- Nazwa przedmiotu:
- Zastosowanie elektrolitów żelowych w bateriach litowych, modyfikacje membran jonoprzewodzących
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Regina Borkowska dr inż. Aldona Zalewska
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 0
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem laboratorium jest nabycie przez studentów umiejętności preparowania elektrolitów i elektrod, wykonywania pomiarów elektrochemicznych i badań funkcjonalnych, analizy wyników i planowania eksperymentu.
- Treści kształcenia:
- Celem laboratorium jest nabycie przez studentów umiejętności preparowania elektrolitów i elektrod, wykonywania pomiarów elektrochemicznych i badań funkcjonalnych, analizy wyników i planowania eksperymentu. Różne materiały polimerowe o strukturze chłonnej dla polarnych rozpuszczalników mogą być rozważane jako matryce do elektrolitów żelowych. Jednak tylko nieliczne wykazują zespół właściwości umożliwiających praktyczne zastosowanie. Obiektem pracy w ćwiczeniu będzie PVdF (polifluorek winylidenu) i jego modyfikacje (kopolimery, dodatki mikro – nanoproszków funkcjonalnych), a zadaniem - porównanie najważniejszych parametrów użytkowych membran w zależności od składu i sposobu przygotowania membrany. Preparatyka matryc i przeprowadzenie ich w stan przewodnictwa jonowego poprzedzać będzie etap pomiarów właściwości: analiz strukturalnych, przewodnictwa jonowego, nasiąkliwości rozpuszczalnikami, stabilności termicznej i wytrzymałości mechanicznej w warunkach pracy jako separator w ogniwie. Separatory żelowe są praktycznie jedynym typem stałych elektrolitów stosowanym w produkcji baterii Li i akumulatorów litowo-jonowych. Celem ćwiczenia jest zapoznanie ze sposobem otrzymywania i montażu takich membran w strukturze baterii, a następnie wykonanie serii podstawowych badań elektrochemicznych charakteryzujących stabilność elektrolitu i proces elektrodowy na elektrodach litowej i grafitowej interkalującej. Planowane są pomiary:
- Zmian charakterystyki granicy faz Li-elektrolit metodą EIS, trwające przez cały czas wykonywania ćwiczenia;
- Liczb przenoszenia kationu;
- Charakterystyk prądowo-napięciowych badanych elektrod w zakresie potencjałów pracy w bateriach.
- Podsumowanie – korelacja wyników wszystkich pomiarów, próba wyjaśnienia zjawisk na elektrodach i powiązanie z funkcjonowaniem baterii Li.
- Metody oceny:
- Aktywność na zajęciach oraz sprawozdania.
- Egzamin:
- Literatura:
- brak
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się