- Nazwa przedmiotu:
- Siłownie Wiatrowe
- Koordynator przedmiotu:
- Ryszard Maroński, prof. nzw.
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Energetyka
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty obieralne
- Kod przedmiotu:
- NS626A
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych: 48, w tym:
a) udział w wykładach - 30 godz.
b) udział w projektach - 15 godz.
c) konsultacje - 3 godz.
2) Praca własna studenta 30 godz., w tym:
a) wykonywanie projektów - 20 godz.
b) przygotowywanie się do kolokwium - 10 godz.
RAZEM - 78 godz.-3 punkty ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 punkty ECTS - liczba godzin kontaktowych: 48, w tym:
a) udział w wykładach - 30 godz.
b) udział w projektach - 15 godz.
c) konsultacje - 3 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,4 punktu ECTS - 35 godz., w tym:
a) udział w projektach - 15 godz.
b) Praca własna studenta - wykonywanie projektów - 20 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt225h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość Mechaniki Płynów
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Przedstawienie podstaw fizycznych pozyskiwania energii z wiatru. Zapoznanie ze sposobami wyznaczania podstawowych charakterystyk siłowni wiatrowych.
- Treści kształcenia:
- Wiatr i jego charakterystyki energetyczne. Warunki wiatrowe w Polsce. Technika pomiaru wiatru, opracowanie wyników. Charakterystyki geometryczne i aerodynamiczne profili oraz łopat. Elementarna teoria strumieniowa wirnika. Uwzględnienie rotacji strumienia. Teoria elementu łopaty. Systemy regulacji turbin wiatrowych. Współpraca z generatorem prądu. Wpływ różnych rozwiązań konstrukcyjnych na moc i moment generowany przez siłownię. Podstawowe wiadomości o obciążeniach siłowni. Nowe tendencje w energetyce wiatrowej.
- Metody oceny:
- Oceniane są projekty, obecność oraz aktywność na zajęciach. Zakończenie przedmiotu kolokwium.
Praca własna: Przeprowadzenie obliczeń korzystając z wybranego arkusza kalkulacyjnego
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Burton T. i in. Wind Energy Handbook. Wiley & Sons, 2001.
2. Hansen M.O.L. Aerodynamics of Wind Turbines. Earthscan, 2008.
3. Hau E. Wind Turbines. Springer, 2006.
Dodatkowe literatura:
1. Boczar T. Energetyka wiatrowa, Wyd. PAK, 2008.
2. Clancy L.J. Aerodynamics. Pitman Publishing, 1975.
3. Witryny: SCRIBED, RISOE, NREL.
4. Materiały dostarczone przez wykładowcę.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt NS626A _W1
- Student wie jak wykorzystać wyniki pomiaru wiatru. Wie jak oszacować osiągi turbiny.
Weryfikacja: Projekty + kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_W06, E1_W18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt NS626A _U1
- Student umie wykorzystać wyniki pomiaru wiatru. Umie oszacować osiągi turbiny.
Weryfikacja: Projekty + kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_U08, E1_U12, E1_U28, E1_U24
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U09, T1A_U09, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt NS626A _K1
- Student umie komunikować się w zakresie dotyczącym siłowni wiatrowych
Weryfikacja: Projekty + kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02