Nazwa przedmiotu:
Urządzenia i systemy sterowania ruchem drogowym
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Marek Buda, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NIP716
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
137 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 18 godz., zapoznanie się z literaturą do wykładu 22 godz., zapoznanie się z literaturą do zajęć laboratoryjnych 10 godz., przygotowanie się do egzaminu 9 godz., konsultacje 4 godz. (w tym konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych 3 godz.), opracowanie sprawozdań 50 godz., obrona sprawozdań i zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych poza godzinami zajęć 4 godz., egzamin 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,0 pkt. ECTS (46 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 18 godz., konsultacje 4 godz., obrona sprawozdań i zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych poza godzinami zajęć 4 godz., egzamin 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,0 pkt. ECTS (85 godz., w tym: praca na zajęciach laboratoryjnych 18 godz., zapoznanie się z literaturą do zajęć laboratoryjnych 10 godz., konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych 3 godz., opracowanie sprawozdań 50 godz., obrona sprawozdań i zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych poza godzinami zajęć 4 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Sterowanie Ruchem Drogowym I, Drogi i ulice I,
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu: środków i urządzeń stosowanych w organizacji i sterowaniu ruchem drogowym, wymagań stawianych tym środkom i urządzeniom, zasad programowania sterowników lokalnych, funkcji sterowników nadrzędnych stosowanych na ciągach komunikacyjnych.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Środki oznakowania poziomego - przegląd środków stosowanych do oznakowania poziomego - czynniki określające zasadnicze cechy funkcjonalne znaków drogowych poziomych. Środki oznakowania pionowego - przegląd środków stosowanych do oznakowania pionowego, konstrukcje znaków drogowych, wymagania fotometryczne, konstrukcje wsporcze i osprzęt instalacyjny, sposoby umieszczania znaków drogowych - przykłady rozwiązań, czynniki określające zasadnicze funkcjonalne cechy znaków drogowych pionowych. Sygnały świetlne - podstawowe wielkości używane w technice świetlnej, widoczność sygnałów świetlnych, wymagania fotometryczne dla układów optycznych. Komora sygnałowa - rodzaje komór sygnałowych, budowa, przykłady rozwiązań. Sygnalizatory - rodzaje sygnalizatorów, rozwiązania konstrukcyjne, osprzęt instalacyjny, sposoby umieszczania sygnalizatorów. Sterownik lokalny - wymagania funkcjonalne, metody realizacji programu sygnalizacyjnego, podstawowe układy sterownika i ich funkcje. Charakterystyka wybranych typów sterowników. Układ zdalnego sterowania w sterowniku lokalnym. Wymagania dotyczące konstrukcji mechanicznej sterownika. Treść ćwiczeń laboratoryjnych: Badanie charakterystyk świetlnych sygnalizatorów drogowych - sygnalizatory wyposażone w standardowe źródła światła oraz źródła diodowe. Konfigurowanie i testowanie lokalnych sterowników sygnalizacji ulicznej realizujących sterowanie cykliczne i adaptacyjne. Realizacja algorytmów sterowania acyklicznego - projektowanie algorytmu sterowania acyklicznego, realizacja i testowanie algorytmu.
