- Nazwa przedmiotu:
- Budowa i eksploatacja statków powietrznych
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Jerzy Manerowski, prof. zw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIP729 
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny wykładu 					18
Zapoznanie się ze wskazana literaturą	        42
Przygotowanie do kolokwiów 			28
Konsultacje  2
Razem 				90 godz.  ↔  3 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny wykładu 					18
Konsultacje                                                2
Razem 				20 godz.  ↔  1 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Zna podstawy badania i modelowania ruchu statków powietrznych. Posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu ogólnej charakterystyki i klasyfikacji środków transportu.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Poznanie konstrukcji oraz funkcji głównych zespołów  płatowców statków powietrznych, ich napędów i instalacji pokładowych
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
1.	Wiadomości ogólne:
•	układy aerodynamiczne SP a własności eksploatacyjne,
•	podstawowe zespoły płatowców SP i napędów.
2.	Rozwiązania konstrukcyjne: 
•	kadłubów samolotów i śmigłowców, 
•	napędów lotniczych, 
•	skrzydeł samolotów,
•	praca konstrukcji cienkościnnych,
•	wirników nośnych i śmigieł  śmigłowców, 
•	podstawowe instalacje i wyposażenie SP.
3.	Strategie eksploatacji SP
- Metody oceny:
- Ocena formująca: 2 kolokwia. Ocena podsumowująca: średnia z ocen zaliczonych kolokwiów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- R. Cymerkiewicz: Budowa samolotów. WKiŁ, Warszawa 1992. 
Z. Goraj: Dynamika i aerodynamika samolotów manewrowych z elementami obliczeń. IL, Warszawa 2001. 
J. Lewitowicz: Podstawy eksploatacji statków powietrznych. ITWL, Warszawa 2006 
J. Manerowski: Identyfikacja modeli dynamiki ruchu sterowanych obiektów latających. Askon, Warszawa 1999. 
K. Szumański: Teoria i badania śmigłowców w ujęciu symulacyjnym. IL, Warszawa 1999. 
K. Szabelski i in.: Wstęp do konstrukcji śmigłowców. WKiŁ, Warszawa 1995.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
- 1. Zna różne układy aerodynamiczne statków powietrznych (SP) oraz ich własności eksploatacyjne 2. Zna podstawowe zespoły napędów lotniczych i ich funkcje 3. Zna rozwiązania konstrukcyjne płatowców, 4. Ma wiedzę podstawową z zakresu konstrukcji cienkościennych 5. Zna układy i konstrukcje podwozi SP 6. Ma podstawową wiedzę o instalacjach i wyposażeniu SP, 7. Zna podstawowe systemy eksploatacji, 8. Zna podstawowe metody diagnostyki i aparaturę diagnostyczną
 Weryfikacja: kolokwium
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W12, Tr1A_W11, Tr1A_W08, Tr1A_W07, Tr1A_W06
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W07, T1A_W08, T1A_W06, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
- 1.	Posiada umiejętności określenia własności samolotu na podstawie jego układu aerodynamicznego, rozwiązań konstrukcyjnych oraz zastosowanego napędu  2.	Umie dobrać samolot do realizacji określonych zadań 
 Weryfikacja: kolokwium
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U19, Tr1A_U18, Tr1A_U17, Tr1A_U12
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U14, T1A_U13, T1A_U13, T1A_U09, T1A_U10