- Nazwa przedmiotu:
- Język niemiecki B1
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Anna Borkowska, mgr Roman Gąsecki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne dla wydziału
- Kod przedmiotu:
- WS1A_01_03
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Ćwiczenia (ilość godzin według planu studiów) - 60; przygotowanie do zajęć -15; zapoznanie się z literaturą - 8; przygotowanie do kolokwium - 4; przygotowanie do egzaminu - 8; inne (formy pisemne: listy, wypracowania, raporty) - 5; RAZEM: 100
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Ćwiczenia (ilość godzin według planu studiów) - 60h = 2,4 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia60h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- język polski – gramatyka; język niemiecki – znajomość podstawowa na poziomie A1
- Limit liczby studentów:
- Lektorat 12-24
- Cel przedmiotu:
- Celem lektoratu jest nabycie i rozwijanie przez studentów umiejętności językowych odpowiadających poziomowi egzaminu końcowego (B2 wg skali Rady Europy). Realizowany program obejmuje rozwijanie czterech sprawności językowych ( rozumienia tekstu pisanego, rozumienia tekstu słuchanego, mówienia, pisania), wprowadzenie i utrwalenie nowego materiału leksykalnego na podstawie analizowanych tekstów oraz omawianych zagadnień, poznawanie elementów kultury, historii i geografii krajów niemieckojęzycznych.
- Treści kształcenia:
- Semestr III
Tematyka:
- języki obce: sposoby uczenia się, wielojęzyczność,
- życie rodzinne: stopnie pokrewieństwa, wzajemne relacje,
- wolny czas, aktywne formy wypoczynku,
- mass media, nowoczesne technologie informacyjne,
- życie kulturalne: kino, teatr, filharmonia,
- kulinaria: kuchnia niemiecka/polska, nawyki żywieniowe, zdrowy styl życia,
- życie w mieście/na wsi: pozytywy, negatywy
Zagadnienia gramatyczne:
- odmiana czasownika (powtórzenie): czasowniki nieregularne, rozdzielnie/nierozdzielnie złożone, modalne, tryb rozkazujący,
- czasy przeszłe: Perfekt, Imperfekt,
- czasowniki wymagające dopełnienia w odpowiednim przypadku, rekcja czasownika,
- zdanie złożone współrzędnie, szyk zdania prosty/przestawny
- zdanie dopełnieniowe i zdanie pytające zależne: spójniki dass, ob,
- zdanie okolicznikowe przyczyny: spójniki weil, da, denn
- odmiana rzeczownika: mocna, słaba, nieregularna/mieszana,
- testy i ćwiczenia zbiorcze przygotowujące do egzaminu (poziom A2)
- Metody oceny:
- Zaliczenie każdego modułu zależy od spełnienia trzech kryteriów: obecności na zajęciach, opanowania materiału dla danego modułu i nakładu pracy własnej. Szczegółowy regulamin zaliczania modułu jest dostępny na stronie internetowej Zespołu Lektorów: http://www.zl.pw.plock.pl/pl/regulamin_zaliczania_modulu.html
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Funk H., Kuhn Ch., Demme S., studio d A2 Język niemiecki, Cornelsen, Berlin 2006, Warszawa 2008
2. Funk H., Kuhn Ch., Demme S., studio d B1 Język niemiecki, Cornelsen, Berlin 2007, Warszawa 2008
3. Hantschel H.-J., Klotz V., Krieger P., Mit Erfolg zu telc Deutsch B2 Zertifikat Deutsch Plus Testbuch, Ernst Klett Sprachen, Stuttgart 2005
4. Bęza S., Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 1998
5. Dinsel S., Reimann M., Fit fürs Zertifikat Deutsch, Max Hueber Verlag, Ismaning 2000
6. Eichheim H., Storch G., Mit Erfolg zum Zertifikat Deutsch Übungsbuch/Testbuch, LektorKlett, Poznań 2003
7. Fischer-Mitziviris A., Janke-Papanikolaou S., So geht’s zum ZD, Ernst Klett Sprachen, Stuttgart 2004
8. Hall K., Scheiner B., Übungsgrammatik für Fortgeschrittene, Max Hueber Verlag, Ismaning 2001
- Witryna www przedmiotu:
- www.zl.pw.plock.pl
- Uwagi:
- Przedmiot jest uczony w bloku; studenci dobierani wg zaawansowania językowego, a nie wg kierunku studiów
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01_01
- Potrafi korzystać ze wskazanej literatury ( teksty popularnonaukowe). Potrafi analizować treść tekstu. Potrafi czytać ze zrozumieniem nowe teksty w języku niemieckim, popularnonaukowe i z zakresu swojej specjalności.
Weryfikacja: Streszczanie fragmentów tesktu; odpowiedzi typu "Tak"/"Nie"; odpowiedzi szczegółowe na pytania do tekstu; dopasowywanie brakujących fragmentów tekstu; syntetyzowanie fragmentów tekstu (dobór nagłówków); wyszukiwanie szczegółów w treści tekstu.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U03_01
- Potrafi napisać streszczenie tekstu, wypracowanie, opowiadanie lub raport, z wykorzystaniem nowego słownictwa.
Weryfikacja: Pisanie raportu; wypracowania (esej); opowiadania (story); Rozwiązywanie testów leksykalno-gramatycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U03_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03
- Efekt U06_01
- Potrafi zrozumieć standardowe wypowiedzi w języku niemieckim, z zakresu życia codziennego, akademickiego i zawodowego. Rozumie dłuższe wypowiedzi, np. główne zagadnienia wykładu, przemówienia, prezentacji i dyskusji (pod warunkiem, że zna tematykę wypowiedzi). Potrafi napisać krótki tekst, przedstawiając najważniejsze informacje oraz argumenty za i przeciw. Umie napisać list (e-mail), w którym przedstawia informacje o sobie lub innych, zadaje pytania lub odpowiada na zadane pytania.
Weryfikacja: Słuchanie różnorodnych wypowiedzi w nawiązaniu do omawianych zagadnień za zajęciach; ćwiczenie rozumienia tekstu ze słuchu z nagrań dołączonych do podręcznika. Zachęcanie do słuchania tekstów oryginalnych (niemieckojęzyczne serwisy informacyjne, wybrane strony niemieckojęzyczne w Internecie). Anali
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U06_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U06
- Efekt U04_01
- Potrafi wypowiedzieć się i uczestniczyć w rozmowie na tematy ogólne, podając swoje argumenty, zgadzać się lub nie zgadzać się z rozmówcą. Potrafi opisywać zagadnienie, opisywać konkretny przedmiot lub proces technologiczny.
Weryfikacja: Odpowiadanie na pytania lektora; wypowiadanie się na zadany temat na zajęciach: ćwiczenie krótkiej spontanicznej wypowiedzi i tworzenie dłuższej przygotowanej wypowiedzi.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U04_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U04