- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie elementów ITS
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Mirosław Siergiejczyk, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Telekomunikacji w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SMS307
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 30 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą w ramach tematyki wykładu 5 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą w ramach tematyki projektu 5 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie projektu 2 godz.), samodzielne wykonanie pracy projektowej 20 godz., obrona pracy projektowej 2 godz., przygotowanie się do kolokwium 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,0 pkt ECTS (50 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 30 godz., konsultacje 3 godz., obrona pracy projektowej 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,0 pkt ECTS (59 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 30 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą w ramach tematyki projektu 5 godz., konsultacje w zakresie projektu 2 godz., samodzielne wykonanie pracy projektowej 20 godz., obrona pracy projektowej 2 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- posiada wiedzę o systemach telekomunikacyjnych w transporcie
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
- Cel przedmiotu:
- Poznanie metodologii i specyfiki projektowania sieci telekomunikacyjnych należących do infrastruktury inteligentnych systemów transportowych. Umiejętność identyfikacja potrzeb budowy elementów ITS. Poznanie podstaw planowania i projektowania systemów telematycznych w transporcie.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Metodologia planowania i projektowania w systemach inteligentnego transportu. Zasady normatywne i rzeczowe projektowania elementów ITS. Identyfikacja potrzeb budowy elementów inteligentnych systemów transportowych. Metody badania zapotrzebowania na usługi ITS. Elementy prawa budowlanego dotyczące budowy i instalacji sieci telematycznych. Zasady projektowania teletransmisyjnych sieci światłowodowych, sieci SDH, GbE, DWDM. Projektowanie sieci dostępowych. Metoda Top-Down projektowania sieci LAN i WAN. Podstawy planowanie sieci cyfrowej telefonii komórkowej oraz sieci bezprzewodowych. Zasady projektowania sieci GSM-R. Zasady projektowania sieci zasilającej dla elementów ITS. Projektowania sieci monitoringu i lokalizacji obiektów transportowych. Podstawy projektowania systemów nadzoru wizyjnego. Zasady projektowania systemów informacji podróżnych. Planowanie wyposażenia telematycznego dla odcinków autostrad.
Ćwiczenia: Projekt linii światłowodowej z implementacją urządzeń SDH dla wybranej linii kolejowej/ autostrady. Projekt systemu DWDM dla wybranej magistrali kolejowej. Projekt sieci GSM-R dla wybranego węzła/odcinka linii kolejowej. Projekt sieci LAN/WLAN dla wybranego obiektu/węzła kolejowego. Projekt monitorowania bezpieczeństwa publicznego i systemu informacji podróżnych dla wybranego dworca. Projekt monitorowania przesyłek towarowych. Projekt łączności alarmowej i nadzoru wizyjnego dla wybranego odcinka autostrady. Projekt elektronicznego systemu pobierania opłat dla węzła autostradowego. Projekt wyposażenia telematycznego dla wybranego odcinka autostrady. Projekt sieci zasilającej dla wybranego rozwiązania ITS.
- Metody oceny:
- Wykład: ocena formująca: 1 kartkówka dotycząca wybranych zagadnień teoretycznych; ocen podsumowująca: kolokwium pisemne zawierające od 4 do 6 pytań dotyczących zagadnień teoretycznych.
Ćwiczenia projektowe: ocena formująca: 1 kartkówka dotycząca umiejętności rozwiązywania wybranych zagadnień procesu projektowania; ocen podsumowująca: opracowanie projektu przez studenta i jego obrona.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1) Comer D.: Sieci komputerowe i intersieci, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2012.
2) Gregg W. D., Podstawy telekomunikacji analogowej i cyfrowej. WNT, Warszawa 1983.
3) Haykin S.: Systemy telekomunikacyjne t. I, t. II, Warszawa 2004.
4) Jajszczyk A: Wstęp do telekomutacji Wydanie 4. Wydawnictwo WNT, Warszawa 2009.
5) Kabaciński W, Żal M.- Sieci telekomunikacyjne. Wydawnictwo WKiŁ, Warszawa 2008.
6) Katulski R.J: Propagacja fal radiowych w telekomunikacji bezprzewodowej. Wydawnictwo WKiŁ, Warszawa 2010.
7) Kurytnik I, Karpiński M, Bezprzewodowa transmisja informacji. Wydawnictwo PAK, 2008.
8) Oppenheimer P.: Projektowanie sieci metodą top-down. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
9) Sutton R. J.: Bezpieczeństwo telekomunikacji. Wydawnictwo WKiŁ, Warszawa 2004.
