- Nazwa przedmiotu:
- Procesy mieszania płynów o złożonej reologii
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Antoni Rożeń
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inzynieria Chemiczna i Procesowa
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Ćwiczenia projektowe 15 h. Wykonanie projektów 15 h. Razem 30 h (2 punkty ECTS).
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Ćwiczenia projektowe 15 h (1 punkt ECTS)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Ćwiczenia projektowe 15 h (1 punkt ECTS)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość :algebry, rachunku różniczkowego, rachunku całkowego, analizy funkcji jednej i wielu zmiennych, analizy wektorowej i równań różniczkowych zwyczajnych i cząstkowych. Znajomość mechaniki płynów, termodynamiki i kinetyki procesowej.
- Limit liczby studentów:
- minimum 15 osób
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest praktyczne wykorzystanie wiedzy o procesach mieszania płynów o złożonej reologii do wykonania projektów dwóch mieszalników.
- Treści kształcenia:
- Obliczenia na mocy i czas mieszania w reaktorach zbiornikowych z wykorzystaniem koncepcji Metznera i Otto. Obliczenia spadeku ciśnienia statycznego, rozkład czasu przebywania, średniej szybkości ścinania w mieszalnikach statycznych. Obliczenia rozmiarów kropel fazy rozproszonej w układach dyspersyjnych w przepływie laminarnym. Modelowanie mieszania w mieszalnikach komorowych. Modelowanie mieszania w młynach walcowych i w wytłaczarkach jedno- i dwuślimakowych.
- Metody oceny:
- projekty pisemne
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Manas-Zloczower I., Tadmor Z., Mixing and Compounding of Polymers Theory and Practice, Hanser Publisher, 1994. Nagata S., Mixing. Principles and Applications, John Wiley & Sons Inc., 1975. Ottino J.M., The Kinematic of Mixing: Stretching, Chaos, and Trasport, Cambridge Univ. Press, 1989. Paul E.L., Atiemo-Obeng, V.A., Kresta S.M., Handbook of Industrial Mixing, John Wiley & Sons Inc., 2004. Stręk F., Mieszanie i mieszalniki, WNT, 1981. Zlokarnik M., Stirring, Wiley VCH Verlag GmbH, 2001.
- Witryna www przedmiotu:
- www.ichip.pw.edu.pl/wydzial/zaklady/ziidrch/materialy/
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- zna definicje i klasyfikację procesów mieszania, metody oceny stanu wymieszania oraz mechanizmy mieszania cieczy wysokolepkich i nienewtonowskich
Weryfikacja: dwa projekty pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02, K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03
- Efekt W02
- zna budowę i charakterystykę procesową mieszalników stosowanych do mieszania cieczy o wysokolepkich i nienewtonowskich
Weryfikacja: dwa projekty pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W03, T2A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U02
- umie wyznaczyć wpływ własności reologicznych mieszanych cieczy na wytwarzanie układów dyspersyjnych oraz dobrać geometrię mieszalnika oraz warunki procesowe tak, aby uzyskać zadany poziom wymieszania
Weryfikacja: dwa projekty pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U16, T2A_U17
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, potrafi pogłębiać wiedzę i rozwijać nabyte umiejętności
Weryfikacja: dwa projekty pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01