- Nazwa przedmiotu:
  - Układy automatycznego sterowania lotem
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - dr inż. Marcin Żugaj
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia II stopnia
 
    - Program:
  - Lotnictwo i Kosmonautyka
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Specjalnościowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - NS637
 
    - Semestr nominalny:
  - 1 / rok ak. 2013/2014
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 2
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - 15 - udział w wykładach
15 - udział w konsultacjach do projektu
5 - praca własna polegająca na przygotowaniu do kolokwium
3 - konsultacje
15 - praca własna w domu związana z przeglądem literatury, opanowaniem wiedzy dostarczonej na wykładzie oraz wykonaniem projektu.
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - 1
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - 1
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład15h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt15h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - NK473 - Aerodynamika 1 (AERO1)
NK302 - Aerodynamika 2 (AERO2)
NK326 - Dynamika lotu (DYNLOT)
NK472 - Mechanika lotu 1 (MLOT1)
NK457 - Mechanika lotu 2 (MLOT2)
NW123 - Podstawy automatyki i sterowania 1 (PAS1)
NK360 - Podstawy automatyki i sterowania 2 (PAS2)
NK389 - Sterowanie w lotnictwie i kosmonautyce (STELIK)
 
    - Limit liczby studentów:
  - brak
 
    - Cel przedmiotu:
  - Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z budową i właściwościami podstawowych typów układów automatycznego sterowania lotem, metodami modelowania i analizy właściwości dynamicznych obiektu sterowania oraz metodami doboru struktury i paramentów układów automatycznego sterowania.
 
    - Treści kształcenia:
  - Cześć wykładowa obejmuje wprowadzenie do automatycznego sterowania lotem. Omawiana jest budowa i zasada działania podstawowych układów i podukładów takich jak: układy stabilizacji przestrzennej (SAS, CAS), autopiloty i układy zarządzające lotem (FMS). Prezentowane są metody modelowania obiektu sterowania w postaci nieliniowych równań różniczkowych, liniowych równań stanu i transmitancji; metody badania właściwości obiektu na podstawie jego modelu; rodzaje, właściwości oraz metody modelowania układów wykonawczych sterowania oraz napędu statku powietrznego; metody projektowania i syntezy układów automatycznej stabilizacji i automatycznego sterowania lotem przy wykorzystaniu typowych rozwiązań strukturalnych takich układów.
Część projektowa dotyczy projektu układu automatycznego sterowania lotem, którego zakres obejmuje: analizę właściwości dynamicznych statku powietrznego, dobór struktury oraz praw sterowania układu.
 
    - Metody oceny:
  - Zaliczenie przedmiotu wymaga zaliczenia części wykładowej oraz projektu. Zaliczenie części wykładowej odbywa się na podstawie oceny z kolokwium. Ocena końcowa jest średnią ocen z kolokwium i projektu.
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - 1. Żugaj M.: Układy automatycznego sterowania lotem. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2011.
2. Bociek S., Gruszecki J.: Układy sterowania automatycznego lotem. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 1999.
3. MacLean D.: Automatic flight control systems. Prentice Hall, New York 1990.
4. Pratt R.W.: Flight control systems. American Institute of Aeronautics and Astronautics, Reston 2000.
5. Vogt R.: Sterowanie statków powietrznych. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1987.
Dodatkowa literatura:
1. Materiały dostarczone przez wykładowcę
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - http://www.meil.pw.edu.pl/zaiol/ZAiOL/Dydaktyka
 
    - Uwagi:
  - Witryna www przedmiotu dostępna jest tylko w semestrze, w który przedmiot jest prowadzony.
 
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt EW1
 
                    - Posiada wiedzę z zakresu modelowania i badania właściwości dynamicznych samolotów na potrzeby projektowania układów automatycznego sterowania lotem
                        Weryfikacja: Kolokwium, Projekt
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK2_W07, LiK2_W11, LiK2_W20
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W02, T2A_W03, T2A_W07                     
                                    - Efekt EW2
 
                    - Zna typowe rozwiązania strukturalne układów automatycznego sterowania lotem
                        Weryfikacja: Kolokwium, Projekt
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK2_W07, LiK2_W10, LiK2_W12, LiK2_W14, LiK2_W15
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W02, T2A_W03, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05                     
                                    - Efekt EW3
 
                    - Zna metody projektowania, analizy i syntezy układów automatycznego sterowania lotem
                        Weryfikacja: Kolokwium, Projekt
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK2_W06, LiK2_W07, LiK2_W10, LiK2_W13, LiK2_W15
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W02, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W03, T2A_W05                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt EU1
 
                    - Potrafi określić podstawowe właściwości dynamiczne samolotu
                        Weryfikacja: Kolokwium, Projekt
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK2_U02, LiK2_U08, LiK2_U09, LiK2_U11
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U02, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11                     
                                    - Efekt EU2
 
                    - Potrafi dobrać strukturę układu automatycznego sterowania samolotem dla typowych konfiguracji płatowców
                        Weryfikacja: Kolokwium, Projekt
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK2_U01, LiK2_U10, LiK2_U15, LiK2_U19
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U01, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U19                     
                                    - Efekt EU3
 
                    - Umie zaprojektować i  dokonać analizy jakościowej typowego układu automatycznego sterowania lotem
                        Weryfikacja: Kolokwium, Projekt
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK2_U08, LiK2_U09, LiK2_U10, LiK2_U11, LiK2_U12, LiK2_U19
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U19                     
                                    - Efekt EU4
 
                    - Umie wykorzystać dedykowane oprogramowanie do projektowania i analizy układów automatycznego sterowania oraz prezentować wyniki swojej pracy
                        Weryfikacja: Projekt
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK2_U03, LiK2_U08, LiK2_U09, LiK2_U10, LiK2_U12
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U03, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12