- Nazwa przedmiotu:
- Elementy logiki i teorii mnogości
- Koordynator przedmiotu:
- Dr Konstanty Junosza-Szaniawski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- M1ELTM
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- godziny kontaktowe – 75 h; w tym obecność na wykładach – 30 h, obecność na ćwiczeniach – 30h, konsultacje – 15 h
przygotowanie do ćwiczeń – 45 h
przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie – 30 h
Razem 150
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z logiki (na poziomie rachunku zdań i kwantyfikatorów) i teorii mnogości (na poziomie rachunku zbiorów, relacji i funkcji).
- Treści kształcenia:
- Wprowadzenie do logiki, rachunek zdań i predykatów.
Rachunek zbiorów. Indeksowane rodziny zbiorów. Suma i przecięcie rodziny zbiorów.
Relacje. W szczególności relacje równoważności, klasy abstrakcji, relacje porządku, diagramy Haasego, kresy,
Funkcje, obraz, przeciwobraz.
Konstrukcja liczb naturalnych, całkowitych, wymiernych.
Równoliczność zbiorów, zbiory przeliczalne i ich własności, Twierdzenie Cantora, Cantora-Bersteina.
- Metody oceny:
- 1. Do zdobycia jest 100 pkt: 40 na ćwiczeniach, 60 na egzaminie (30 pkt - zadania, 15 pkt – test z teorii, 15 pkt – egzamin ustny z umiejętności referowania zadanego tematu)
2. Stopień z przedmiotu ustala się wg następującej zasady: 51 - 60 pkt - dst, 61 - 70 pkt - dst plus, 71 - 80 pkt - db, 81 - 100 db plus,
3. Każdy jest dopuszczony do egzaminu (nie ma zaliczania ćwiczeń)
4. Punkty na ćwiczeniach pochodzą z dwóch kolokwiów i (ewentualnie - wg decyzji prowa¬dzącego ćwiczenia) z oceny aktywności na zajęciach.
5. Otrzymanie co najmniej 30 pkt z ćwiczeń zwalnia z części zadaniowej egzaminu. Dostaje się wówczas premię punktową wg zasady: 30-31 pkt z ćwiczeń daje premię 10 pkt, 32-33 pkt z ćwiczeń daje premię 11 pkt, ..., 38-39 pkt daje premię 14 pkt, 40 pkt – premia 15 pkt. Z testu można być zwolnionym po zaliczeniu dwóch repetytoriów (również w formie testów), które odbędą się w połowie i na koniec semestru.
6. Punkty z testu na egzaminie są uznawane (i doliczane do innych wyników), je¬śli jest ich co najmniej 5.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- W. Marek, J. Onyszkiewicz - Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach, PWN
H. Rasiowa - Wstęp do matematyki współczesnej, PWN
K. Kuratowski - Wstęp do teorii mnogości i topologii, PWN
W. Guzicki, P. Zakrzewski – Wykłady ze wstępu do matematyki
- Wstęp do matematyki. Zbiór zadań, PWN 2005
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ELM_W01
- Zna podstawowe definicje oraz tautologie rachunku zdań, rachunku predykatów, rachunku zbiorów.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny, kolokwia, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_W09
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W01, X1A_W03
- Efekt ELM_W02
- Zna podstawowe własności relacji w szczególności relacji równoważności, porządku, funkcji. Zna konstrukcję liczba naturalnych, całkowitych, wymiernych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny, kolokwia, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_W09
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W01, X1A_W03
- Efekt ELM_W03
- Zna pojęcie równoliczności, przeliczalności, podstawowe własności zbiorów równolicznych, zbiorów przeliczalnych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny, kolokwia, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_W09
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W01, X1A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ELM_U01
- Rozumie pojecie i znaczenie dowodu. Umie dowodzić prawdziwości tautologii, równości zbiorów, podstawowych własności relacji.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny, kolokwia, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_U09, ML_U10
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01, X1A_U02, X1A_U01, X1A_U02
- Efekt ELM_U02
- Umie posługiwać się formalizmem matematycznym
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny, kolokwia, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_U09
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01, X1A_U02
- Efekt ELM_U03
- Umie wyznaczać przecięcia i sumy rodzin zbiorów, obrazy i przeciwobrazy funkcji, klasy abstrakcji, diagramy Hassego, kresy, moce zbiorów.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny, kolokwia, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_U09, ML_U10
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01, X1A_U02, X1A_U01, X1A_U02