- Nazwa przedmiotu:
- Biznesplan
- Koordynator przedmiotu:
- dr Marlena Piekut
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ZFG 27
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75 h w tym: 8 h - wykłady, 8 h - ćwiczenia, 6 h konsultacje, 12 h inne w tym: egzaminy, egzaminy poprawkowe, wskazanie na szczegółową literaturę związaną z opracowaniem biznesplanu, sprawdzenie opracowań biznesplanu i związane z tym dodatkowe konsultacje, 9 h - przygotowanie projektu biznesowego, 16 h - przygotowanie do zajęć, 16 h - przygotowanie do egzaminu.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,32 ECTS - wykłady, 0,32 - ćwiczenia
0,72 ECTS w tym: konsultacje w związku z przygotowaniem do egzaminu, egzaminy, egzaminy poprawkowe, wskazanie na szczegółową literaturę związaną z opracowaniem biznes planu, sprawdzenie opracowań biznes planu i związane z tym dodatkowe konsultacje
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład120h
- Ćwiczenia120h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy zarządzania; Analiza ekonomiczna
- Limit liczby studentów:
- min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodyką układania skutecznego i efektywnego biznesplanu oraz pokazanie jego roli i znaczenia dla działania przedsiębiorstwa.
Student poznaje istotę i znaczenie narzędzi wykorzystywanych w efektywnym zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Nabywa umiejętność właściwego układania i zastosowania biznesplanu i wniosku inwestycyjnego przedsiębiorstwa.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
1. Wybrane pojęcia i procedury tworzenia biznes planów.
2. Istota i cele biznesplanu, funkcje biznes planu 3. Rodzaje biznes planów, szczegółowa struktura biznesplanu. 4. Biznes plan małego przedsiębiorstwa, dużego przedsiębiorstwa, biznesplan przedsięwzięcia inwestycyjnego
5. Zasady metodyczne opracowywania, konstrukcji biznesplanu
6. Weryfikacja biznes planu i wdrażanie biznes planu 7. Ocena biznes planu
8. Analiza przypadków. Problemy praktyczne związane z przygotowaniem biznesplanu. Cykl przedsięwzięcia biznesowego
Ćwiczenia:
1. Określenie teoretycznych założeń do opracowania projektu biznes planu. Szukanie pomysłów na prowadzenie własnego biznesu.
2. Analiza makrootoczenia i otoczenia konkurencyjnego podmiotów gospodarczych 3. Analiza wewnętrznych zasobów przedsiębiorstwa. 4. Analiza i badanie rynku. Plan marketingowy. 5. Zasobu ludzkie w biznesplanie. 6. Harmonogram realizacji biznesplanu 7. Ocena sytuacji wyjściowej przedsiębiorstwa - analiza ekonomiczno-finansowa. 8. Plan finansowy. Ocena planu finansowego
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: 1. Test opanowania materiału. 2. Test będzie uznawany za zaliczony pod warunkiem uzyskania conajmniej 51% z możliwych do zdobycia punktów. 3. Projekty biznesplanów opracowane zgodnie z wytycznymi podanymi na ćwiczeniach.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Wykaz literatury podstawowej:
1. Filar E., Skrzypek J., (2006), Biznesplan, Poltext, Warszawa
2. Pawlak Z., (2005), Biznesplan - zastosowania i przykłady, Poltext, Warszawa
3. Skrzypek J., (2009), Biznes Plan Model najlepszych praktyk, Poltext, Warszawa
Wykaz literatury uzupełniającej:
1. Blackwell E., (2005), Biznesplan od podstaw, Gliwice, Helion
2. Czepurko A., Łukaszewicz J., (2006), Biznesplan w praktyce zarządzania firmą: czyli po co i jak opracowywać skuteczny biznesplan?, Warszawa, WSHiP
3. Fiore F.F., (2006), Jak szybko przygotować dobry biznesplan, Oficyna Ekonomiczna, Kraków
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W14
- Ma wiedzę dotyczącą zasad tworzenia planów przedsięwzięć biznesowych i oceny efektywności podejmowanych przedsięwzięć.Rozumie rolę jaką pełni biznesplan w tworzeniu i zarządzaniu firmą.
Weryfikacja: Pisemny egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W14
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U05
- Potrafi pozyskiwać i wykorzystywać dane pochodzące z różnych źródeł do tworzenia biznesplanu
Weryfikacja: Pisemny egzamin. Ocena z biznesplanów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02
- Efekt U07
- Potrafi ocenić sytuację wyjściową przedsiębiorstwa, sporządzić plan finansowy przedsięwzięcia gospodarczego oraz dokonać oceny tego planu.
Weryfikacja: Ocena z biznesplanów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U03
- Efekt U16
- Umie dokonać analizy rynku, sektora i przedsiębiorstwa.
Weryfikacja: Ocena z biznesplanów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U16
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U07
- Efekt U18
- Wykorzystując zdobytą wiedzę potrafi opracować plan przedsięwzięcia biznesowego.
Weryfikacja: Ocena z biznesplanów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U18
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K02
- Umie aktywnie uczestniczyć w zespole w tworzeniu biznesplanów, potrafi porozumiewać się ze specjalistami w swojej dziedzinie.
Weryfikacja: Ocena z biznesplanów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02