- Nazwa przedmiotu:
- Układy Cieplne Siłowni
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Jacek Szymczyk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Energetyka
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty obieralne
- Kod przedmiotu:
- NS580
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym:
a. wykład - 15 godz.,
b. ćwiczenia - 15 godz.,
c. konsultacje - 5 godz.
2. Praca własna studenta - 15 godz., w tym:
a. realizacja zadań domowych - 10 godz.,
b. przygotowanie do kolokwium - 5 godz.
3. RAZEM - 50 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym:
a. wykład - 15 godz.,
b. ćwiczenia - 15 godz.,
c. konsultacje - 5 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Dobra znajomość termodynamiki, dobra znajomość pracy podstawowych urządzeń obiegów cieplnych, tj. kotłów, turbin, pomp, wymienników ciepła, odgazowywaczy. Znajomość metod rozwiązywania dużych układów równań, rachunku macierzowego oraz metod numerycznych.
- Limit liczby studentów:
- wykład - 100, ćwiczenia - 30.
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest ugruntowanie wiedzy z zakresu urządzeń realizujących obiegi cieplne oraz procesów zachodzących w tych obiegach. Dodatkowo przedstawia typowe i koncepcyjne obiegi wykorzystywane i planowane do realizacji w światowej energetyce. Student nabiera umiejętności i wiedzy umożliwiających mu określanie parametrów termodynamicznych oraz przepływów masowych i energetycznych w dowolnych punktach obiegu a także wpływu zmian w zadanych punktach.na podstawowe wskaźniki elektrowni i elektrociepłowni.
- Treści kształcenia:
- Wykłady
Układy cieplne oraz obiegi termodynamiczne elektrowni i elektrociepłowni, kierunki rozwoju,problemy ich modelowania i obliczeń numerycznych.Własności algebraiczne struktury układów cieplnych oraz modele czynników termodynamicznych w obiegach siłowni parowych i gazowych. Modelowanie układów i metody numeryczne przy określeniu parametrów termodynamicznych, przepływowych oraz wskaźników siłowni. Wpływ parametrów termodynamicznych układu cieplnego elektrociepłowni na efekty energetyczne i ekologiczne kogeneracji. Wybrane zagadnienia optymalizacji układów przy ich projektowaniu i podczas eksploatacji.
Ćwiczenia
Obliczenia parametrów czynnika termodynamicznego w układach cieplnych siłowni.Obliczenia bilansowe układów cieplnych metodami sekwencyjno-iteracyjnymi i metodami globalnymi z mwykorzystaniem programów komputerowych.Obliczenia numeryczne układów cieplnych z wykorzystaniem metod bezpośrednich i pośrednich.Obliczenia wskażników energetycznych i ekologicznych z wykorzystaniem strumieni przepływów w układzie cieplnym.Obliczenia układów cieplnych z wykorzystaniem modeli dla struktury uniwersalnej.
- Metody oceny:
- Wykład - Kolokwium zaliczeniowe.
Ćwiczenia - ocena z prac domowych.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwium oraz zadań domowych. Ostateczna ocena jest średnią z części wykładowej oraz ćwiczeniowej i może być jeszcze podwyższona po uwzględnieniu aktywności studenta na zajęciach.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Portacha J. – Badanie energetyczne układów cieplnych elektrociepłowni i elektrowni, Warszawa 2002, Ofic. Wyd. PW.
2. Portacha J. – Układy cieplne siłowni konwencjonalnych , odnawialnych i jądrowych. 2006 rok (Preskrypt – MEiL/PW).
3.Chmielniak T. -Technologie energetyczne 2004r (Wyd. Politechniki Śląskiej -Gliwice )
Dodatkowe literatura:
- Materiały dostarczone przez wykładowcę – obszerne konspekty wykładu (do zwrotu po zaliczeniu przedmiotu).
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt NS580_W1
- Student potrafi formułować podstawowe problemy, przed jakimi stoi energetyka zawodowa oraz jest świadom ograniczeń, w ramach których należy prowadzić proces projektowania i eksploatacji instalacji cieplnych.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
E2_W08, E2_W14, E2_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W05, T2A_W05, T2A_W08
- Efekt NS580_W2
- Student potrafi scharakteryzować poszczególne przemiany w obiegu cieplnym Rankine'a, sposób podwyższania sprawności elektrowni i elektrociepłowni oraz kierunek, w jakim dążą parametry termodynamiczne w poszczególnych miejscach układu cieplnego.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
E2_W08, E2_W11, E2_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W05, T2A_W04, T2A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt NS580_U1
- Student potrafi sporządzać analizy wpływu zmiennej konfiguracji układu cieplnego na osiągane przez układ wskaźniki energetyczne, ekonomiczne i ekologiczne oraz oszacować zmiany parametrów przy prostych zagadnieniach nieustalonych.
Weryfikacja: praca domowa
Powiązane efekty kierunkowe:
E2_U14, E2_U19, E2_U24
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U11, T2A_U15, T2A_U18, T2A_U19
- Efekt NS580_U4
- Student posiada umiejętność samodzielnego rozwiązywania prostych i zaawansowanych zagadnień technicznych związanych z analizą pracy układów cieplnych oraz potrafi poszukiwać informacji w literaturze polskiej i obcojęzycznej.
Weryfikacja: praca domowa
Powiązane efekty kierunkowe:
E2_U01, E2_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt NS580_K1
- Student jest świadom potrzeby ciągłego dokształcania się,co jest wymuszone przez dynamicznie zmieniający się obszar jakim jest energetyka.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
E2_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01
- Efekt NS580_K2
- Student ma świadomość wpływu na środowisko, jakie wywiera energetyka.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
E2_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02
- Efekt NS580_K3
- Student, poprzez realizację zadań realizowanych przez więcej niż jedną osobę, potrafi pracować w grupie.
Weryfikacja: praca domowa
Powiązane efekty kierunkowe:
E2_K03, E2_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K06