się do wykładów (zapoznanie się ze wskazaną literaturą), 10 godzin przygotowanie się do testu.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,3 punktu ECTS - 28 godzin prowadzenie wykładu, 5 godzin prowadzenie konsultacji
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zalecane przedmioty poprzedzające: Podstawy nauki o materiałach 1 i 2, Metody Badania Materiałów, Materiały ceramiczne i technologie ich wytwarzania
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z zakresem stosowania nowoczesnych tworzyw ceramicznych w przemyśle. Wykład uwzględnia przegląd najczęściej wykorzystywanych materiałów w wielu dziedzinach życia codziennego oraz w mniej znanych zastosowaniach jak aplikacje wojskowe oraz medycyna. W trakcie wykładu studenci utrwalają swoja wiedzę na temat znanych tworzyw ceramicznych oraz nabywają umiejętności charakteryzacji oraz doboru nowych materiałów z grupy ceramik inżynierskich.
- Treści kształcenia:
- Podstawowe treści: materiały ceramiczne przeznaczone na narzędzia skrawające, materiały ceramiczne w przemyśle szklarskim, materiały ceramiczne do zastosowań w medycynie i implantacji, zastosowanie materiałów ceramicznych w kompozytach, balistyczne materiały ceramiczne i ich kompozyty, konstrukcyjne materiały ceramiczne, inżynierskie nanomateriały ceramiczne, nowoczesne technologie wytwarzania materiałów ceramicznych
- Metody oceny:
- Formą zaliczenia jest 1 godzinny test pisemny.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- M. F. Ashby, D. R. H. Jones – „Materiały Inżynierskie” – WNT, 1996 r., część I i II
R. Pampuch „Zarys Nauki o Materiałach – materiały ceramiczne” – PWN, 1997 r. 5.
R. Pampuch, K. Haberko, M. Kordek, Nauka o procesach ceramicznych, PWN Warszawa 1992
J.Lis, R. Pampuch, Spiekanie , AGH Kraków 2000
A.R.Olszyna, Twardość a Kruchość tworzyw ceramicznych, Oficyna Wyd. PW, Warszawa 2013
A.R.Olszyna, Ceramika Supertwarda, Oficyna Wyd. PW, Warszawa 2012
K.J.Kurzydłowski, M.Lewandowska, Nanomateriały inżynierskie, konstrukcyjne i funkcjonalne, Wyd. Nauk-Tech. Warszawa2010
- Witryna www przedmiotu:
- ---
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt MCdZS_w1
- Posiada wiedzę na temat wytwarzania i właściwości podstawowych tworzyw ceramicznych z grupy tlenkowych: SiO2 Al2O3, ZrO2 oraz nietlenkowych: SiC,Si3N4, posiada wiedzę na temat zastosowania określonych tworzyw ceramicznych z grupy (tlenkowych i nietlenkowych) w aplikacjach przemysłowych.
Weryfikacja: Test
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt MCdZS_u1
- Na podstawie wiedzy uzyskanej w trakcie wykładu lub przeprowadzonej analizy fachowej literatury student umie dokonać wyboru tworzywa ceramicznego do określonego zastosowania, potrafi przewidzieć zachowanie tworzywa ceramicznego w określonych warunkach i zaplanować cykl eksploatacyjny.
Weryfikacja: Test
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt MCdZS_ks1
- Rozumie problem procesu dezaktualizacji wiedzy i umiejętności wynikający z zachodzącego postępu cywilizacyjnego. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. Rozumie zagrożenia wynikające z źle podjętych decyzji. Rozumie potrzebę przekazywania odbiorcom informacji na temat osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej w sposób dla nich zrozumiały. Rozumie potrzebę współpracy ze społecznością zawodową - uważnie słucha wypowiedzi innych uczestników, konstruktywnie prowadzi dyskusję
Weryfikacja: Praca na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K07