Nazwa przedmiotu:
Biznesplan
Koordynator przedmiotu:
dr Marlena Piekut
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ZFG 27
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75 h w tym: 8 h - wykłady, 8 h - ćwiczenia, 6 h konsultacje, 12 h inne w tym: egzaminy, egzaminy poprawkowe, wskazanie na szczegółową literaturę związaną z opracowaniem biznesplanu, sprawdzenie opracowań biznesplanu i związane z tym dodatkowe konsultacje, 9 h - przygotowanie projektu biznesowego, 16 h - przygotowanie do zajęć, 16 h - przygotowanie do egzaminu.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,32 ECTS - wykłady, 0,32 - ćwiczenia 0,72 ECTS w tym: konsultacje w związku z przygotowaniem do egzaminu, egzaminy, egzaminy poprawkowe, wskazanie na szczegółową literaturę związaną z opracowaniem biznes planu, sprawdzenie opracowań biznes planu i związane z tym dodatkowe konsultacje
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład120h
  • Ćwiczenia120h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy zarządzania; Analiza ekonomiczna
Limit liczby studentów:
min. 15
Cel przedmiotu:
Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodyką układania skutecznego i efektywnego biznesplanu oraz pokazanie jego roli i znaczenia dla działania przedsiębiorstwa. Student poznaje istotę i znaczenie narzędzi wykorzystywanych w efektywnym zarządzaniu przedsiębiorstwem. Nabywa umiejętność właściwego układania i zastosowania biznesplanu i wniosku inwestycyjnego przedsiębiorstwa.
Treści kształcenia:
Wykłady: 1. Wybrane pojęcia i procedury tworzenia biznes planów. 2. Istota i cele biznesplanu, funkcje biznes planu 3. Rodzaje biznes planów, szczegółowa struktura biznesplanu. 4. Biznes plan małego przedsiębiorstwa, dużego przedsiębiorstwa, biznesplan przedsięwzięcia inwestycyjnego 5. Zasady metodyczne opracowywania, konstrukcji biznesplanu 6. Weryfikacja biznes planu i wdrażanie biznes planu 7. Ocena biznes planu 8. Analiza przypadków. Problemy praktyczne związane z przygotowaniem biznesplanu. Cykl przedsięwzięcia biznesowego Ćwiczenia: 1. Określenie teoretycznych założeń do opracowania projektu biznes planu. Szukanie pomysłów na prowadzenie własnego biznesu. 2. Analiza makrootoczenia i otoczenia konkurencyjnego podmiotów gospodarczych 3. Analiza wewnętrznych zasobów przedsiębiorstwa. 4. Analiza i badanie rynku. Plan marketingowy. 5. Zasobu ludzkie w biznesplanie. 6. Harmonogram realizacji biznesplanu 7. Ocena sytuacji wyjściowej przedsiębiorstwa - analiza ekonomiczno-finansowa. 8. Plan finansowy. Ocena planu finansowego
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: 1. Test opanowania materiału. 2. Test będzie uznawany za zaliczony pod warunkiem uzyskania conajmniej 51% z możliwych do zdobycia punktów. 3. Projekty biznesplanów opracowane zgodnie z wytycznymi podanymi na ćwiczeniach.
Egzamin:
tak
Literatura:
Wykaz literatury podstawowej: 1. Filar E., Skrzypek J., (2006), Biznesplan, Poltext, Warszawa 2. Pawlak Z., (2005), Biznesplan - zastosowania i przykłady, Poltext, Warszawa 3. Skrzypek J., (2009), Biznes Plan Model najlepszych praktyk, Poltext, Warszawa Wykaz literatury uzupełniającej: 1. Blackwell E., (2005), Biznesplan od podstaw, Gliwice, Helion 2. Czepurko A., Łukaszewicz J., (2006), Biznesplan w praktyce zarządzania firmą: czyli po co i jak opracowywać skuteczny biznesplan?, Warszawa, WSHiP 3. Fiore F.F., (2006), Jak szybko przygotować dobry biznesplan, Oficyna Ekonomiczna, Kraków
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W14
Ma wiedzę dotyczącą zasad tworzenia planów przedsięwzięć biznesowych i oceny efektywności podejmowanych przedsięwzięć.Rozumie rolę jaką pełni biznesplan w tworzeniu i zarządzaniu firmą.
Weryfikacja: Pisemny egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W14
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U05
Potrafi pozyskiwać i wykorzystywać dane pochodzące z różnych źródeł do tworzenia biznesplanu
Weryfikacja: Pisemny egzamin. Ocena z biznesplanów.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02
Efekt U07
Potrafi ocenić sytuację wyjściową przedsiębiorstwa, sporządzić plan finansowy przedsięwzięcia gospodarczego oraz dokonać oceny tego planu.
Weryfikacja: Ocena z biznesplanów.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U03
Efekt U16
Umie dokonać analizy rynku, sektora i przedsiębiorstwa.
Weryfikacja: Ocena z biznesplanów.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U16
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U07
Efekt U18
Wykorzystując zdobytą wiedzę potrafi opracować plan przedsięwzięcia biznesowego.
Weryfikacja: Ocena z biznesplanów.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U18
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K02
Umie aktywnie uczestniczyć w zespole w tworzeniu biznesplanów, potrafi porozumiewać się ze specjalistami w swojej dziedzinie.
Weryfikacja: Ocena z biznesplanów.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02