- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy automatyki III
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Paweł Drózd, as., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIS709
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 54 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 9 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą 14 godz., przygotowanie się do wykonania i zaliczenia ćwiczeń 27 godz., konsultacje 4 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 pkt ECTS (13 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 9 godz., konsultacje 4 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,0 pkt ECTS (54 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 9 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą 14 godz., przygotowanie się do wykonania i zaliczenia ćwiczeń 27 godz., konsultacje 4 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość materiału przedmiotów: matematyka (arytmetyka liczb zespolonych, algebra macierzy, rząd macierzy, wyznaczniki i układy równań liniowych, pochodna - interpretacja fizyczna i geometryczna, równania różniczkowe I-go i II-go rzędu, algebra Boole’a), informatyka (MATLAB), elektrotechnika, podstawy elektroniki, podstawy automatyki.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Poznanie nowoczesnych narzędzi i technik projektowania i badania elementów i układów automatyki. Poszerzenia wiedzy teoretycznej w zakresie nowoczesnych układów regulacji i sterowania.
- Treści kształcenia:
- Treść ćwiczeń laboratoryjnych:
Modelowanie i badanie członów dynamicznych w środowisku Matlab. Układy regulacji PID. Projektowanie układów automatyki środowisku SEE
- Metody oceny:
- Wykonanie wyznaczonych ćwiczeń laboratoryjnych, opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń, ocena przygotowania i realizacji ćwiczeń przeprowadzana w trakcie trwania zajęć oraz zaliczenie materiału z poszczególnych ćwiczeń.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Amborski, Matusiak, Żydanowicz - Laboratorium podstaw automatyki
Frelek, Komar, Kruszyński, Markowski - Laboratorium podstaw automatyki
Pełczewski - Teoria sterowania
Traczyk - Układy cyfrowe automatyki
Żelazny - Podstawy automatyki
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę teoretyczną o układach regulacji
Weryfikacja: ćw 1-3 kolokwium cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
- Efekt W02
- Zna zasady działania i własnosci podstawowych elementów układów regulacji
Weryfikacja: ćw 1-3 kolokwium cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
- Efekt W03
- Zna zasady i zakres zastosowania układów regulacji w sterowaniu ruchem w transporcie
Weryfikacja: ćw 1-3 kolokwium cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Zna podstawy komputerowego modelowania i projektowania i badania układów strowania
Weryfikacja: ćw 1-4 kolokwium cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U10, Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11
- Efekt U02
- Potrafi planmować i przeprowadzać eksperymenty z wykorzystaniem technik komputerowych
Weryfikacja: ćw 1-4 kolokwium cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U11, Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11
- Efekt U03
- Potrafi zoptymalizować parametry układu regulacji
Weryfikacja: ćw 1-4 kolokwium cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U23
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie potrzebę uczenia się w celu podnoszenia swoich kompetencji
Weryfikacja: ćw 1-3 kolokwium cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K02
- Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Weryfikacja: ćw 1-3 kolokwium cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05
- Efekt K03
- Posiada umiejętność pracy zespołowej
Weryfikacja: ćw 1-3 kolokwium cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K04, Tr1A_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K04, T1A_K03
- Efekt K04
- Potrafi planować eksperymenty i określać priorytety w realizacji zadań
Weryfikacja: ćw 1-3 kolokwium cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K04, Tr1A_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K04, T1A_K03