- Nazwa przedmiotu:
- Systemy transportu miejskiego
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Gerard Krawczyk, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakłąd Sterowania Ruchem
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SMP112
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą 10 godz., przygotowanie się do egzaminu 6 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie projektu 2 godz.), praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., wykonanie projektu poza godzinami zajęć 25 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,0 pkt ECTS (49 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 3 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 pkt ECTS (43 godz., w tym: konsultacje w zakresie projektu 2 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., wykonanie projektu poza godzinami zajęć 25 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Modelowanie procesów transportowych I wykład
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z: systemami transportu miejskiego, mobilnością mieszkańców, liniami i sieciami transportu miejskiego, zintegrowanymi systemami przewozów pasażerów - Park and Ride, rozkładami jazdy, systemami sterowania w miejskiej komunikacji zbiorowej, przepustowością układów komunikacji zbiorowej, kryteriami i miernikami oceny komunikacji zbiorowej, ekonomiką komunikacji zbiorowej.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Klasyfikacja systemów transportu miejskiego, ważniejsze dane techniczne, rozwój historyczny i perspektywy rozwoju transportu miejskiego. Charakterystyka techniczno - eksploatacyjna: Potrzeby przewozowe: Mobilność mieszkańców miast, źródła i cele podróży, strumienie pasażerów i ich charakterystyka w czasie i przestrzeni. Linie i sieci transportu miejskiego wyznaczanie i optymalizacja tras linii komunikacji zbiorowej, zintegrowane systemy przewozów pasażerów - Park and Ride. Rozkłady jazdy: Klasyfikacja i właściwości rozkładów jazdy, koordynacja między rozkładami jazdy. Plan prac taboru. Ruch pojazdów komunikacji zbiorowej: Czas postoju na przystankach, zakłócenia powodowane przez innych uczestników ruchu, wpływ urządzeń srd, kumulacja opóźnień, odchylenia od rozkładu jazdy. Systemy sterowania i zarządzania w miejskiej komunikacji zbiorowej: Obiekt sterowania i przesłanki dla systemu sterowania, koncepcja systemu sterowania, hierarchiczny system sterowania komunikacją zbiorową, nowoczesne systemy nadzoru sterowania, przykłady współczesnych systemów krajowych i zagranicznych. Przepustowość układów komunikacji zbiorowej: Kryteria i mierniki oceny komunikacji zbiorowej. Ekonomika komunikacji zbiorowej: Koszty przewozów i eksploatacji, inwestycje, systemy taryfowe, rodzaje biletów oraz kasowniki i ich systemy.
- Metody oceny:
- egzamin pisemny i zaliczenie projektu.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Podoski J.: Transport w miastach. WKiŁ.
2. Szneigert Z.: Koleje niekonwencjonalne. WKiŁ.
3. Ostaszewicz J., Rataj M.: Szybka komunikacja miejska. WKiŁ.
4. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011
5. Rudnicki A.: Jakość komunikacji miejskiej, wyd: Zeszyty Naukowo-Techniczne Oddz. SITK w Krakowie, Seria Monografie Nr 5 (zeszyt 71) ISSN 1231-9155Warszawa, 2004
6. Miesięczniki: „Transport Miejski i Regionalny”, „Przegląd Komunikacyjny”
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną dotyczącą kształtowania systemów transportu miejskiego
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna ćwiczenia – prawidłowe wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02
- Efekt W02
- ma szczegółową wiedzę dotyczącą systemów sterowania i zarządzania w miejskiej komunikacji zbiorowej
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna ćwiczenia – prawidłowe wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04
- Efekt W03
- posiada szczegółową wiedzę w zakresie stosowania środków transportu indywidualnego i zbiorowego
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna ćwiczenia – prawidłowe wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04
- Efekt W04
- zna zasady charakter i klasyfikację uciążliwości oraz metody obliczeń oddziaływania transportu na otoczenie
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna ćwiczenia – prawidłowe wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W05
- Efekt W05
- zna zasady oceny ekonomicznej efektywności systemów i inwestycji w transporcie miejskim
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W05
- Efekt W06
- zna zasady projektowania systemów transportu miejskiego oraz formę prezentacji opracowań
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł dotyczących wybranych zagadnień
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna ćwiczenia – prawidłowe wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01
- Efekt U02
- potrafi opracować dokumentację dotyczącą projektu systemu transportu miejskiego
Weryfikacja: ćwiczenia – prawidłowe wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U16
- Efekt U03
- potrafi oceniać i porównywać efektywność rozwiązań systemów transportu miejskiego
Weryfikacja: ćwiczenia – prawidłowe wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Weryfikacja: ćwiczenia – prawidłowe wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06
- Efekt K02
- potrafi określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania
Weryfikacja: ćwiczenia – prawidłowe wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06
- Efekt K03
- ma świadomość przekazywania społeczeństwu uwarunkowań związanych z funkcjonowaniem systemów transportu miejskiego
Weryfikacja: ćwiczenia – prawidłowe wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K07