Nazwa przedmiotu:
Aerodynamika Pojazdów
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. inż. Janusz Piechna
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Specjalnosciowe
Kod przedmiotu:
NS632
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba godzin kontaktowych: 40, w tym: a) wykład – 15 – godz. b) laboratorium – 15 –godz. c) konsultacje – 10 godz. Praca własna studenta – 15 godzin, w tym: a) 5 godz. – przygotowywanie się do laboratoriów i wykładów, b) 10 godz. – opracowanie sprawozdania z laboratorium
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1.7 ECTS - 40 godzin a) uczestnictwo w wykładzie -15-godzin b)udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 15 godzin; c) konsultacje 10 godzin
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1 ECTS - 25 godzin pracy studenta, w tym: a) udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 15 godzin; b) przygotowywanie się do laboratorium i wykonanie sprawozdania- 10 godzin.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Elementarna wiedza z zakresu mechaniki płynów
Limit liczby studentów:
Grupy laboratoryjne max 12 osób. Ogółem max 48 osób.
Cel przedmiotu:
Nauczenie sposobu ustalania związków pomiędzy kształtem pojazdu, jego własnościami aerodynamicznymi i jezdnymi.
Treści kształcenia:
Treści merytoryczne przedmiotu: 1. Podstawowe wiadomości o przepływach 2. Siły i momenty aerodynamiczne – płaty i dyfuzory 3. Opony – poślizg i znoszenie 4. Samochody osobowe – jedno i wielo-bryłowe- opór i stabilność 5. Samochody użytkowe – zmniejszenie oporów aerodynamicznych 6. Samochody wyścigowe- docisk aerodynamiczny 7. Dynamika pojazdów – przyspieszanie, hamowanie 8. Przepływy wewnętrzne – wentylacja, chłodzenie, akustyka 9. Tunele aerodynamiczne, pomiary i wizualizacje 10. Obliczenia numeryczne przepływów
Metody oceny:
Metody oceny: punktowy system oceny pracy i postępów studenta na zajęciach + egzamin końcowy Praca własna: Zajęcia laboratoryjne, podczas których studenci wybierają istotne dla analizowanego problemu elementy geometrii układu przepływowego i analizują ich wpływ.
Egzamin:
tak
Literatura:
Zalecana literatura: 1. J. Piechna: Podstawy aerodynamiki pojazdów, WKŁ, Warszawa, 2000. 2. W. H. Hucho, Aerodynamika samochodu, WKŁ, Warszawa 1988. Dodatkowe literatura: - Materiały na stronie http:// http://www.formula1.com/, http://www.f1technical.net/ - Katz J., Race Car Aerodynamics, RB - Materiały dostarczone przez wykładowcę
Witryna www przedmiotu:
www.meil.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt NS632_W1
Zna podstawowe własności, zalety i wady laminarnej i turbulentnej warstwy przyściennej, metody wymuszania zmiany typu warstwy i wpływu na opór kształtu
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_W04, MiBM1_W05, MiBM1_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07
Efekt NS632_W2
Zna podstawowe charakterystyki profili wysoko-nośnych i wieloelementowych oraz zna zasady ich działania.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Efekt NS632_W3
Zna podstawowe zależności dotyczące przenoszenia sił przez opony i ich wpływu na zachowanie się pojazdu.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Efekt NS632_W4
Zna zasady kształtowania charakterystyk aerodynamicznych pojazdów.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_W04, MiBM1_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07
Efekt NS632_W5
Zna podstawy wpływu charakterystyk aerodynamicznych nadwozia na własności jezdne pojazdu.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_W03, MiBM1_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Efekt NS632_W6
Zna zasady wytwarzania efektu przyziemnego.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Efekt NS632_W7
Zna wpływ geometrii pojazdu na jego charakterystyki aerodynamiczne.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_W03, MiBM1_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt NS632_U1
Potrafi wykorzystać informacje o typie warstwy przyściennej do uzyskania zakładanego efektu przepływowego.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_U01, MiBM1_U11, MiBM1_U14, MiBM1_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U06, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16
Efekt NS632_U2
Potrafi zaprojektować i wykorzystać płat z profilem wysoko-nośnym do poprawy charakterystyk jezdnych pojazdu.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_U15, MiBM1_U20, MiBM1_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U14
Efekt NS632_U3
Potrafi wykorzystać informacje o własnościach opony do poprawy własności jezdnych pojazdu.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_U15, MiBM1_U16, MiBM1_U20, MiBM1_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U14
Efekt NS632_U4
Potrafi wykorzystać zasady kształtowania charakterystyk aerodynamicznych pojazdów do uzyskania pożądanych i poprawy własności jezdnych pojazdu.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_U01, MiBM1_U11, MiBM1_U14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U06, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U14, T1A_U15
Efekt NS632_U5
Potrafi wykorzystać zasady wytwarzania efektu przyziemnego do zaprojektowania nadwozia o lepszych charakterystykach jezdnych.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_U01, MiBM1_U20, MiBM1_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U06, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U14
Efekt NS632_U6
Potrafi modyfikować geometrię pojazdu dla uzyskania zakładanych własności aerodynamicznych pojazdu.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_U13, MiBM1_U14, MiBM1_U15, MiBM1_U20, MiBM1_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U14