- Nazwa przedmiotu:
- Badania reologiczne polimerów, mas ceramicznych i materiałów inteligentnych 
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Anna Krztoń-Maziopa
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1.	godziny kontaktowe 35h, w tym:
a)	praca w laboratorium – 30h,
b)	konsultacje – 5h
2.	zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 10h
3.	opracowanie wyników, przygotowanie raportu – 25h
Razem nakład pracy studenta: 35h + 10h + 25h = 70h, co odpowiada 2 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1.	obecność na laboratorium – 30h,
2.	konsultacje – 5h
Razem: 35h, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1.	praca w laboratorium (przygotowanie materiału, pomiary próbek)- 30h
2. 	opracowanie wyników, przygotowanie raportu końcowego -25h
Razem: 55h, co odpowiada  2 punktom ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Po ukończeniu kursu student powinien:
•	posiadać wiedzę teoretyczną na temat podstawowych metod badań reologicznych umożliwiających analizę zachowania się różnorodnych substancji 
•	zaplanować i samodzielnie wykonywać szczegółowe badania reologiczne pozwalające na zbadanie właściwości stopu, roztworu polimeru, masy ceramicznej, płynu elektroreologicznego, tiksotropowego 
•	przeprowadzać analizę danych z wykorzystaniem metod obliczeniowych i dostępnego oprogramowania, dokonywać interpretacji otrzymanych wyników
•	przygotować raport z przeprowadzonych badań
- Treści kształcenia:
- Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań reologicznych umożliwiających analizę zachowania się różnego rodzaju substancji (stopów i roztworów polimerów, mas ceramicznych, cieczy tiksotropowych i płynów elektroreologicznych) pod wpływem naprężeń ścinających. W ramach zajęć wykonane będą:
-	Badania płynięcia cieczy newtonowskich i nienewtonowskich (żele, zawiesiny, emulsje, roztwory i stopy polimerów) z wykorzystaniem reometru rotacyjnego. Wyznaczanie podstawowych parametrów reologicznych (krzywe płynięcia, lepkości, itp.) badanych materiałów w różnych temperaturach. Analiza danych z wykorzystaniem odpowiedniego modelu reologicznego.
-	Wyznaczanie czasu żelowania wybranych kompozycji polimerowych/mas ceramicznych. Określanie wpływu zawartości środków pomocniczych na szybkość procesu. 
-	Badanie stabilności zawiesin i emulsji w różnych temperaturach, określanie odporności na sedymentację – badania oscylacyjne. 
-	Badanie płynięcia wybranych, otrzymanych w trakcie zajęć cieczy tiksotropowych: rejestracja pętli histerezy płynu tiksotropowego, zmiany lepkości w czasie przy ustalonej szybkości ścinania, współczynniki chrono- i mobilotiksotropii, określanie szybkości odbudowy struktury płynu poddanego ścinaniu lub badanie wpływu stężenia dodatku tiksotropowego na charakterystykę reologiczną płynu.
-	Badanie zachowania wybranych cieczy elektroreologicznych (ER) przy pomocy reometru rotacyjnego. Pomiary efektu elektroreologicznego cieczy ER: charakterystyki płynięcia w polu elektrycznym. Analiza danych z wykorzystaniem odpowiedniego modelu reologicznego (wyznaczenie zależności granicy płynięcia i lepkości od szybkości ścinania i natężenia pola elektrycznego). Badanie wpływu zmian temperatury na wielkość efektu elektroreologicznego cieczy. Badania właściwości lepkosprężystych płynów ER.
- Metody oceny:
- Test
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1.	J. Ferguson, Z. Kembłowski, Reologia stosowana płynów, MARCUS Sc, Łódź 1995.
2.	K. Wilczyński, Reologia w przetwórstwie tworzyw sztucznych, WNT Warszawa 2001.
3.	A.V. Shenoy, Rheology of filled polymer systems, Kluwer Academic Publishers 1999.
- Witryna www przedmiotu:
- ch.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
- zna podstawowe metody badan reologicznych, wyjaśnia zasady działania podstawowych typów reometrów i wiskozymetrów
 Weryfikacja: sprawozdanie
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W07, K_W10
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W04, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04
- Efekt W02
- Definiuje podstawowe pojęcia reologiczne, jak lepkość, naprężenie styczne i normalne, odkształcenie, ścinanie, szybkość ścinania, krzywa płynięcia, granica płynięcia, sprężystość, lepkosprężystość, płyn newtonowski, nienewtonowski, płyn Binghama, płyn rozrzedzany/zagęszczany ścinaniem, lepkosprężysty, tiksotropowy, etc.
 Weryfikacja: sprawozdanie
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W02, K_W05, K_W06, K_W07
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W01, T2A_W03, T2A_W01, T2A_W02, T2A_W06, T2A_W01, T2A_W04, T2A_W04, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
- Potrafi zaplanowac test reometryczny pozwalający na zbadanie właściwości reologicznych wybranej substancji (test rotacyjny/oscylacyjny, dobór odpowiedniej geometrii pomiarowej, warunków pomiaru, etc.)
 Weryfikacja: sprawozdanie
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U08, K_U11
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U08, T2A_U09, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U19
- Efekt U02
- interpretuje wyniki testów reometrycznych, wyjaśnia przyczyny nienewtonowskiego zachowania się płynów
 Weryfikacja: sprawozdanie
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U07, K_U09
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U08, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U08, InzA_U02
- Efekt U03
- przeprowadza analizę danych z wykorzystaniem metod obliczeniowych i zaawansowanego oprogramowania, dokonuje interpretacji otrzymanych wyników
 Weryfikacja: sprawozdanie
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U06, K_U08
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09
- Efekt U04
- przygotowuje pisemny raport z wykonanych badań 
 Weryfikacja: sprawozdanie
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U05, K_U07
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U03, T2A_U04, T2A_U08, T2A_U11, T2A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01
- potrafi pracować samodzielnie mając świadomość odpowiedzialności za podejmowanie inicjatywy badań, eksperymentów i obserwacji, krytycznie ocenia otrzymane wyniki, 
 Weryfikacja: sprawozdanie
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K01, K_K02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K01, T2A_K02, T2A_K05
- Efekt K02
- posiada umiejętność pracy w zespole i pełnienia w nim różnych funkcji (w tym kierowniczych)
 Weryfikacja: sprawozdanie
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K03
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06