- Nazwa przedmiotu:
- Meteorologia lotnicza
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Anna Kwasiborska, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIP507
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny ćwiczeń 18.
Zapoznanie się ze wskazana literaturą 20.
Przygotowanie do ćwiczeń i kartkówek 20. Konsultacje 2.
Razem 60godz. ↔ 2 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny ćwiczeń 18.
Konsultacje 2.
Razem 20godz. ↔ 1 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Przedstawienie zjawisk i procesów fizycznych zachodzących w atmosferze ziemskiej jak również wiedzy ogólnej, zawierającej podstawy meteorologii oraz opis czynników atmosferycznych oddziałujących na operacje lotnicze.
- Treści kształcenia:
- Treść ćwiczeń:
Meteorologia ogólna. Budowa i skład atmosfera ziemskiej. Atmosfera wzorcowa (ISA-ICAO). Ciśnienie atmosferyczne. Pomiar wysokości. Wysokość względna, bezwzględna, poziom lotu. Nastawianie wysokościomierza. Wilgotność i opady atmosferyczne. Układ baryczne. Temperatura. Inwersje. Masy powietrza nad Europą. Fronty atmosferyczne. Chmury. Rodzaje, tworzenie się i warunki lotu w chmurach. Wiatr. Róża wiatrów. Wpływ wiatru na start i lądowanie samolotu. Niebezpieczne zjawiska pogody i wpływ na ruch lotniczy. Burza. Trąba powietrzna. Tornado. Mgły. Zamglenia. Pyły wulkaniczne. Turbulencje. Rodzaje turbulencji. Wypadki spowodowane warunkami atmosferycznymi. Oblodzenie elementów statku powietrznego i zespołu napędowego. Oblodzenie w różnych obszarach. Zapobieganie oblodzeniu i usuwanie oblodzenia. Analiza i prognozowanie pogody. Mapy pogody dla lotnictwa ogólnego. Naziemne radary meteorologiczne. Obserwacje meteorologiczne. Organizacja meteorologiczna. Służby meteorologiczne na lotniskach. Inspektorat Nadzoru MET i AIS. Akty prawne dot. MET i AIS. Aktualności dot. MET i AIS. Informacje pogodowe dla planowania lotu. Depesze METAR, SPECI, TAF. Informacja GAFOR, GAMET, VOLMET, ATIS, AIRMET, SIGMET, SWOWTAM, ASHTAM. Gromadzenie danych meteorologicznych.
- Metody oceny:
- Ocena formująca: dwie kartkówki na ćwiczeniach. Ocena podsumowująca: średnia z ocen cząstkowych.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Janiszewski S.: Podstawy meteorologii, WPK, Gliwice 2009.
Popławska A.: Meteorologia ogólna, IMiGW, Warszawa 2004.
Szewczak P.: Meteorologia dla pilota samolotowego PPL, CPL, ATPL, IR. Avia-test. Poznań 2007.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę teoretyczną o zjawiskach zachodzących w atmosferze ziemskiej. Posiada wiedzę o procesach termodynamicznych zachodzących w atmosferze. Posiada wiedzę dotyczącą rozpoznawania chmur i opadów oraz tworzenia się układów niskiego ciśnienia. Rozumie proces gromadzenia danych meteorologicznych. Rozumie zasady organizacji meteorologicznej lotnictwa.
Weryfikacja: kartkówka
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W05, Tr1A_W03, Tr1A_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W01, T1A_W07, T1A_W01, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Ma świadomość zjawisk atmosferycznych wpływających na ruchu lotniczy. Potrafi omówić informacje meteorologiczne dla planowania lotu. Potrafi pozyskiwać informację o zjawiskach zachodzących w atmosferze z literatury i innych źródeł. Potrafi zastosować pozyskaną wiedzę w dziedzinie transport. Potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
Weryfikacja: kartkówka
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U09, Tr1A_U03, Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie świadomość posiadanej wiedzy z zakresu meteorologii i wpływu warunków atmosferycznych na ruch lotniczy. Rozumie potrzebę uczenia się, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i odpowiedzialny.
Weryfikacja: kartkówka
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K03, Tr1A_K02, Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K01