- Nazwa przedmiotu:
- Równania różniczkowe zwyczajne
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. Grzegorz Świątek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- M1RRZ
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady 30
Ćwiczenia 30
Nauka własna w czasie semestru 15
Prace domowe 30
Przygot. do egz. 15
Konsultacje 5
Zaliczenia, egzaminy 4
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Analiza matematyczna 1-2, algebra liniowa
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Podanie podstaw teorii równań różniczkowych zwyczajnych, wyuczenie metod rozwiązywania podstawowych równań, podstawowych metod jakościowej analizy równań oraz ich zastosowań.
- Treści kształcenia:
- Istnienie i jednoznaczność rozwiązań w przestrzeniach euklidesowych.
Zależność od warunków początkowych i parametrów, pojęcie potoku.
Równania liniowe rzędu 1 i wyższych.
Rozwiązania poprzez szeregi potęgowe.
Zastosowania w modelowaniu.
Układy równań liniowych.
Stabilość, funkcje Lapunowa i całki pierwsze.
Metody rozwiązywania równań (na ćwiczeniach).
- Metody oceny:
- Dopuszczalna liczba nieusprawiedliwionych
nieobecności – 3. W przypadku większej liczby nieusprawiedliwionych nieobecności student nie będzie dopuszczony do egzaminu. Na ćwiczeniach można uzyskać 40 punktów, w tym 34 punkty
2. Egzamin pisemny będzie ograniczony do materiału z ćwiczeń. Z egzaminu pisemnego można uzyskać 60 punktów. Warunki dopuszczenia do egzaminu ustnego:
(a) studenci, którzy zaliczyli ćwiczenia muszą uzyskać minimum 50 punktów łącznie z ćwiczeń
i egzaminu pisemnego,
(b) studenci, którzy nie zaliczyli ćwiczeń muszą na egzaminie pisemnym uzyskać minimum
50 punktów. W ich przypadku nie uwzględnia się punktacji z ćwiczeń.
3. Egzamin ustny jest dwuczęściowy – część pierwsza polega na “obronie” przez studenta egzaminu pisemnego, część druga wymagana tylko na ocenę 4 lub wyższą zawiera pytania z teorii.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- A. Palczewski, Rownania różniczkowe zwyczajne. WNT, 2004
M. Gewert, Z.Skoczylas, Rownania różniczkowe zwyczajne. Oficyna Wydawnicza GIS, 2008.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt RRZ_W_01
- Zna twierdzenia o istnieniu i własnościach rozwiązań
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_W06
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W01, X1A_W02, X1A_W03, X1A_W04
- Efekt RRZ_W_02
- Zna pojęcia jakościowej teorii równań
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_W05
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W01, X1A_W02, X1A_W03
- Efekt RRZ_W_03
- Zna podstawowe zastosowania równań
Weryfikacja: Zaliczenie, egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_W06
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W01, X1A_W02, X1A_W03, X1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt RRZ_U_01
- Zna podstawowe metody rozwiązywania równań
Weryfikacja: Zaliczenie, egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_U06
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01, X1A_U04