- Nazwa przedmiotu:
- Bioetyka
- Koordynator przedmiotu:
- dr Beata Witkowska-Maksimczuk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Biotechnologia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- -
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest wyposażenie słuchaczy w podstawową wiedzę z zakresu bioetyki. Ma ona się przyczynić do ich bardziej pogłębionego uczestniczenia w szeroko toczących się dyskusjach wokół spornych kwestii z zakresu tej problematyki. Wiedza ta ma być pomocna w rozstrzyganiu dylematów moralnych, z jakimi przyjdzie im się spotkać w przyszłej pracy zawodowej.
- Treści kształcenia:
- Wykład porusza takie zagadnienia, jak:
1. Rozwój nauki i techniki jako jedna z podstawowych przyczyn rozwoju bioetyki.
2. Przedmiot, zadania, metody oraz podstawowe koncepcje bioetyki.
3. Założenia aksjologiczne i normatywne bioetyki; określenie punktu wyjścia: antropocentryzm, biocentryzm, ekocentryzm.
4. Typologia koncepcji traktowania środowiska naturalnego. Podstawy oraz główne koncepcje etyki ekologicznej.
5. Godność osoby ludzkiej; definicje, konsekwencje. Spór o kryteria człowieczeństwa.
6. Samobójstwo oraz problem godziwej śmierci jako przedmiot refleksji moralnej.
7. Granice życia – problemy interpretacyjne. Permisywizm i prohibi-cjonizm w kwestii aborcji i eutanazji
8. Etyczne aspekty zagadnień dotyczących najwcześniejszych stadiów ludzkiego rozwoju, zapłodnienia In vitro oraz macierzyństwa zastępczego.
9. Problemy ingerencji w ludzki genom, klonowanie. Moralne aspekty eugeniki.
10. Etyczne uwarunkowania badań naukowych i eksperymentów medycznych. Problem transplantacji.
11. Szczególna odpowiedzialność moralna w badaniach z zakresu inżynierii genetycznej. Odpowiedzialność za przyszłe pokolenia jako jej istotny element.
- Metody oceny:
- zaliczenie zajęć
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Bisaga T. (red), Podstawy i zastosowania bioetyki, Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków 2001.
2. Singer P., O życiu i śmierci. Upadek etyki tradycyjnej, PIW, 1997.
3. Ślipko T., Granice życia. Dylematy współczesnej bioetyki, Wydawnictwo WAM, Kraków 1994.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się