Nazwa przedmiotu:
Projektowanie syntez organicznych
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Michał Fedoryński, prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Podstawowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe 30h, w tym: a) obecność na wykładach – 30h 2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 15h 3. przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie – 15h Razem nakład pracy studenta: 30h+15h+15h=60h, co odpowiada 2 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 30h, Razem: 30h, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Po ukończeniu kursu student powinien: • mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat zasad analizy retrosyntetycznej, umożliwiającą projektowanie syntez związków organicznych o średnim stopniu złożoności.
Treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest opanowanie zasad analizy retrosyntetycznej w sposób umożliwiający projektowanie syntez związków organicznych o umiarkowanym stopniu złożoności. Przedmiot obejmuje następujące treści merytoryczne:  pojęcia podstawowe: rozłączenie (disconnection), przekształcenie grupy funkcyjnej (FGI, functional group interconversion), dodanie grupy funkcyjnej (FGA, functional group addition), synton (ekwiwalent syntetyczny);  podstawowe reguły rozłączeń: związki 1,6-, 1,5-, 1,4-, 1,3- i 1,2-dwutlenowe;  zasady wyboru optymalnego rozłączenia;  reguły dotyczące syntezy pierścieni 3-6-członowych;  przegrupowania w syntezie – zasady planowania reakcji (na przykładzie reakcji Arndta-Eisterta, przegrupowań sigmatropowych [3,3] i [1,3]);  rozwiązywanie problemów.
Metody oceny:
Egzamin pisemny
Egzamin:
tak
Literatura:
1. C. Willis, M. Wills, Synteza organiczna, Wydawnictwo Uniw. Jagiellońskiego, 2004. 2. E. J. Corey, X.-M. Cheng, The Logic of Chemical Synthesis, Wiley, 1995. 3. S. Warren, Designing Organic Syntheses. A Programmed Introduction to the Synthon Approach, Wiley, 1979. 4. S. Warren, Organic Synthesis. The Disconnection Approach, Wiley, 1985. 5. P. Wyatt, S. Warren, Organic Synthesis. Strategy and Control, Wiley, 2007.
Witryna www przedmiotu:
ch.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
zna pojęcia podstawowe: rozłączenie, przekształcenie grupy funkcyjnej, dodanie grupy funkcyjnej, synton (ekwiwalent syntetyczny)
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W03
Efekt W02
zna podstawowe reguły rozłączeń: związki 1,6-, 1,5-, 1,4-, 1,3- i 1,2-dwutlenowe; zasady wyboru optymalnego rozłączenia; reguły dotyczące syntezy pierścieni 3-6-członowych; zasady planowania reakcji przegrupowań sigmatropowych
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
potrafi zaplanować syntezę związku o średnim stopniu złożoności
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11
Efekt U02
potrafi przeprowadzić krytyczną analizę zalet i wad wybranych przez siebie metod syntezy
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11
Efekt U03
potrafi przygotować i przedstawić ustną prezentację z zakresu studiowanego zagadnienia
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05, K_U07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U03, T2A_U04, T2A_U08, T2A_U11, T2A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
potrafi pracować samodzielnie, posiada umiejętność formułowania argumentów i ocen oraz prezentowania ich w czasie dyskusji
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01