Metody oceny:
Wykład – egzamin, ćwiczenia laboratoryjne – sprawozdania i kolokwia.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Allsop R.E.,Tracz M.: „Skrzyżowania z sygnalizacją świetlną”. WKiŁ 1990 2. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M.: „Inżynieria ruchu”. WKiŁ 1989, 1997 3. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011 4. Husch D., Albeck J.: “Intersection Capacity Utilization” Trafficware Corporation, 2003; 5. Husch D., Albeck J.: “Synchro Traffic Signal Software – User Guide” Trafficware Corporation, 1993 - 2003; 6. Inose H., Hamada T., “Road Traffic Control” University of Tokyo Press, 1975 7. Leśko M., Guzik J.: „Sterowanie ruchem drogowym – sygnalizacja świetlna i detektory ruchu pojazdów” Wyd. Politechniki Śląskiej 2000; 8. Leśko M., Guzik J.: „Sterowanie ruchem drogowym – sterowniki i systemy sterowania i nadzoru ruchu” Wyd. Politechniki Śląskiej 2000; 9. Praca zbiorowa: „ Koordynacja sygnalizacji świetlnej – wybrane zagadnienia”, Biblioteka Drogownictwa, WKiŁ ,Warszawa 1977 10. Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach”, Dz.U. RP, Załącznik do nru 220, poz.2181 z dnia 23 grudnia 2003 r. 11. Dokumentacje techniczno ruchowe sterowników sygnalizacji świetlnej 12. Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą wymagań mechanicznych, elektrycznych i fotometrycznych stawianych środkom oznakowania poziomego, pionowego i sygnalizatorom drogowym
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W02
Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą podstawowych wielkości stosowanych w technice świetlnej, wymagań dotyczących widoczności sygnalizatorów oraz charakterystyk rozsyłu światłości
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu, ćwiczenia laboratoryjne – ocena prawidłowości wykonania ćwiczenia, sprawozdania z ćwiczenia i odpowiedzi na pytania w kolokwium zaliczeniowym
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W03
Zna materiały stosowane do oznakowania poziomego i pionowego
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W04
Zna rozwiązania konstrukcyjne środków oznakowania pionowego i sygnalizatorów oraz stosowane do ich umieszczenia elementy wsporcze
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W05
Zna wymagania funkcjonalne stawiane sterownikom lokalnym, podstawowe układy występujące w sterowniku oraz metody realizacji programów sygnalizacji
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu - ćwiczenia laboratoryjne – ocena prawidłowości wykonania ćwiczenia,sprawozdania z ćwiczenia i odpowiedzi na pytania w kolokwium zaliczeniowym
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W06
Zna podstawowe typy sterowników lokalnych stosowanych w kraju i niektórych krajach Europy oraz wymagania stawiane konstrukcjom mechanicznym sterowników
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł dotyczących wybranych zagadnień
Weryfikacja: ćwiczenia laboratoryjne – pozytywna ocena za sprawozdanie z ćwiczenia i z kolokwium zaliczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U02
Potrafi w projekcie organizacji ruchu opisać rodzaje środków jakie należy zastosować w oznakowaniu poziomym i pionowym
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U25, Tr1A_U24, Tr1A_U22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U16, T1A_U16, T1A_U15
Efekt U03
Potrafi w projekcie sygnalizacji opisać rodzaje sygnalizatorów, elementów wsporczych i wymagania stawiane urządzeniu sterowania
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U25, Tr1A_U24, Tr1A_U22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U16, T1A_U16, T1A_U15
Efekt U04
Potrafi zaprogramować niektóre sterowniki cyfrowe i mikroprocesorowe realizujące sterowanie cykliczne oraz sprawdzić poprawność ich funkcjonowania
Weryfikacja: ćwiczenia laboratoryjne – pozytywna ocena za wykonanie ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U24, Tr1A_U22, Tr1A_U10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16, T1A_U15, T1A_U07, T1A_U09
Efekt U05
Potrafi zaprogramować niektóre sterowniki mikroprocesorowe realizujące wybrane rodzaje sterowania adaptacyjnego oraz sprawdzić poprawność ich funkcjonowania
Weryfikacja: ćwiczenia laboratoryjne – pozytywna ocena za wykonanie ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U24, Tr1A_U22, Tr1A_U10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16, T1A_U15, T1A_U07, T1A_U09
Efekt U06
Potrafi zaimplementować prosty algorytm sterowania adaptacyjnego w programie symulacyjnym VISSIM – Vis-Vap i przetestować funkcjonowanie algorytmu
Weryfikacja: ćwiczenia laboratoryjne – pozytywna ocena za wykonanie ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U24, Tr1A_U22, Tr1A_U11, Tr1A_U10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji przez całe życie
Weryfikacja: ćwiczenia laboratoryjne – pozytywna ocena z przygotowania do ćwiczenia i z jego wykonania
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K02
Ma świadomość ważności profesjonalizmu oraz odpowiedzialności za wykonywaną pracę – w szczególności w zakresie programowania urządzeń sterowania ruchem drogowym i jego wpływu na bezpieczeństwo ruchu
Weryfikacja: ćwiczenia laboratoryjne – prawidłowe wykonanie ćwiczenia i sprawdzenie poprawności realizacji programu sygnalizacji i/lub algorytmu sterowania
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05