- Nazwa przedmiotu:
- Laboratorium katalizy heterogenicznej
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Marek Marczewski dr hab. inż. Marek Gliński dr inż. Piotr Winiarek
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe 90h, w tym:
a) obecność na ćwiczeniach laboratoryjnych – 90h
2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą i zaprojektowanie eksperymentów – 25h
3. opracowanie wyników i przygotowanie sprawozdania – 35h
Razem nakład pracy studenta: 90h + 25h + 35h = 150h, co odpowiada 6 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na ćwiczeniach laboratoryjnych – 90h,
Razem: 60h, co odpowiada 3 punktom ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1. obecność na ćwiczeniach laboratoryjnych – 90h
2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą i zaprojektowanie eksperymentów – 25h
3. opracowanie wyników i przygotowanie sprawozdania – 35h
Razem nakład pracy studenta: 90h + 25h + 35h = 150h, co odpowiada 6 punktom ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Po ukończeniu kursu student powinien:
• mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat podstaw chemicznych wybranych procesów przemysłu chemicznego oraz stosowanych w nich katalizatorów heterogenicznych,
• potrafić zaplanować i wykonać eksperymenty, których wyniki pozwoliłyby na rozwiązanie postawionego problemu technologicznego.
- Treści kształcenia:
- Celem laboratorium jest nauka planowania i prowadzenia badań prowadzących do nowych rozwiązań technologicznych. Student dokonuje analizy literaturowej dotyczącej wybranego problemu technologicznego, którym może być: modyfikacja stosowanego w badanym procesie katalizatora, użycie nowego układu katalitycznego czy też optymalizacja warunków prowadzenia procesu. Na tej podstawie planuje serię eksperymentów uwzględniając: wagę oczekiwanych rezultatów, możliwości aparaturowe oraz koszty badań. Po akceptacji prowadzącego wykonuje doświadczenia i opracowuje wyniki w formie fragmentu projektu procesowego.
- Metody oceny:
- Na podstawie ocen cząstkowych z wykonanych etapów pracy.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- brak
- Witryna www przedmiotu:
- ch.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- zna podstawy chemiczne wybranych procesów przemysłu chemicznego i petrochemicznego oraz stosowane w nich katalizatory heterogeniczne
Weryfikacja: sprawozdanie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06, K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W04, T2A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- potrafić zinterpretować i uogólnić uzyskane wyniki tak by pozwoliły na rozwiązanie postawionego problemu technologicznego
Weryfikacja: sprawozdanie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U13, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U19
- Efekt U02
- potrafi zdefiniować chemiczne podstawy technologii otrzymywania wybranych produktów i zaproponować modyfikacje warunków ich pracy prowadzące do poprawy efektywności instalacji
Weryfikacja: sprawozdanie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U11, K_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U13, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U19, T2A_U16, T2A_U17
- Efekt U03
- potrafi zaproponować i wykonać doświadczenia stanowiące podstawę do doboru nowego lub modyfikacji stosowanego katalizatora heterogenicznego
Weryfikacja: sprawozdanie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07, K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U08, T2A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- potrafi pracować samodzielnie studiując wybrane zagadnienie przygotowując i uzasadniając elementy analizy możliwości realizacji procesu chemicznego w określonych warunkach oraz potrafi pracować w zespole przy realizacji bardziej złożonych celów
Weryfikacja: sprawozdanie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01