10) Szóstka J.: Fale i anteny, WKiŁ, Warszawa 2006.
11) Szóstka J.: Horyzontowe linie radiowe, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2011.
12) Wesołowski K.: Podstawy cyfrowych systemów telekomunikacyjnych. Warszawa 2006.
13) Wesołowski K.: Systemy radiokomunikacji ruchomej. WKiŁ, Warszawa 2006.
14) Strony internetowe producentów.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl/twt
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna budowę, zasadę działania i własności użytkowe systemów łączności w zastosowaniach inteligentnego transportu
Weryfikacja: kolokwium: część teoretyczna - wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania. Praca projektowa dotycząca rozwiązań telematycznych i ITS stosowanych dla potrzeb wspomagania, zarządzania, kierowania i organizacji w transporcie wykonana w stopniu co najmniej podstawowym.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04
- Efekt W02
- Ma wiedzę o trendach rozwojowych i nowych rozwiązaniach w zakresie cyfrowych sieci teleinformatycznych stosowanych w systemach ITS
Weryfikacja: kolokwium: część teoretyczna - wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania. Praca projektowa dotycząca rozwiązań telematycznych i ITS stosowanych dla potrzeb wspomagania, zarządzania, kierowania i organizacji w transporcie wykonana w stopniu co najmniej podstawowym.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W05
- Efekt W03
- Zna podstawowe metody, techniki narzędzia i materiały stosowane w budowie elementów telematyki transportu i inteligentnego transportu
Weryfikacja: kolokwium: część teoretyczna - wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania. Praca projektowa dotycząca rozwiązań telematycznych i ITS stosowanych dla potrzeb wspomagania, zarządzania, kierowania i organizacji w transporcie wykonana w stopniu co najmniej podstawowym.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07
- Efekt W04
- Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w zakresie budowy rozwiązań inteligentnego transportu
Weryfikacja: kolokwium: część teoretyczna - wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania. Praca projektowa dotycząca rozwiązań telematycznych i ITS stosowanych dla potrzeb wspomagania, zarządzania, kierowania i organizacji w transporcie wykonana w stopniu co najmniej podstawowym.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł także w języku angielskim o budowie, zasadzie działania, własnościach użytkowych i wdrażaniu sieci i systemów telekomunikacyjnych w inteligentnych systemów transportowych
Weryfikacja: kolokwium: część teoretyczna - wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania. Praca projektowa dotycząca rozwiązań telematycznych i ITS stosowanych dla potrzeb wspomagania, zarządzania, kierowania i organizacji w transporcie wykonana w stopniu co najmniej podstawowym.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01
- Efekt U02
- Potrafi ocenić przydatność i możliwości wykorzystania nowych technik i technologii teleinformatycznych w zakresie budowy sieci telekomunikacyjnych wykorzystywanych w ITS
Weryfikacja: kolokwium: część teoretyczna - wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania. Praca projektowa dotycząca rozwiązań telematycznych i ITS stosowanych dla potrzeb wspomagania, zarządzania, kierowania i organizacji w transporcie wykonana w stopniu co najmniej podstawowym.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U12
- Efekt U03
- Potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych dotyczących transportu lub wybranej specjalności, w tym potrafi zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań projektowych elementów systemów ITS
Weryfikacja: kolokwium: część teoretyczna - wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania. Praca projektowa dotycząca rozwiązań telematycznych i ITS stosowanych dla potrzeb wspomagania, zarządzania, kierowania i organizacji w transporcie wykonana w stopniu co najmniej podstawowym.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U16
- Efekt U04
- Potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system, usługę lub proces dla potrzeb inteligentnego transportu oraz zrealizować ten projekt – co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia. Potrafi przeprowadzić analizę bezpieczeństwa i niezawodności zaprojektowanych układów, urządzeń i systemów
Weryfikacja: kolokwium: część teoretyczna - wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania. Praca projektowa dotycząca rozwiązań telematycznych i ITS stosowanych dla potrzeb wspomagania, zarządzania, kierowania i organizacji w transporcie wykonana w stopniu co najmniej podstawowym.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Weryfikacja: kolokwium: część teoretyczna - wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania. Praca projektowa dotycząca rozwiązań telematycznych i ITS stosowanych dla potrzeb wspomagania, zarządzania, kierowania i organizacji w transporcie wykonana w stopniu co najmniej podstawowym.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K07