- Nazwa przedmiotu:
- Język rosyjski B1
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Anna Lewandowska, mgr Roman Gąsecki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne dla wydziału
- Kod przedmiotu:
- WS1A_01_04
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Ćwiczenia (ilość godzin według planu studiów) - 60; przygotowanie do zajęć -15; zapoznanie się z literaturą - 8; przygotowanie do kolokwium - 4; przygotowanie do egzaminu - 8; inne (formy pisemne: listy, wypracowania, raporty) - 5; RAZEM: 100
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Ćwiczenia (ilość godzin według planu studiów) - 60h = 2,4 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia60h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- język polski – gramatyka; język rosyjski – znajomość podstawowa na poziomie A2; zaliczenie poprzedniego modułu
- Limit liczby studentów:
- Lektorat 12-24
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z nową leksyką (z włączeniem słownictwa specjalistycznego), nowymi zagadnieniami gramatycznymi, analizą słowotwórczą wyrazów pozwalającą na określenie znaczenia nieznanych wyrazów, rodzajami intonacji oraz zasadami akcentowania w języku rosyjskim. Celem nauczania przedmiotu jest doskonalenie czterech podstawowych sprawności językowych: mówienie, rozumienie mowy ze słuchu, rozumienie tekstu, pisanie tekstów. Lektorat uczy i ukierunkowuje studentów kontynuujących naukę języka rosyjskiego do poziomu egzaminu końcowego B2 (wg skali Rady Europy).
- Treści kształcenia:
- Semestr IV
1. Piszemy list – zapoznanie ze schematem listu nieformalnego.
2. Charakterystyka człowieka, wygląd zewnętrzny (leksyka).
3. Jak ubiera się współczesna młodzież? - wprowadzenie nowej leksyki (części garderoby). Jak ubierać się modnie a nie stać się ofiarą mody? – moda w życiu młodego człowieka (analiza tekstu) .
4. Przymiotniki miękko- i twardotematowe – przypomnienie odmiany, ćwiczenia gramatyczne.
5. Zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne – dzień studenta, idealna szkoła.
6. Stopniowanie przymiotników – przypomnienie sposobu tworzenia, ćwiczenia gramatyczne.
7. Nauka języków obcych – czy warto uczyć się języków obcych? Szkoły językowe.
8. Rozumienie tekstu czytanego i pisanego – tematyka „Czy warto uczyć się języka rosyjskiego?”, „Język rosyjski na świecie”.
9. Kolokwium leksykalno-gramatyczne z zakresu przerobionego materiału, przymiotnik. 10. Математическая статистика - часть I (rozdział 3 i 4) - wprowadzenie nowej leksyki, analiza tekstu (W celu przygotowania się do omówienia tekstu na zajęciach student powinien poświęcić 15 h na pracę ze słownikiem, sporządzenie słownika nowych pojęć wystąpujących w tekście oraz przeczytać tekst ze zrozumieniem).
11. Charakterystyka człowieka: Cechy psychiczne, usposobienie, nasze wady i zalety. Charakter a charakter pisma.
12. Charakterystyka osoby- brata, siostry, itd.
13. Przysłówek: Odróżnianie i stosowanie przysłówków pod względem ich znaczenia: przysłówki sposobu, stopnia, czasu, miejsca, celu.
14. Stopniowanie przysłówków; stopień wyższy i najwyższy.
15. Kolokwium leksykalno-gramatyczne – „Wygląd zewnętrzny”, przysłówek.
- Metody oceny:
- Zaliczenie każdego modułu zależy od spełnienia trzech kryteriów: obecności na zajęciach, opanowania materiału dla danego modułu i nakładu pracy własnej. Szczegółowy regulamin zaliczania modułu jest dostępny na stronie internetowej Zespołu Lektorów: http://www.zl.pw.plock.pl/pl/regulamin_zaliczania_modulu.html
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Pado, A. Uspiech 1, Uspiech 2, Uspiech 3. WSiP. Warszawa 2003,
2. Jurewicz, Cz. i E.Jurewicz. Меня зовут Аня. WSiP. Warszawa 1995
3. Karolak, S. Praktyczna gramatyka rosyjska. WSiP. Warszawa 1998
4. Dziewanowska, D. Грамматика без проблем. WSiP. Warszawa 2005
5. Język rosyjski w ćwiczeniach - przygotowanie do egazminu na poziomie B2 B.Konopka Oficyna Wydawnicza PW 2010 W-wa
6. Duchnowska, D.i A. Kaźmierak (red.).Сертификат по русскому языку. Proxima sp. z o.o. Łódź 2005
7. Język rosyjski. Teksty z testami na rozumienie ze słuchu i na czytanie ze zrozumieniem. Praca zbiorowa ZJR SJOPW pod redakcją B.Konopki Oficyna Wydawnicza PW 2010 W-wa
- Witryna www przedmiotu:
- www.zl.pw.plock.pl
- Uwagi:
- Przedmiot uczony jest w bloku dla wszystkich studentów, którzy wybrali język rosyjski; nie ma podziału ani ze względu na umiejętności językowe, ani ze względu na kierunek studiów
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01_01
- Potrafi korzystać ze wskazanej literatury (krótkie teksty popularnonaukowe). Potrafi analizować treść tekstu.
Weryfikacja: Streszczanie fragmentów tesktu; odpowiedzi typu "Tak"/"Nie"; odpowiedzi szczegółowe na pytania do tekstu; dopasowywanie brakujących fragmentów tekstu; syntetyzowanie fragmentów tekstu (dobór nagłówków); wyszukiwanie szczegółów w treści tekstu.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U03_01
- Potrafi napisać streszczenie tekstu, wypracowanie, opowiadanie lub raport, z wykorzystaniem nowego słownictwa.
Weryfikacja: Pisanie raportu; wypracowania (esej); opowiadania (story); Rozwiązywanie testów leksykalno-gramatycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U03_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03
- Efekt U06_01
- Potrafi zrozumieć standardowe wypowiedzi w języku rosyjskim, z zakresu życia codziennego, akademickiego i zawodowego. Rozumie dłuższe wypowiedzi, np. główne zagadnienia wykładu, przemówienia, prezentacji i dyskusji (pod warunkiem, że zna tematykę wypowiedzi). Potrafi napisać krótki tekst, przedstawiając najważniejsze informacje oraz argumenty za i przeciw. Umie napisać list (e-mail), w którym przedstawia informacje o sobie lub innych, zadaje pytania lub odpowiada na zadane pytania.
Weryfikacja: Słuchanie różnorodnych wypowiedzi w nawiązaniu do omawianych zagadnień za zajęciach; ćwiczenie rozumienia tekstu ze słuchu. Zachęcanie do słuchania tekstów oryginalnych (rosyjskojęzyczne serwisy informacyjne, filmy w wersji oryginalnej, zasoby Internetu). Analiza modelowych tekstów: poznawanie typo
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U06_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U06
- Efekt U04_01
- Potrafi wypowiedzieć się i uczestniczyć w rozmowie na tematy ogólne, podając swoje argumenty, zgadzać się lub nie zgadzać się z rozmówcą. Potrafi opisywać zagadnienie, opisywać konkretny przedmiot.
Weryfikacja: Odpowiadanie na pytania lektora; wypowiadanie się na zadany temat na zajęciach: ćwiczenie krótkiej spontanicznej wypowiedzi i tworzenie dłuższej przygotowanej wypowiedzi.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U04_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U04