- Nazwa przedmiotu:
- Technika ruchu kolejowego
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Jarosław Poznański, ad., Wydział Transportu Politechniki warszawskiej Zakład Logistyki i Systemów Transportowych
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIP620
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Obliczanie punktów ECTS: wykład 9;
ćwiczenia audytoryjne 18;
zapoznanie z literaturą 38; przygotowanie do zaliczenia 25; RAZEM 90 godz = 3 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Obliczanie punktów ECTS: wykład 9;
ćwiczenia audytoryjne 18; RAZEM 27 godz = 1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza w zakrsie systemów transportowych oraz podstaw inżynierii ruchu
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie przez studentów wiedzy o wykorzystaniu środków technicznych przy realizacji przemieszczania osób i ładunków w transporcie kolejowym. Wiedza przekazywana studentom na wykładach, jest utrwalana w czasie zajęć projektowych.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Linie kolejowe i ich elementy składowe. Posterunki ruchu – rodzaje i spełniane funkcje. Posterunki techniczne na stacjach. Urządzenia na posterunkach ruchu, podział torów. Kolejowe pojazdy szynowe. Definicja i podział pociągów. Zasady prowadzenia ruchu pociągów na szlakach i stacjach za pomocą różnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Rozkład jazdy pociągów i jego podstawowe elementy. Wykres ruchu pociągów i jego rodzaje. Elementy wykresu ruchu pociągów i zasady ich obliczania. Konstruowanie wykresu ruchu pociągów. Zdolność przepustowa linii i procedura jej obliczania. Zdolność przepustowa linii przy zastosowaniu wykresu równoległego. Zdolność przepustowa linii przy zastosowaniu wykresu nierównoległego oraz niewielkim oraz dużym spektrum prędkości pociągów. Zdolność przepustowa stacji i procedura jej obliczania. Zdolność przepustowa węzłów torowych oraz grup torów. Sposoby zwiększania zdolności przepustowej linii: organizacyjne, inwestycyjne i doraźne. Zdolność przewozowa linii kolejowych. Mierniki oceny jakości wykresów ruchu pociągów oraz mierniki oceny jakości ruchu pociągów.
Treść ćwiczeń audytoryjnych:
Sygnalizacja na kolei: sygnały na semaforach, sygnał zastępczy, sygnały na tarczach ostrzegawczych, sygnały powtarzające, sygnały przy manewrach, sygnały drogowe, sygnały na taborze, sygnały alarmowe. Przyjmowanie i wyprawianie pociągów na stacjach, przy różnym poziomie wyposażenia posterunków w urządzenia sterowania ruchem. Sposoby prowadzenia ruchu pociągów na szlakach: zapowiadanie telefoniczne, blokada półsamoczynna, samoczynna blokada liniowa. Szczególne sposoby przyjmowania i wyprawiania pociągów ze stacji: bez podania sygnału zezwalającego, nieprawidłowości przy podawaniu sygnałów na semaforze, zatrzymanie pociągu nieprzewidziane w rozkładzie jazdy, stosowanie środków pomocniczych, regulowanie ruchu pociągów. Zastosowanie nowoczesnej techniki komputerowej przy prowadzeniu ruchu pociągów. Postępowanie w razie szczególny wydarzeń, zagrożenia bezpieczeństwa ruchu i wypadków kolejowych.
- Metody oceny:
- wykład - 2 kolokwia podsumowujące, ćwiczenia audytoryjne - kolokwia formujące, relizacja zadań projektowych
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Nowosielski L.: Organizacja przewozów kolejowych. Kolejowa Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1999.
Ie – 1 Instrukcja sygnalizacji na PLK. PKP Polskie Linie Kolejowe, Warszawa 2007.
Ir – 1 Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów na PLK. PKP Polskie Linie Kolejowe, Warszawa 2007.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę o elementach składowych linii kolejowych, posterunkach ruchu oraz ich wyposażeniu technicznym
Weryfikacja: Wykład: kolokwium zawierające pytania otwarte
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, T1A_W03, T1A_W05
- Efekt W02
- Zna sposoby prowadzenia ruchu kolejowego przy różnym poziomie wyposażenia w urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Rozumie idee konstruowania wykresu ruchu pociągów, zna metody obliczania zdolności przepustowej: linii i stacji kolejowych oraz węzłów torowych
Weryfikacja: Wykład: kolokwium zawierające pytania otwarte; ćwiczenia: ocena realizacji zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W03
- Zna podstawowe mierniki do oceny jakości ruchu kolejowego
Weryfikacja: Wykład: kolokwium zawierające pytania otwarte
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi prawidłowo odczytać informacje, które są przekazywane przez sygnalizację kolejową
Weryfikacja: Ćwiczenia: kolokwium zawierające pytania otwarte
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U08, Tr1A_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U02
- Efekt U02
- Potrafi stosować zasady potrzebne do prowadzenia ruchu kolejowego
Weryfikacja: Ćwiczenia: ocena realizacji zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U20, Tr1A_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14, T1A_U11