- Nazwa przedmiotu:
- Współczesna antropologia filozoficzna
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Tomasz Zbrzezny
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- KO 6.2/1
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50 godzin, w tym wykład 30, przygotowanie do zaliczenia 10, przygotowanie do zajęć i lektury 10.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- I. 1,2 - wykłady
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Wykład min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest ukazanie wielości koncepcji człowieka w szeroko rozumianej współczesności. Przedmiot ma przyczynić się do pogłębienia wiedzy o człowieku, a tym samym do tolerancji wobec różnych jego wizji.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
1. Co o człowieku wiedziała starożytność 2. Człowiek średniowieczny i świat jego pojęć 3. Człowiek renesansu – narodziny nowożytnej filozofii człowieka 4. Oświecenie jako epoka uformowania się nowoczesnej wizji humanizmu 5. Znaczenie romantyzmu i pozytywizmu w ukształtowaniu się polskich wyobrażeń o człowieku 6. Koncepcja człowieka w neotomizmie i personalizmie XX wieku 7. Człowiek w filozofii Maxa Schellera i Romana Ingardena 8. Człowiek w filozofii egzystencjalnej 9. Marksistowska koncepcja człowieka 10. Rola etnologii dla współczesnej antropologii filozoficznej 11. Psychoanaliza i neopsychoanaliza o człowieku 12. Homo ludens i homo oeconomicus 13. Człowiek jednowymiarowy według Herberta Marcuse i człowiek nowoczesny w ujęciu Zygmunta Baumana 14. Człowiek w teatrze życia codziennego.
- Metody oceny:
- Ocena dwóch kolokwiów
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Barbara Skarga (red.), Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, PWN 1994 – 1997, t. 1 -5, wybrane fragmenty 2. Zbigniew Kuderowicz (red.), Filozofia współczesna, Wiedza Powsz. 1990, t. 1 – 2, wybrane teksty 3. Etienne Gilson, Tomizm, rozdział - Życie osobiste 4. Jean Paul Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem 5. Freud, Kultura jako źródło cierpień, Fromm, O sztuce miłości.
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W02
- Student zna różne, historyczne i współczesne wizje człowieka. Wie, że rozumienie i samorozumienie człowieka ulegało ewolucji. Wie, że i dzis myśliciele różnią się poglądami na człowieka, cel i sens jego życia.
Weryfikacja: Kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W02
- Efekt W05
- Ma wiedzę na temat przyczyn rozbieżności postaw wobec świata u różnych ludzi. Wie, jak samodzielnie zdobywać wiedzę na temat spraw ludzkich.
Weryfikacja: Kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U02
- Posiada umiejętność prawidłowej analizy relacji międzyludzkich.
Weryfikacja: Kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01
- Efekt U14
- Umie dostrzec przyczyny rozbieżności postaw wobec świata u różnych ludzi. Jest zdolny do samodzielnego zdobywania informacji na temat spraw ludzkich.
Weryfikacja: Kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K06
- Zyskuje możliwość zajęcia postawy tolerancji dla ludzkich różnic (poprzez wiedzę o wielowymiarowym charakterze człowieka). Umie dostrzec wartość ludzi myslących inaczej, nie rezygnujac z własnych przekonań.
Weryfikacja: Kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K06