Nazwa przedmiotu:
Sztuka myślenia i uczenia się
Koordynator przedmiotu:
dr Beata Witkowska-Maksimczuk
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Automatyka i Robotyka
Grupa przedmiotów:
HES
Kod przedmiotu:
ML.NW141
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych : 32, w tym: a) udział w wykładach - 30 godz. b) konsultacje - 2 godz. 2) Praca własna - 18 godz. w tym: a) bieżące przygotowanie się do wykładów, studiowanie literatury - 10 godz. b) przygotowanie się do sprawdzianu - 8 godz. RAZEM: 50 godz. - 2 punkty ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,3 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych : 32, w tym: a) udział w wykładach - 30 godz. b) konsultacje - 2 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
bez wymagań wstępnych
Limit liczby studentów:
do 150
Cel przedmiotu:
C.1. Zapoznanie studentów z metodami zwiększającymi efektywność pracy umysłowej C.2. Pokazanie znaczenia skutecznego uczenia się dla własnego samorozwoju C.3. Pokazanie metod rozbudzania kreatywności, szczególnie w obszarze nauk technicznych C.4. Przedstawienie zasad poprawnego rozumowania i dyskutowania C.5. Wskazanie metod pobudzania innowacyjności pomocnej w rozwoju przedsiębiorczości
Treści kształcenia:
Sztuka myślenia i uczenia się-program 1. Umysł i jego funkcjonowanie w świetle współczesnej wiedzy. Umysł racjonalny i emocjonalny. Czynniki określające sprawność umysłu. 2. Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia. Podstawowe prawa logiki. i podstawy racjonalnej postawy wobec wiedzy. 3.Rodzaje rozumowania i uzasadniania. Powszechne błędy w rozumowaniu i ich źródła. 4. Sztuka dyskusji . Argumentacja merytoryczna i erystyczna. 5. Przyczyny myślenia irracjonalnego i ich zwalczanie w pracy inżyniera. 6.Sprawność uczenia się jako podstawa samorozwoju. Metody zwiększające sprawność i skuteczność uczenia się. 7.Techniki zwiększania szybkości czytania, zasady konspektowania, mnemotechnika. 8. Mapy myśli-zasady sporządzania Techniki uczenia się na podstawie map myśli. 9.Rozwijanie twórczego myślenia. Typologia czynników utrudniających kreatywność. 10. Główne metody heurystyczne i techniki twórczego myślenia. 11. Rozwijanie umiejętności dostrzegania, precyzowania i rozwiązywania problemów. 12. Rozbudzanie kreatywności w pracy inżyniera. Innowacyjność jako czynnik rozwoju przedsiębiorczości.
Metody oceny:
jeden sprawdzian pisemny
Egzamin:
nie
Literatura:
1.E.de Bono "Umysł kreatywny", Wyd. Emka, Warszawa 2011, 2.Hugh MacLeods " Homo creativus. 40 sposobów podkręcania umysłu", wyd. Helion, 2011, 3.Josh Waitzkin"W poszukiwaniu doskonałości. Sztuka uczenia się", WYd.Helion, 2009,
Witryna www przedmiotu:
www. sztukamyślenia-meil. pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt NW141_W01
Zna ogólne zasady kreatywnego myślenia i uczenia się koniczne dla we własnego rozwoju intelektualnego oraz pomocne w rozwoju przedsiębiorczości
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt NW141_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł na temat zasad poprawnego myślenia, nowoczesnych metod uczenia się i rozwoju kreatywności a także formułować płynące z nich wnioski dla własnego rozwoju intelektualnego.
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: AiR2_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01
Efekt NW141_U02
Potrafi indywidualnie i zespołowo wdrażać techniki operacyjne myślenia twórczego
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: AiR2_U02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03, T2A_U07, T2A_U14

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt NW141_K01
Potrafi efektywnie uczyć się, myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: AiR2_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06
Efekt NW141_K02
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: AiR2_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K07