- Nazwa przedmiotu:
- Eksploatacja środków transportu wewnętrznego
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Krzysztof Zboiński, prof.nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SMP106
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą 15 godz., przygotowanie się do zaliczenia 12 godz., konsultacje 3 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 3 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wykład ze Środków Transportu. Wskazany, choć nie bezwzględnie konieczny wykład ze Środków Transportu Wewnętrznego.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z teorią i praktyką eksploatacji środków transportu wewnętrznego. Wykład obejmuje problemy 3 podstawowych rodzajów środków transportu wewnętrznego, tj. dźwignic, przenośników i wózków jezdniowych, a także urządzeń specjalistycznych. Przedstawia i omawia wybrane problemy eksploatacyjno-ruchowe tych urządzeń w tym w szczególności związane z bezpieczeństwem. Ćwiczenia polegają na praktycznym wykorzystaniu wybranych treści wykładu w obliczeniach analitycznych.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu
Podstawy obliczania mechanizmów urządzeń transportu wewnętrznego. Obliczenia kinematyczne przekładni obiegowych. Złożone układy cięgnowe w środkach transportu wewnętrznego. Grupy natężenia pracy dźwignic i ich mechanizmów. Udźwigi urządzeń transportu wewnętrznego jako kryterium bezpiecznej eksploatacji – cechowanie elementów dźwignic, bezpieczna eksploatacja zawiesi cięgnowych i chwytno-zaczepowych. Stateczność ustrojów dźwignic w kontekście obciążenia i problemy obciążenia dźwignic wiatrem. Stateczność wzdłużna i poprzeczna wózków podnośnikowych w kontekście obciążenia, prędkości jazdy i minimalnego promienia skrętu. Skuteczność hamulców wózków jezdniowych – wymagania. Urządzenia zabezpieczające, sygnalizacyjne i ostrzegawcze wózków jezdniowych. Urządzenia pomocnicze obsługi jednostek ładunkowych, regały magazynowe, itp. Wydajność teoretyczna indywidualnych urządzeń i rzeczywista urządzenia jako elementu systemu transportowego. Przesłanki określania wymagań i doboru urządzeń transportu wewnętrznego. Bezpieczeństwo montażu i eksploatacji dźwignic – przepisy dozoru technicznego. Dozór w stosunku do innych środków transportu wewnętrznego.
Treść ćwiczeń audytoryjnych
Zakres ćwiczeń odpowiada tematyce wykładów. Ćwiczenia obejmują wykonanie z udziałem studentów 3 przykładów rachunkowych dotyczących badania stateczności dźwignic, stateczności wózków jezdniowych i hamulców wózków.
- Metody oceny:
- Wykład – 2 kolokwia bieżące i 1 kolokwium poprawkowe. Ćwiczenia projektowe – zaliczane na podstawie średniej z ocen z trzech sprawdzianów przeprowadzonych na ćwiczeniach.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Piątkiewicz A., Sobolski R. - Dźwignice
2. Piątkiewicz A. Sobolski R. – Dźwignice i Przenośniki, tom I i II,
3. Zaskurski J. – Wózki jezdniowe napędzane,
4. Markowski M. – Przenośniki 5. Polański A. – Mechanizacja Wewnętrznego Transportu
6. Pawlicki K. – Elementy dźwignic, cz. 1 i 2,
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- posiada wiedzę teoretyczną umożliwiającą wykonanie obliczeń funkcjonalnych mechanizmów i układów linowych środków transportu wewnętrznego, przydatnych w problemach eksploatacji
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane)
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09, Tr2A_W08, Tr2A_W07, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, T2A_W07, T2A_W05, T2A_W04
- Efekt W02
- posiada wiedzę teoretyczną umożliwiającą określanie grup natężenia pracy dźwignic i ich mechanizmów
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane)
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09, Tr2A_W08, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, T2A_W07, T2A_W04
- Efekt W03
- posiada wiedzę dotyczącą zagadnień bezpieczeństwa dźwignic i zawiesi z nimi współpracujących z punktu widzenia udźwigu
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane)
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04
- Efekt W04
- posiada wiedzę dotyczącą zagadnień bezpieczeństwa dźwignic z punktu widzenia ich stateczności, w tym obciążenia wiatrem
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane) cwiczenia – 3 zaliczenia ćwiczeń rachunkowych w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09, Tr2A_W08, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, T2A_W07, T2A_W04
- Efekt W05
- posiada wiedzę dotyczącą zagadnień bezpieczeństwa wózków jezdniowych z punktu widzenia ich stateczności w różnych warunkach ruchu i pracy
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane) cwiczenia – 3 zaliczenia ćwiczeń rachunkowych w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09, Tr2A_W08, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, T2A_W07, T2A_W04
- Efekt W06
- zna podstawowe przepisy dozoru technicznego, istotne przy montażu i w eksplatacji dźwignic oraz dla innych urzadzeń transportu wewnętrznego
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane)
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09, Tr2A_W08, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, T2A_W07, T2A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- posiada przygotowanie merytoryczne i sprawność inżynierską do rozpoznania i określenia wielkości lub charakterystyk bezpieczeństwa typowych dźwignic i wózków jezdniowych
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane) cwiczenia – 3 zaliczenia ćwiczeń rachunkowych w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U17, Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U17, T2A_U01
- Efekt U02
- posiada umiejetności biegłego posługiwania się analitycznymi narzędziami rozpoznania i przeciwdziałania typowym zagrożeniom bezpieczeństwa konstrukcji i eksploatacji dźwignic i wózków jezdniowych
Weryfikacja: cwiczenia – 3 zaliczenia ćwiczeń rachunkowych w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U19, Tr2A_U15, Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U18, T2A_U16, T2A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: obserwacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K07