- Nazwa przedmiotu:
- Kolejowe układy transportowe I
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Jacek Kukulski, adiunkt, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIP501
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny wykładu 9 godz.
Godziny ćwiczeń projektowych 9 godz.
Zapoznanie się ze wskazana literaturą dot. wykładu 20 godz.
Przygotowanie do zaliczenia wykładu 10 godz.
Obrona ćwiczeń projektowych 2 godz.
Wykonanie dokumentacji projektowej w formie obliczeń i rysunków 30 godz.
Konsultacje 3 godz.
Razem 83 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny wykładu i ćwiczeń 16 godz. Udział w zaliczeniu 2 godz.
Konsultacje 3 godz.
Razem 21 godz.
1 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Godziny ćwiczeń projektowych 9 godz.
Wykonanie dokumentacji projektowej w formie obliczeń i rysunków 30 godz.
Obrona ćwiczeń projektowych 2 godz.
Razem 41 godz.
1,5 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza dotycząca infrastruktury transportu i systemów transportów
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Poznanie zasad kształtowania geometrii układów torowych, konstrukcji nawierzchni kolejowej jej budowy i utrzymania
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Klasyfikacja linii kolejowych. Kształtowanie geometrii toru w funkcji prędkości pociągów. Przekrój poprzeczny: szerokość toru, przechyłka toru, skrajnia budowli. Układ toru kolejowego - promienie łuków, krzywe przejściowe. Profil toru - pochylenie miarodajne, zaokrąglenie załomów profilu. Wzajemne zależności geometrii toru w planie i profilu. Konstrukcja nawierzchni kolejowej: szyny, złączki, podkłady, podsypka. Tor bezstykowy, konstrukcja nawierzchni kolejowej niekonwencjonalnej, bezpodsypkowej. Standard konstrukcyjny nawierzchni kolejowej w funkcji prędkości i obciążenia. Połączenie torów - rozjazdy kolejowe ich geometria i konstrukcja. Podtorze - konstrukcja
i odwodnienie. Budowle inżynierskie: mosty, wiadukty, przepusty. Skrzyżowanie kolei
z drogami publicznymi: przejazdy w poziomie szyn i ich klasyfikacja, skrzyżowania różnopoziomowe. Diagnostyka i utrzymanie nawierzchni kolejowej.
Treść ćwiczeń projektowych:
Projekt łącznicy kolejowej (trasowanie, profil podłużny, plan sytuacyjno-wysokościowy, przekrój poprzeczny). Projekt układu torowego małej stacji kolejowej.
- Metody oceny:
- wykład - zaliczenie część pisemna w formie testu
ćwiczenie projektowe - wykonanie projektu i jego obrona
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Basiewicz T., Rudziński L., Jacyna M. Linie kolejowe. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1997.
2. Drogi kolejowe., pod red. J. Sysaka, PWN, Warszawa 1986.
3. Towpik K. Infrastruktura Transportu Kolejowego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Rok wydania: 2004.
4. Bałuch H., Bałuch M. Układy geometryczne toru i ich deformacje. Kolejowa Oficyna Wydawnicza. Warszawa 2010r.
5. Id-1 (D1) Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 2005.
6. TSI PRM– Techniczna Specyfikacja Interoperacyjności ,,Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się”
7. TSI INFR CR – Techniczna Specyfikacja Interoperacyjności kolei konwencjonalnych,
podsystem infrastruktura
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą linii kolejowych i układów torowych
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05
- Efekt W02
- Posiada wiedzę dotyczącą toru bezstykowego
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W03
- Posiada wiedzę dotyczącą konstrukcji nawierzchni kolejowej i obiektów inżynierskich
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W04
- Posiada wiedzę dotyczącą diagnostyki i utrzymania nawierzchni kolejowej.
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W05
- Zna wielkości charakteryzujące parametry geometryczne linii kolejowej
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W06
- Zna zasady kształtowania geometrii toru i układów torowych małej stacji kolejowej
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Posiada biegłość merytoryczną i sprawność konstrukcyjną przy projektowaniu linii kolejowej i układu torowego małej stacji kolejowej
Weryfikacja: Ćwiczenia projektowe – wykonanie dokumentacji projektowej wraz z obliczeniami i zaliczenie ustne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U24, Tr1A_U23, Tr1A_U20, Tr1A_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U16, T1A_U16, T1A_U14, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: rozmowa ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K02
- Potrafi współpracować i pracować w grupie
Weryfikacja: Obserwacje na zajęciach projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03