- Nazwa przedmiotu:
- Kryzys i zmiana społeczna w myśli europejskiej
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Tomasz Zbrzezny
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- KO 6.3/1
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50 godzin, w tym 30 wykład, 10 godzin przygotowanie do zaliczenia, 10 godzin przygotowanie do zajęć i lektura.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- I. 1,2 - wykłady
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Wykład min. 15
- Cel przedmiotu:
- Przedmiot należy do filozofii społecznej. Celem jego nauczania jest pokazanie różnych intelektualnych reakcji na zjawiska kryzysów i przesileń społecznych. Przez wiedzę o tym, jak wielcy myśliciele minionych czasów "radzili sobie" z własną współczesnością - do świadomości, że i dla nas współczesne zjawiska i procesy mogą być bardziej przejrzyste i zrozumiałe.
- Treści kształcenia:
- 1. Kryzys demokracji ateńskiej i jego odzwierciedlenie w twórczości Platona 2. De civitate Dei Aureliusza Augustyna jako reakcja na kryzys imperium rzymskiego 3. Tomizm jako filozofia porządku feudalnego 4. Bolesne narodziny nowożytności. Moralność a potrzeba realizacji celów polityki wg Machiavellego. Utopie renesansu jako wyraz tęsknoty za zmianą porządku społecznego 5. Umowa społeczna jako wyraz kształtowania się nowej podmiotowości i artykulacji potrzeby zmiany modelu władzy 6. Heglowska wizja historii jako reakcja na Rewolucję Francuską i jej następstwa 7. C. H. de Saint – Simon i A. Comte o potrzebie nowego ładu społecznego 8. Kryzys i zmiana społeczna w myśli Karola Marksa 9. Charakterystyka nowoczesności wg Maxa Webera 10. 11. Utopie XX wieku. Szczęście ludu pracującego i szczęście rasy panów 12. Filozofia wobec totalitaryzmu i wojny światowej 13. Kryzys racjonalności i rozkwit kultury masowej 14. Człowiek i społeczeństwo w dobie przebudowy 15. Społeczeństwo spektaklu Guy Deborda.
- Metody oceny:
- Ocena dwóch kolokwiów pisemnych
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Historia filozofii zachodniej, red. Richard H. Popkin, wyd. Zysk i S-ka, 2003, 2. Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, red. Barbara Skarga, PWN 21994 – 1997, t. 1 – 5, wybrane fragmenty 3. Platon, Państwo 4. H. Arendt, O rewolucji., 5 Korzenie totalitaryzmu, 6. K. Mannheim, Człowiek i społeczeństwo w dobie przebudowy, 7. E. Fromm, Ucieczka od wolności, 8. J. Baszkiewicz, Francuzi 1789-1794. Studium świadomości rewolucyjnej.
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W02
- Zna historyczne sposoby intelektualnego opanowywania kryzysów. Zna przykłady takich intelektualnych prób. Wie, że i nasza współczesność jest przedmiotem namysłu myślicieli różnych specjalności.
Weryfikacja: Kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Umie racjonalnie przeanalizować sytuację kryzysu i przesilenia społecznego, potrafi sięgnąć do literatury dla pogłębienia rozumienia procesu społecznego.
Weryfikacja: Kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K06
- Student jest zdolny do odważnego spojrzenia w przyszłość. Ma świadomość, że nie musimy być bezradni wobec kryzysu i zmiany społecznej. Ma szanse twórczo odnieść się do zmiennego procesu historycznego.
Weryfikacja: Kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K06